Börja på ridskola - svårare än jag räknat med

EKMK

Trådstartare
Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista åren var avancerad ridning, red i form, skänkelvikningar, hoppning och allt möjligt.
Varit medryttare två gånger i vuxen, därefter har ridningen varit sporadisk med mestadels turridning etc.
Jag förstår att köerna kanske skulle vara långa, men mitt problem är att jag
1. Antingen inte får svar alls från ridskolorna trots att jag följer alla instruktioner för att ställa sig i kö
2. Blir erbjuden en morgontid (jobbar ”kontorstider) som jag inte kan och blir därefter ghostad i mailkontakten när jag meddelar att jag inte kan den tiden, men gärna ställer mig i kö till andra grupper

Jag vet inte vad jag ska göra? Ett annat problem är att jag inte har någon aning om vilken nivå jag ligger på idag, med någon slags ”medelnivå” och det verkar finnas få grupper för vuxna på den nivån, det är antingen nybörjare eller mer avancerade.

Känns hopplöst, jag bor i Stockholm med ganska många ridskolor, är som sagt inställd på att jag kan få stå i kö länge för ridning under en ”attraktiv” tid (dvs efter jobbet) men mitt problem är att jag inte ens kommer in i någon kö till att börja med.
 
Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista åren var avancerad ridning, red i form, skänkelvikningar, hoppning och allt möjligt.
Varit medryttare två gånger i vuxen, därefter har ridningen varit sporadisk med mestadels turridning etc.
Jag förstår att köerna kanske skulle vara långa, men mitt problem är att jag
1. Antingen inte får svar alls från ridskolorna trots att jag följer alla instruktioner för att ställa sig i kö
2. Blir erbjuden en morgontid (jobbar ”kontorstider) som jag inte kan och blir därefter ghostad i mailkontakten när jag meddelar att jag inte kan den tiden, men gärna ställer mig i kö till andra grupper

Jag vet inte vad jag ska göra? Ett annat problem är att jag inte har någon aning om vilken nivå jag ligger på idag, med någon slags ”medelnivå” och det verkar finnas få grupper för vuxna på den nivån, det är antingen nybörjare eller mer avancerade.

Känns hopplöst, jag bor i Stockholm med ganska många ridskolor, är som sagt inställd på att jag kan få stå i kö länge för ridning under en ”attraktiv” tid (dvs efter jobbet) men mitt problem är att jag inte ens kommer in i någon kö till att börja med.
Vad tråkigt att det varit så krångligt för dig! Jag har ridit på två ridskolor i Skåne och den som jag först var i kontakt med var precis som du beskriver. De svarade på ett Mail och bad om uppgifter och sen svarade de inte igen, väntade då något månad och skickade ett nytt Mail och då svarade de att de missat svara på mailet, svarade på det och fick sen inte svar på det heller. Fick till slut plats i en grupp efter några år men tyvärr är de lika dåliga på att svara på mail idag som då. Den andra ridskolan är superbra på att svara på mail. Brukar inte ens få vänta en vecka. Gissar att det har med rutiner att göra eller kanske hur efterfrågan ser ut på nya elever. Hoppas det löser sig för dig!
 
Kan du åka till ridskolan och prata med dem på plats? Det kan vara så att det är lättare för dem.
Min ridskola till exempel är alltid riktigt sega på mail, vilket beror på att de två som arbetar där även är ridlärare. Vissa dagar finns det inte tid att sätta sig vid datorn.

Var tydlig redan i första kontakten också! Säg att du enbart kan kvällar och helger och kanske om du tycker det är okej - att du kan tänka dig att rida i en mindre duktig grupp för att få en "fot in" (och få plats i en grupp). Det kommer säkert vara långa köer men det är du ju redan medveten om :)
 
Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista åren var avancerad ridning, red i form, skänkelvikningar, hoppning och allt möjligt.
Varit medryttare två gånger i vuxen, därefter har ridningen varit sporadisk med mestadels turridning etc.
Jag förstår att köerna kanske skulle vara långa, men mitt problem är att jag
1. Antingen inte får svar alls från ridskolorna trots att jag följer alla instruktioner för att ställa sig i kö
2. Blir erbjuden en morgontid (jobbar ”kontorstider) som jag inte kan och blir därefter ghostad i mailkontakten när jag meddelar att jag inte kan den tiden, men gärna ställer mig i kö till andra grupper

Jag vet inte vad jag ska göra? Ett annat problem är att jag inte har någon aning om vilken nivå jag ligger på idag, med någon slags ”medelnivå” och det verkar finnas få grupper för vuxna på den nivån, det är antingen nybörjare eller mer avancerade.

Känns hopplöst, jag bor i Stockholm med ganska många ridskolor, är som sagt inställd på att jag kan få stå i kö länge för ridning under en ”attraktiv” tid (dvs efter jobbet) men mitt problem är att jag inte ens kommer in i någon kö till att börja med.
Åk dit och prata med dom och ta den gruppen du får plats i och sen bör du bli flyttad till gruppen du passar in i..tänker jag.
 
Det finns diverse stall i Stockholm där du kan boka in dig för enstaka lektioner, det kanske kan vara något för dig att börja med? Då kan du testa din nuvarande ridförmåga och få komma igång lite.

Jag är inte helt uppdaterad på vilka stall som erbjuder detta nuförtiden, men jag vet att tex. Häståkeriet och Djurgårdens ridskola hade drop-inlektioner förut, och det finns garanterat flera.
 
Vart i Stockholm bor du?
Det är svårt att få plats men det finns ju massor med ridskolor och påse ty gäng av dem kan man köpa drop in
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: Ramona
·
A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 116
Senast: Karma
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 723
Senast: Speedway
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: emlem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp