börja träna spår....

tinissen

Trådstartare
har en vovve på 2 år, korsning BC-tollare som senaste månaderna börjat visa stort intresse för att spåra, min fråga är: hur har ni introducerat/lagt upp övningar m.m till en början? varken jag eller hunden har tidigare erfarenheter av spårning men det verkar vara något hon har anlag och intresse för så varför inte prova? tips och råd är välkommna :)
 
Sv: börja träna spår....

Ett tips är att köpa Maria Hagströms Nosarbete. Där finns massa tips. Beror ju på om du vill träna person spår eller viltspår.
 
Sv: börja träna spår....

Vill du träna inför tävling eller "bara" aktivera?

Jag aktiverar genom spår och har egentligen bara kastat mig rakt ut idet. Började lägga raka, korta spår när det var ganska vindstilla. Först i köket, så på gräsmatta sen blev det personspår i skogen, senare på gräsmatta (typ), osv.

Allra första gångerna drog vi en korvbit på maken, sedan in bakom ett träd/buske och där fanns en större korvbit och väntade. Eftersom vi började när vår var bara några veckor gammal så var de spåren bara några meter, du kan säkert börja med 20-50 meter, skulle jag tro. Det viktiga i början är ju att se att hunden fattar vad det handlar om - då behöver inte spåret vara långt eller krångligt tycker jag. Om hunden tar spåret, fullföljer det och verkade tycka det var roligt - gå över till att prova annan mark, längre liggtid, längre spår. Håll på så tills du ser att hunden vet vad det handlar om och utför spårningen noggrannt. Låt hunden jobba själv, hjälp den inte för mycket. Kanske tappar den spåret, men låt den då leta upp det själv. Det är en del av det roliga, enligt hunden.

Jag läste "Alla hundar vill spåra" för ett tag sedan, den var lätt att ta till mig och gav alla grunder för den som vill spåra som aktivitet. Jättebra bok att börja med!

Tävlingsträning kan jag tänka mig går till på annat sätt - där finns det ju regler med i spelet?

Annars kan ju en spårkurs på BHK vara en bra ingång?

Lycka till! Visst är det roligt!?

/Syrsa
 
Sv: börja träna spår....

till en början bara för att aktivera, och några kurser på brukshundsklubben kommer inte bli aktuella ännu på ett tag då jag är gravid i sjunde månaden och för tillfället får träna när magen orkar. men det är ju inget vi måste börja med NU, hunden är ju fortfarande ung, men kan ju börja med o samla lite teoretiska kunskaper, tips m.m för att börja någonstans...:)
 
Sv: börja träna spår....

Eftersom ni ändå inte kan tävla bruks-spår så känns det onödigt att träna tävlingsmässigt. Då behöver du heller inte vara så noga utan kan håla det på en lagom rolig nivå.

De flesta hundar gillar näringsspår. Det går alldeles utmärkt att lägga på gräsmattan. Man tar en bunt korvslantar eller annat ätbart och börjar med att lägga en lite hög mellan fötterna. Sedan börjar man gå rakt fram och lägger en korvbit i varje steg. I början räcker det med bara tio meter och så avslutar man med ännu en hög korv. Bäst är sedan om det kan få ligga en halvtimme eller mer. Då tar man hunden, sätter på koppel och halsband och visar den första korvhögen och sedan är det bara att följa hunden. Vill man att hunden ska få tänka och jobba ordentligt ska man inte låta den rusa iväg utan hålla emot i kopplet så den verkligen tar varje korvbit. Halsbandet ska inte vara stryp.

Med tiden kan man utöka spårets längd och börja lägga in svängar samt utöka avståndet mellan korvbitarna.
 
Sv: börja träna spår....

Eller så kan man köra på blodspår. Fryst gris och nötblod på tex ICA. Använd en petflaska där du gjort ett hål i korken med en spik och droppa ett rakt och ganska kort spår, låt ligga 30 min till att börja med. Lägg en mumsig godisbit i slutet av spåret som belöning.

Sen är det bara att utöka och försvåra spåren med vinklar :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 056
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp