Övningar för ny häst

hästälskaren123

Trådstartare
Hej!
Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära känna hästen osv. Det kan vara både upsuttet och från marken.
Jag vet inte till 100% vad för typ av häst jag kommer köpa men det kommer förmodligen inte vara en så speciellt välutbildad häst men en som ändå kan grunderna. Förmodligen åt hopp hållet.
Tack på förhand.
 
Jag tycker att det är viktigt att ta hjälp av tränare i ett tidigt skede när man skaffat ny häst, speciellt om den är "grön". Viktigt att det blir så rätt och bra som möjligt från början.
 
Hej!
Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära känna hästen osv. Det kan vara både upsuttet och från marken.
Jag vet inte till 100% vad för typ av häst jag kommer köpa men det kommer förmodligen inte vara en så speciellt välutbildad häst men en som ändå kan grunderna. Förmodligen åt hopp hållet.
Tack på förhand.
Från början handlar det ju mest om att få koll på grunderna. Checka av hur känslig hästen är för framåtdrivande och förhållande hjälper och hur liksidig den är, hur den tar ställning och böjning och sidförande hjälper. Pigg eller lite bekvämare osv. Galoppfattningar från skritt och trav. Så har jag testat mina hästar första ridpasset (på bana/ridhus). Första gången ute har jag promenerat och jobbat hästen med skritt-halt och gå åt sidan och ev travat en bit för att se hur den reagerar på omgivningen innan jag har ridit samma sträcka. Ridit längre uteritter i sällskap i långsamt tempo. Och så har jag longerat/tömkört över travbommar och små krysshinder innan jag har hoppat uppsuttet. Men allt handlar ju om vilken häst det är och hur igång den är och vilken nivå/erfarenhet du har och vad du har tillgång till (ridbana, ridhus, ridvägar) och vad du vill göra med hästen. Vill man jobba mycket från marken först med tillitsövningar eller klicker etc så gör man ju det. Och vill man snabbt kunna rida en hoppbana så börjar man ju med hoppträningarna omgående osv.
 
Jag tycker att det är viktigt att ta hjälp av tränare i ett tidigt skede när man skaffat ny häst, speciellt om den är "grön". Viktigt att det blir så rätt och bra som möjligt från början.
Nu var det ju inte det jag frågade efter. Jag har koll på det och är omringad av hästkunniga.
 
Nu var det ju inte det jag frågade efter. Jag har koll på det och är omringad av hästkunniga.
När jag började med en "grön" häst jobbade jag mycket från marken. Först promenader med träns och tyglar (för koll). Öva halter och igångsättningar. Rygga ett par steg.Så hästen bli uppmärksam på dig och ni vänjer er vid varann. Tog gärna med hästen på en joggingrunda. :)

Jag gillar också att jobba i lina. Mest skritt. Flytta framdel, flytta bakdel. Halt, igångsättning. Hästen nära dig och mycket gos och vänlighet. (en av mina hade en övning han älskade för han tyckte han var så bra på den - halva varvet i trav, halva i galopp. Naturligt samlande eftersom han gjorde det själv)

I stort sett all hantering är kontaktskapande. För mig har det varit grundläggande även när jag kommit till den uppsuttna delen.
 
Hej!
Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära känna hästen osv. Det kan vara både upsuttet och från marken.
Jag vet inte till 100% vad för typ av häst jag kommer köpa men det kommer förmodligen inte vara en så speciellt välutbildad häst men en som ändå kan grunderna. Förmodligen åt hopp hållet.
Tack på förhand.
Hästar är inte bara djur som man rider på så jag skulle umgås med hästen. Gå på promenad, pyssla, klia hästen om den vill bli kliad. Lyssna på den.
Det finns en "massagemetod" som kom för länge sen som utvecklades av Linda Tellington - Jones, det finns en recension av hennes bok här: https://www.hippson.se/artikelarkivet/recension/bocker/hastmassage-markovningar.htm
Kanske boken finns på bibliotek eller nån secondhand-sida.
 
Bad om tips på övningar. Inte åsikter om hur man gör när man skaffat häst:)
Ja och tar du hjälp av tränare får du ju verkligen veta vilka övningar som är bra för just dig och din häst. Därför tycker jag inte att mitt tips är irrelevant, även om du verkar ha tagit det som någon form av kritik/ifrågasättande. :)
 
Jag utgår från vad hästen kan och lägger mig något/några snäpp under denna. Det skall vara lätt och roligt (för hästen och en själv) i början.

Några exakta tips på övnignar går inte att ge eftersom jag/vi inte vet vilken nivå du och den tilltänkta hästen ligger på.
 
Övergångar och tempoväxlingar är väl en sån grundläggande ”övning” som man har nytta av oavsett nivå. Kolla av att hästen svarar som önskat på både skänkel och tygel och arbeta för att förfina kommunikationen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 291
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 283
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp