Bukefalos 28 år!

Börja rida efter uppehåll.

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag antar att det är många här som har slutat rida en period i livet för att sedan återuppta det, så jag vill gärna höra era erfarenheter :)

Jag har tidigare ridit på ridskola, tränat privat, haft tre egna hästar i olika omgångar, anlitats för att rida andras hästar samt pluggat på ridgymnasium. Sammanlagt har jag sysslat med detta i 12 år varav halva tiden dagligen. Sedan slutade bla pga sjukdom men även någon form av "häst-utbrändhet" eller vad man kan kalla det.
Nu har jag vaknat upp och insett att det gått 6 år(!) sedan jag red ett ordentligt pass och sedan 3 år tillbaka har min kontakt med hästar varit i det närmaste obefintlig. Jag tycker att det känns sorgligt att åren gått så fortoch många och vill nu börja om, frågan är bara hur.

Eftersom jag bara jobbar nattskift så känns det inte som en jättebra ide att tro att jag ska kunna rida kvällslektioner på någon ridskola, med tanke på att jag inte jobbar samma nätter varje vecka och jag därför kommer att missa väldigt mycket. Jag måste vara klar med allting jag ska göra senast kl 18 en kväll innan jag går ut på jobb för att orka med det. Sedan sover man ju dagen efter till 14 och sedan jobba igen = alla dessa dagar förstörda.

Jag funderade ett tag på att försöka skaffa mig någon form av sköthäst, men eftersom jag är ganska nyligen hitflyttat känner jag inte många och än mindre någon hästmänniska. Dessutom ligger privatstallen utanför stan och jag har ingen bil samt att det är dåliga bussförbindelser dit ut.

Hur har ni andra löst det? Jag menar, det är lite väl magstarkt att köpa en häst då man varit helt borta i 6 år, så hur började ni om? Jag kan inte tänka mig att alla haft en kompis med häst som de bara kunnat hjälpa i stallet och sedan komma tillbaka naturligt den vägen..?
Sen känns det konstigt för jag vet inte vilken nivå jag ska säga att jag är på, jag var en ganska rutinerad ryttare då jag slutade men jag befarar att jag kommer rida som en nybörjare nu... och hur eftertraktad är man då på andra ställen än ridskolor? Usch, jag känner mig som en avdankad föredetting ^^

Var det svårt för er andra att börja om? Hur lång tid av blod, svett och tårar var det innan ni kom tillbaka till nivån ni hade då ni slutade? Hade ni glömt mycket om hästhållning, hantering och ridning? Hur länge tid det innan allt det kom tillbaka?
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

Jag kom igång med min ridning igen efter att ha varit ifrån den i drygt 10 år. Under de här 10 åren red jag bara sporadiskt. För två år sen kom jag på att jag saknade hästar och ridning jättemycket så jag började rida på ridskola en dag i veckan. Jag kände nästan direkt att en gång i veckan var på tok för lite hästeri för mig så jag blev medryttare på en häst som jag red två gånger i veckan. Tyvärr var det inte rätt häst för mig så jag slutade med medrytterier efter ett halvår och började istället rida lektion två ggr i veckan. Kände även nu att jag ville ha mer och började fundera på fodervärdshäst el dyl. Men det slutade med att jag i februari i år köpte mig en egen häst :D

Men med din bakgrund och erfarenhet så tror jag inte att du kommer ha några större problem med att komma in i hästvärlden igen oavsett om du väljer att bli fodervärd, medryttare eller köpa egen häst. Lycka till! :banana:
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

Jag hade ett uppehåll på ca 10 månader och under den tiden så flyttade jag genom hela Sverige (Helsingborg-Umeå) så jag kände inte en ända hästmänniska här uppe. Tillslut svarade jag på en medryttarannons på blocket, kom ut och provred och nu har jag ridit honom sen mars -07 ett par gånger i veckan.

Ridmässigt är jag inte på den nivå som jag var på när jag tränade som mest men det var våren -03 när jag gick på gymnasiet men med tankte på att jag bara har tränat för tränare kanske 20 gånger sen dess så rider jag fortfarande ganska så bra.
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

jag var borta helt från hästar 1år,(bodde utomlands) och det har varit jättejobbigt sitta upp och insett att man blitt äldre och fegare i rörelsefriheten på detta året:eek: och då är jag ändå bara 22:angel:
Jag känner att min balans är inte alls densamma, dessutom har jag ändrats så mycket kroppsligt att jag är vig som ett kylskåp numera, menmen, här ska bantas och tränas och fejas innan ny häst träder in i mitt liv igen, herregud så efterlängtat till att komma igång igen på riktigt!!!!! :bump:

n635396015_988147_3508.jpg
[/IMG]
usch här ser ni mig nu hahaha :p
 
Senast ändrad:
Sv: Börja rida efter uppehåll.

Jag red i tio år innan jag slutade och hade ett nästan lika långt uppehåll. När jag red, red jag aktivt. Tävlade, hade sköthästar och så vidare. Efter jag slutat red jag någon gång emellanåt, men det var inte på en regelbunden basis.

Efter att jag pluggat på universitet och fått jobb började jag rida på ridskola igen. Det kändes rätt! Hästar är min grej, helt enkelt. Inget får mig att må så bra, märkte jag. Hursom, red på ridskolan i lite drygt ett halvår, sedan blev flickdrömmen uppfylld och den första egna hästen köptes (september förra året)!

Angående att börja om efter att ett långt uppehåll; Det är som att cykla! Man glömmer inte bort grunderna, men en del av finliret faller naturligtvis bort. Har ännu inte nått samma nivå som jag hade som tonåring då jag slutade men jag jobbar på det ;)
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

Har haft uppehåll till och från pga av plugg, sjukdom med mera men aldrig pga hästutbrändehet. Dock tycker jag du resonera bra, att köpa egen häst kan ju vara att ta vatten över huvudet. Dels vet du ju inte hur du kommer känna för det när du väl kommit till ridning, det kankse inte är alls lika kul som du känner att det skulle vara nu. Dels, och detta verkar vara universalt, blir man lite fegis av att ha suttit av :grin: oavsett ålder... Kanske värt att ta en sköthäst ändå, bara 1-2 ggr i veckan. Ridskolan till all ära men man återfår inget självförtroende där, särskilt inte om man varit på din nivå. Man måste ut och prova vingarna. Märka att, jäklar jag sitter kvar när hästen rycker till, eller få galoppera i skogen. Det verkar ju som det var lite allvaret och ansvaret du tröttnade på. Kankse du ska ha lite kul också? :laugh:
Lycka till
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

Jag gick och köpte mig en ettårig hingst, efter 8 häst/ridlösa år :o. Kanske inget jag varmt rekommenderar till andra, men det har funkat super för mig.
Jag hade tidigare haft egen häst i 10år o ridit på ridskola sammanlagt 6år, och visste att det här med ridskola inte var något för mig. Så det var egen häst eller ingen häst alls som gällde.

Han är nu 3 och inriden av mig. Det var lite skakigt första gångerna som jag skulle upp, men jag tycker att ridning är som att cykla - det finns kvar i ryggmärgen även om det inte känns lika naturligt efter så många år. Nu har vi tagit några lektioner för tränare, och jag får säga att jag idag är minst lika bra, om inte bättre än innan jag la av.

Här är vi på vår första tävling i våras:
http://www.youtube.com/watch?v=d1db327CmNk

Just denna klass gick lite si så där, men när vi vann senare på dagen regnade det så mycket att det inte gick att filma......

Som ni förstår av filmen så är ridskola inget alternativ för mig :p
 
Senast ändrad:
Sv: Börja rida efter uppehåll.

Jag hade ett uppehåll på ca 10 år med hästar. När jag hade möjlighet att börja igen köpte jag en 2-åring (inget jag rekommenderar). Innan jag kunde börja rida honom red jag på ridskola. Inridningen gick inte alls till att börja med, jag fick lämna bort honom efter att ha försökt klättra upp själv en gång (slutade med blåmärken på hela kroppen!). Men sedan har det gått rätt bra! Har ridit in två andra hästar själv sedan dess!
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

Jag sålde min ponny när jag flyttade hemifrån strax innan jag fyllde 18 år. Provade ridskola men det var inget för mig som tränat o skött egen häst. Trodde hästar var ett passerat kapitel men när dottern visade sig hästintresserad nästan 20 år senare blev det häst för båda två och på den vägen har det fortsatt. Att rida är lite grann som att cykla. Har du en gång lärt dig det så sitter det där, därmed inte sagt att man inte behöver träna. Vissa saker är lättare idag skulle jag vilja påstå samtididigt som jag blivit lite fegare (klokare?)när det tex gäller hoppning. Det gör nu ingenting för för mig är den största lyckan att pyssla med hästarna och rida ut o njuta häst. Lycka till med ridningen.:banana:
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

Jag fick min första häst när jag var 14 år, började arbeta i stall när jag var 16 år. När jag var 18 år såldes ponny och jag red andras hästar i flera år. När jag var 26 köpte jag en unghäst. Hade henne i många år, hon fick också ett föl. Så fick jag mitt första barn runt 30, och fick inse att tiden inte räckte till, några år senare sålde jag mina hästar. I ett par år reda jag andras hästar, sen tröttnade jag och hade ett uppehåll på flera år då jag knappt träffade en häst.

För åtta år sedan flyttade jag ut på landet och tanken om att börja rida kom upp igen. Jag började med medryttarhäst, jätteroligt men oj vad jag var ringrostig :crazy: Inga bekymmer att rida ut i naturen, för "känslan" hade jag kvar, men på träning var det hopplöst. Jag spände mig och det kändes under lång tid som om jag inte fick till någonting rätt. Efter något år bestämde jag mig för att bli fodervärd. Fortsatte att träna och blev bättre och bättre på att slappna av, men det tog ganska lång tid. När jag haft foderhästen i 1 år, ville jag komma vidare och bestämde mig för att köpa egen häst igen, det är fem år sedan.

Idag har jag ett 8 årigt halvblod, en pensionerad d-ponny och en ettårig ridponny. Vi har egen gård sedan ett par år tillbaka och jag har nu förmånen att ha hästarna hemma, vilket gör det lättare med tiden. Tid för ridning har varit svårt i perioder pga arbetet, men jag försöker att inte ha dåligt samvete och tänker att jag får lägga ribban därefter när det gäller ambitionerna.

Lycka till med planerna, det kommer säkert att gå bra. Ge allt lite tid bara, ta hjälp av bra tränare och ta en dag i taget!
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

Tack för alla svar :) Jag har varit bortrest och inte kunnat läsa något förrän ikväll.

Jag har tänkt endel och ja, ridskola är nog inte min grej. Jag har annonserat efter en medryttarhäst men inte fått något svar på en hel vecka. Verkligen synd för jag var väldigt taggad.
Ännu roligare är att jag under min semester hälsade på en gammal kompis som har en häst. Jag provade rida och förväntade mig det värsta, efter 6 års frånvaro och 174 cm hbl-valack (jag är 158 cm) kunde jag inte ha höga förväntningar. MEN det var som att cykla. Min sits såg inte jättehemsk ut om än det var lite stelt och inte den allra bästa inverkan. Jag lyckades rida hästen i godtagbar form i alla gångarter torts att jag hade 1. för stor ridhjälm (såg inget) 2. obekväma byxor med knappar på insidan av benen 3. gympadojjor.

Jag kände av ringrosten men det var ändå högt över förväntan :bump: Jag hade blåmärken hela benen fulla och träningsvärk i en vecka, men ändå... Nu hoppas jag verkligen hitta en medryttarhäst, för jag kan inte alls förstå hur jag kunnat slösa bort så många år på att Inte syssla med detta...
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

kul att det gick så bra för dig,jag hade uppehåll i nästan 20 år,trodde det var som med cykling,att man en gång lärt sig så sitter det där men tji fick jag,det tar lång tid att hitta tillbaks för att inte prata om så feg o larvig man blivit.
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

kul att det gick så bra för dig,jag hade uppehåll i nästan 20 år,trodde det var som med cykling,att man en gång lärt sig så sitter det där men tji fick jag,det tar lång tid att hitta tillbaks för att inte prata om så feg o larvig man blivit.

Tjugo år är ju en hel evighet!
Jag som tycker att mina tretton år helt utan hästar var en lång tid.
Jag håller med dig. Det tog tid att komma tillbaka igen. Men det gick till sist. Nu känner jag att jag har kommit lite längre än jag var tidigare. Men jag kan fortfarande fega ur ibland. Man blir ju inte yngre precis.
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

nej man blir tyvärr inte yngre,men visst blir man rädd efter så långt uppehåll,när man sen kommit igång igen går det bättre men det räcker att man håller upp ett tag så är rädslan tillbaks igen varför ska det behövava så
 
Sv: Börja rida efter uppehåll.

hej, jag höll mig borta från hästar i tio år, efter det blev jag sugen igen, och satte helt enkelt ut en annons om att jag ville bli medryttare på en skogsmulle nåndag i veckan. fick svar och började hos en tjej som hade lite kallblod.efter någrra veckor var jag där ute var o varannan dag:-) nu har jag egen häst igen, sen ett halvår så jag kom snabbt i n igamet igen:-)
förresten, jag kände inte henne alls som svarade på min annons, men numera är hon min bästa vän!
så annonsera kan vara ett bra sätt att träffa nya vänner med, om du är nyinflyttad villsäga!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 821
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 201
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp