Börja om med alla nya hästar?

Ja araber är nog lite speciella där. Flera tusen år tillsammans med människor i tält gör nog att de ganska lätt ser människorna som sin flock och nöjer sig med sin människa. Så det är möjligt att det är därför jag inte har stött på det beteendet innan.

Men jag hade nog ändå tagit till veterinären först. Min dam som jag har nu började skaka när jag skulle sitta upp vid insittningen. Jag avbröt direkt och åkte till klinik, vi hittade ingenting så då fick en kiropraktor komma ut flera ggr och efter det så visade hon inget som helst obehag när jag hoppade upp. Även om hon tydligt visar att det där med att sitta upp från marken inte är någon höjdare.

Hon är ganska nyligen besiktad då jag köpte henne (gårds) och sen var min ET ute och försökte klämma igenom henne i måndags.
Finns endel spänningar men inget allvarligt enligt ET

Rasen kan jag tyvärr inte så mycket om, hon är knabstrupper.
 
Hon är ganska nyligen besiktad då jag köpte henne (gårds) och sen var min ET ute och försökte klämma igenom henne i måndags.
Finns endel spänningar men inget allvarligt enligt ET

Rasen kan jag tyvärr inte så mycket om, hon är knabstrupper.
Min upplevelse är att en veterinär på en gårdsbesiktning kan missa en hel del. Tex att hästen är halt på 3 ben :angel:

Been there, done that :cry:
 
I min värld måste man börja om med alla nya hästar för att hitta samspelet och tryggheten för hästen. Har hästen bytt stall så ser jag inget konstigt alls i dens beteende, så tycker jag att många hästar är innan de landat ordentligt i sin nya miljö.
 
Ja araber är nog lite speciella där. Flera tusen år tillsammans med människor i tält gör nog att de ganska lätt ser människorna som sin flock och nöjer sig med sin människa. Så det är möjligt att det är därför jag inte har stött på det beteendet innan.

Men jag hade nog ändå tagit till veterinären först. Min dam som jag har nu började skaka när jag skulle sitta upp vid insittningen. Jag avbröt direkt och åkte till klinik, vi hittade ingenting så då fick en kiropraktor komma ut flera ggr och efter det så visade hon inget som helst obehag när jag hoppade upp. Även om hon tydligt visar att det där med att sitta upp från marken inte är någon höjdare.
Ja, alltid bra att kolla på djupet så det inte är smärta/obehag och om det är, läka ut. Jag har ju en ponny också som är arabkorsning och han är tryggheten själv i hanteringen och skogen. Har inte tänkt innan att det kan bero på arabgenerna men det kanske det gör. :D
 
Testade du hästen innan du fick hem den? Om inte annat så är det bra så man vet att det i vart fall stämt någon gång ( i och för dig kanske med droger i kroppen).

En del ljuger andra har andra preferenser/ erfarenheter och man kan inte begripa hur de får till det. Och sen kan hästen uppföra sig olika beroende på miljö och vem som rider för att inte tala om vid flytt. Det är många variabler som ska stämma när hästen kommer hem.
 
I min värld måste man börja om med alla nya hästar för att hitta samspelet och tryggheten för hästen. Har hästen bytt stall så ser jag inget konstigt alls i dens beteende, så tycker jag att många hästar är innan de landat ordentligt i sin nya miljö.

Testade du hästen innan du fick hem den? Om inte annat så är det bra så man vet att det i vart fall stämt någon gång ( i och för dig kanske med droger i kroppen).

En del ljuger andra har andra preferenser/ erfarenheter och man kan inte begripa hur de får till det. Och sen kan hästen uppföra sig olika beroende på miljö och vem som rider för att inte tala om vid flytt. Det är många variabler som ska stämma när hästen kommer hem.

Ja hon stod och trampade i gången när jag kom men då hade hon varit inne 1 timma sa säljaren för de hade badat/knoppat mm
Sen red jag i paddock och där är hon jättesnäll.
Rida ut blev det inget av tyvärr

Såklart är det varken hästen eller säljarens fel och de blir annorlunda i nytt hem.
Jag hade nog hoppats på lite mindre problem då den såldes som okomplicerad.

De är ingen tråd för att skylla på nån. De är säkert mitt eget fel men det som hänt de senaste dagarna har tyvärr skrämt mig.

Jag har hanterat henne 5-6 dagarn i veckan med att ta in en kort stund ensam eller med sällskap.
Sen fick hon en hel vecka ledigt då hon drog till min axel för jag var rädd att jag gick för fort fram.

I paddocken är det inga problem men det är inte där jag vill rida,tömköra jämt

Varvar såklart med paddock då det är trygg punkt så vi inte alltid gör saker ”hon inte vill”
 
Men sälj då om det inte är vad du väntat dig och inget du vill jobba med. Det finns schyssta lufsa-i-skogenhästar. Jag står ut med att min är sju svåra år pga att han har många andra fina kvaliteter och det blir för dyrt för mig att köpa en häst med kvaliteter inom sporten som dessutom är stencool i skogen. Är det skogen som är the main attraction så är det klart att det inte ska vara SÅ jobbigt.

Men hur ska man hitta rätt häst då om det är som vissa skriver här att alla hästar måste man ”börja om med”?

Denna var en av få annonser där allt kändes bra. Jag åkte 40mil enkel och på plats kändes det bara ännu bättre.

Sälja en som inte går att rida ut själv, ha själv i gången och sen köpa ny som kanske också håller på såhär för den bytt hem?
 
Men hur ska man hitta rätt häst då om det är som vissa skriver här att alla hästar måste man ”börja om med”?

Denna var en av få annonser där allt kändes bra. Jag åkte 40mil enkel och på plats kändes det bara ännu bättre.

Sälja en som inte går att rida ut själv, ha själv i gången och sen köpa ny som kanske också håller på såhär för den bytt hem?
Lugn nu! Rid på ridbanan en stund. Lär känna hästen, ha kul! Ordna sällskap på uteritter och bygg upp förtroende för varandra. Det tar minst ett år innan ni känner varandra helt!
 
Hur är det med foder? Får hon liknande foderstat?

Hon äter bara hösilage med bra värden 13kg per dag och då lämnar hon lite. Inget högt socker eller så.
Hon får även halm och som kraftfoder endast några morötter för de andra får.

Ute i 10ha stor hage 07-20
 
Men hur ska man hitta rätt häst då om det är som vissa skriver här att alla hästar måste man ”börja om med”?

Denna var en av få annonser där allt kändes bra. Jag åkte 40mil enkel och på plats kändes det bara ännu bättre.

Sälja en som inte går att rida ut själv, ha själv i gången och sen köpa ny som kanske också håller på såhär för den bytt hem?
Prova rida ut på provridningen om det är viktigt. Eftersom det är vanligt att det inte fungerar.

HAR du en ridbana och hästen är snäll att rida där, rid där då? Det finns ju ingen anledning att rida ut på en häst som inte vill och skapar farliga situationer om man själv inte är av typen som tycker att det är kul när det hoppar och far.

Sälja häst går alltid. Det är många som gillar projekt, däremot kan det vara svårt att få igen samma pengar man själv gav. Ta hjälp av någon mer rutinerad vid nästa köp så ökar chanserna att få hem "rätt" häst.
 
Ja hon stod och trampade i gången när jag kom men då hade hon varit inne 1 timma sa säljaren för de hade badat/knoppat mm
Sen red jag i paddock och där är hon jättesnäll.
Rida ut blev det inget av tyvärr

Såklart är det varken hästen eller säljarens fel och de blir annorlunda i nytt hem.
Jag hade nog hoppats på lite mindre problem då den såldes som okomplicerad.

De är ingen tråd för att skylla på nån. De är säkert mitt eget fel men det som hänt de senaste dagarna har tyvärr skrämt mig.

Jag har hanterat henne 5-6 dagarn i veckan med att ta in en kort stund ensam eller med sällskap.
Sen fick hon en hel vecka ledigt då hon drog till min axel för jag var rädd att jag gick för fort fram.

I paddocken är det inga problem men det är inte där jag vill rida,tömköra jämt

Varvar såklart med paddock då det är trygg punkt så vi inte alltid gör saker ”hon inte vill”

Jag tänker att man kan lägga helt olika värde i komplicerad. Jag som har haft en gammal känslig häst med knepigt beteende beroende på hennes livserfarenheter tycker att de flesta hästar är okomplicerade i jämförelse med henne.

Hade ute en kompis som träffade ovanståendes sjuåriga dotter som jag tycker är en fantastiskt okomplicerad häst men som kompisen tyckte var lite bökig för att hon t ex inte stod still i gången hela tiden.
 
Jo och så var ett av mina ston med. Henne gick jag mycket med ut och hoppade upp för att rida hem och så red jag med sällskap.
Här har vi ett pensionärsstall så flera rids ej. Tyvärr är en av de som rids skadad nu.

Jag reagerar nog mest på att det stod att ”aldrig några problem att rida ut på ensam” sen att hon kan försöka vända men då ska man bara vara lugn så går hon igen.
Det är såklart en period där vi lär känna varandra nu och hon vänjer sig vid sitt nya hem men jag hade kanske förväntat mig att hon skulle vara lite lättare än de yngre mer ohanterbare hästarna jag ägt

Det kan ju vara så att hon är osäker och kände sig trygg med förra ryttaren eftersom förra ryttaren tydligen jobbat igenom det och nu var hästen okomplicerad för hen. Nu har hästen en ny ryttare, nya ridvägar och då kommer hästens osäkerhet fram igen. Nu måste du göra jobbet, som förra ryttaren också gjorde, så att hästen lär sig att den är trygg med dig och att det inte gömmer sig några tigrar på era ridvägar.
 
Det kan ju vara så att hon är osäker och kände sig trygg med förra ryttaren eftersom förra ryttaren tydligen jobbat igenom det och nu var hästen okomplicerad för hen. Nu har hästen en ny ryttare, nya ridvägar och då kommer hästens osäkerhet fram igen. Nu måste du göra jobbet, som förra ryttaren också gjorde, så att hästen lär sig att den är trygg med dig och att det inte gömmer sig några tigrar på era ridvägar.

Det är jag fullt medveten om :)

Det tråden handlar om är att det blev lite mer än vad jag förväntat mig och det trodde jag framgick.

Att det hoppas, stannar och inte bara går fram som på rälls visste jag men detta utspel blev värre än jag någonsin upplevt så ville vädra mina tankar lite.
 
Jag tänker att man kan lägga helt olika värde i komplicerad. Jag som har haft en gammal känslig häst med knepigt beteende beroende på hennes livserfarenheter tycker att de flesta hästar är okomplicerade i jämförelse med henne.

Hade ute en kompis som träffade ovanståendes sjuåriga dotter som jag tycker är en fantastiskt okomplicerad häst men som kompisen tyckte var lite bökig för att hon t ex inte stod still i gången hela tiden.

Ja så är det såklart.
Och jag tycker nog jag har endel erfarenhet. Unghästar, ohanterade, klapphingst, åringar, speciella tävlingshästar, hingstar som jag ridit ut ensam på för första gången :)
 
Prova rida ut på provridningen om det är viktigt. Eftersom det är vanligt att det inte fungerar.

HAR du en ridbana och hästen är snäll att rida där, rid där då? Det finns ju ingen anledning att rida ut på en häst som inte vill och skapar farliga situationer om man själv inte är av typen som tycker att det är kul när det hoppar och far.

Sälja häst går alltid. Det är många som gillar projekt, däremot kan det vara svårt att få igen samma pengar man själv gav. Ta hjälp av någon mer rutinerad vid nästa köp så ökar chanserna att få hem "rätt" häst.

Jo jag borde gjort det med facit i hand men tog annonsen/säljarens ord

Ja det hade jag gärna gjort om det var en sån häst jag sökte :) en ”rida på banan” häst. Men nu vill jag inte harva den för ofta då jag vill hitta en tränare först.
 
Jo jag borde gjort det med facit i hand men tog annonsen/säljarens ord

Ja det hade jag gärna gjort om det var en sån häst jag sökte :) en ”rida på banan” häst. Men nu vill jag inte harva den för ofta då jag vill hitta en tränare först.

Det är inte säkert att det hade hjälpt. Då hade hästen varit på sin hemmaplan på rundor den vetat om att det inte gömde sig på några tigrar på. Eller så hade den gjort likadant där. Vem vet.
 
Reagerar mest på att det är en knabstrupper som heter Pricken och var lite knepig vid uteritter :rofl: men ålder stämmer inte, så är inte samma häst ;)

Iaf, har du pratat med säljaren?

Som redan nämnts vore det bra om du har möjlighet att ha sällskap ute nu i början. Kanske från nått grannstall?
 
Jo jag borde gjort det med facit i hand men tog annonsen/säljarens ord

Ja det hade jag gärna gjort om det var en sån häst jag sökte :) en ”rida på banan” häst. Men nu vill jag inte harva den för ofta då jag vill hitta en tränare först.
Jag vet inte vad du vill ha för svar? Jag har svarat dig hur jag gjorde med min, red på banan mycket och sedan tog småsnuttar i skogen efter ett vanligt pass på bana för att successivt vänja hästen när den var "rastad". Jag tror ärligt det är något åt det hållet du behöver göra för att komma igång och komma ut utan att slå ihjäl dig. Eller hyr in en annan ryttare som sköter uteritterna till en början och får hästen bekväm med att gå där.

En osäker häst behöver såväl fysisk som mental stimulans och jag är inget fan av att "låta hästar landa ifred" för då har man ofta en osäker individ med överskottsenergi som skapat sin enda trygghet med flocken för det är där den "bott in sig" och blir således än bökigare för människan. Både överskottsenergi och stark flockbundenhet liksom. En osäker häst kan inte lita på sin människa om människan inte visar att den går att lita på genom att jobba med hästen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 294
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp