Häst vägrar gå framåt

Angående operation av KS, och med reservation av att jag missförstått, så nämnde "min" veterinär nyligen att det kommer bli startkarens för dessa hästar (inte redan opererade hästar, utan framåt). Har inte sett att det nämns någonstans - någon mer som hört liknande/läst mer information?
Inte hört nånting om det. Låter lite väl hårt, är mer som borttagande av en benbit än nervsnittning liksom.
 
Inte hört nånting om det. Låter lite väl hårt, är mer som borttagande av en benbit än nervsnittning liksom.
Det var just nervsnittning det jämfördes med. Det finns ju olika typer av operation också, som involverar olika mycket ingrepp. Men som sagt, min uppmaning är väl att kontrollera själv om man har en tänkt tävlingshäst, inför en ev operation.
 
Kan ni hjälpa mig med hur man läser röntgenbilderna?
På den på manken ser man ju ett utskott med hack i, men det bedöms inte vara ett problem? Är det bara som det kan vara?

Men så bedöms den ha allvarlig KS, och jag ser inte de där pålagringarna jag trodde man skulle se mellan tornutskotten? Är det bara avståndet mellan dem man bedömer på?
 
Kan ni hjälpa mig med hur man läser röntgenbilderna?
På den på manken ser man ju ett utskott med hack i, men det bedöms inte vara ett problem? Är det bara som det kan vara?

Men så bedöms den ha allvarlig KS, och jag ser inte de där pålagringarna jag trodde man skulle se mellan tornutskotten? Är det bara avståndet mellan dem man bedömer på?
Det är inte ett hack, det är en cysta!

Det är avståndet mellan tornutskotten man går på, där det är ljust har tornutskotten rubbats mot varandra
 
Det är inte ett hack, det är en cysta!

Det är avståndet mellan tornutskotten man går på, där det är ljust har tornutskotten rubbats mot varandra
Är du säker?
Taskig fråga, det är såklart din veterinär som berättat hur du ska tolka bilderna så det stämmer säkert…
Jag trodde dock att det kan vara tillväxtzoner på kotorna som är det vita om det är en sexåring?
 
Här är en röntgenbild på min (som då var 6 år) rygg.
Där syns det där vita på alla kotorna, även de som har normalt avstånd till andra kotor. Veterinären bedömde det som att det var tillväxtzoner som syntes.
På ett ställe är han tydligt tät i ryggen, och han hade en del bekymmer som yngre men fungerar fullt ut med lite pyssel numera. Ej opererad, men jag har också hört positiva historier om hästar som opererats så jag uppfattar det som att det är ett ingrepp som ofta har lyckat utfall.

IMG_1310.jpeg
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 393
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp