Börja tömköra

palle11

Trådstartare
Hej! Ska börja tömköra min ponny och undrar om ni har några tips på hur jag enklast lär henne. Jag själv har både kört och tömkört innan så jag vet hur man gör men då hon aldrig blivit det tidigare så skulle jag upskatta lite tipsツ.
 
beroende på typ av häst så brukar jag göra lite olika när jag första gångerna tömkör oerfarna hästar.

Är de bra på/lugna när de longeras börjar jag oftast där. dvs dubbellongerar tills jag fått lite koll på hur hästen reagerar och att den fått koll på att jag har en yttertöm och faktiskt kan styra lite. Använder alltid detta om hästen är bakskygg eller mkt nervig där jag misstänker att töm nära länd/bak kan utlösa reaktion. Sen börjar jag försiktigt gå mer och mer snett bakom hästen för att sedan börja jobba på rakt spår.

Andra typer av hästar låter jag nån leda/gå brevid huvudet medans jag börjar på rakt spår med en gång.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: Amanda_F
·
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 035
Senast: EquusCaty
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp