Efter behandling av korsförlamning

KLilja

Trådstartare
Hej!
Behöver lite råd och tips!☺️
Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera månader. Frisk och ua på besiktningen.
Efter 2 v hos mig börjar hon gå som hon vore full. Tar ut veterinären som tar prover och kollar igenom henne. Prover visar korsförlamning (erlishia neg). Får inj med vitamin och smärlindring på plats och därefter ger jag antiinflammatoriska i 5 dagar. Veterinären ”ordinerar” vila i hage under 2v. Troligen fått korsförlamning av stressen i flytten (transport och rörigt hos ägaren innan flytt) och kallt dåligt väder här som gjort att hon spännt sig.

Hästen är nu betydligt gladare och piggare men tycker hon är fortsatt stel i bakdelen. Släpar hovarna i marken emellanåt och går ibland passgång i skritten. Och emellanåt trampar hon på fint och avslappnat.
Det har nu gått 2 v med vila, har ni tips på hur jag ska gå vidare. blir lite fundersam om jag borde ta ut veterinären igen? Kanske behövs en längre behandling med antiinflammatoriska?

Någon som har tips och erfarenhet? ☺️
 
Ingen expert på korsförlamning alls (hoppas någon annan är!) men jag skulle nog läsa in mig på PSSM om jag var du. Den kan ge korsförlamning och lite andra skumma symptom.
 
Uteslut stärkelse ur foderstaten för säkerhets skull medans ni utreder orsaken till korsförlamningsanfallet. Lugna promenader kan hjälpa till att få musklerna att slappna av och komma igång igen.

Är det PSSM så finns det en ganska bra diet, men det är en kronisk sjukdom.
 
Uteslut stärkelse ur foderstaten för säkerhets skull medans ni utreder orsaken till korsförlamningsanfallet. Lugna promenader kan hjälpa till att få musklerna att slappna av och komma igång igen.

Är det PSSM så finns det en ganska bra diet, men det är en kronisk sjukdom.
Tack för tipsen!
Hon har aldrig haft korsförlamning innan. Kan PSSM blossa upp när som helst?
 
Tack för tipsen!
Hon har aldrig haft korsförlamning innan. Kan PSSM blossa upp när som helst?

Hos varmbloden är såvitt jag vet PSSM1 ovanligt, och det är den jag har erfarenhet av. PSSM2 och en annan muskelsjukdom är vanligare hos varmbloden, speciellt de med fullblodsinslag.

Men en klassiker för alla varianterna är: en häst som får vila men fortsatt äter stärkelse, sen ska sättas igång / plötsligt springer och busar rejält i hagen, så smäller det till med korsförlamning. Förr i tiden kallade man det för "måndagssjukan".

Vet du varför din häst var avställd i några månader? Hästar med muskelsjukdomar som hålls igång kan hålla sig ganska symtomfria, men efter en längre vila kan det komma fram allt möjligt när man ska försöka få igång dom igen.

Med min nordisvalack fick det bli många långa promenader.
 
Och ja, rehabben efter en korsförlamning kan ta lång tid. Muskelceller krampar ihop och blir skadade, ibland förtvinar dom helt, när det händer.

Mjuka promenader. Rådgör med vet om smärtlindring, djävulsklo kan räcka och är lite snällare mot magen än metacam.

Och noll "vanligt" kraftfoder, men gärna mineraler, speciellt mycket magnesium och tiamin.
 
Hos varmbloden är såvitt jag vet PSSM1 ovanligt, och det är den jag har erfarenhet av. PSSM2 och en annan muskelsjukdom är vanligare hos varmbloden, speciellt de med fullblodsinslag.

Men en klassiker för alla varianterna är: en häst som får vila men fortsatt äter stärkelse, sen ska sättas igång / plötsligt springer och busar rejält i hagen, så smäller det till med korsförlamning. Förr i tiden kallade man det för "måndagssjukan".

Vet du varför din häst var avställd i några månader? Hästar med muskelsjukdomar som hålls igång kan hålla sig ganska symtomfria, men efter en längre vila kan det komma fram allt möjligt när man ska försöka få igång dom igen.

Med min nordisvalack fick det bli många långa promenader.
Aha får se upp med stärkelsen där då. Inte sett henne bralla dock men man ser ju inte allt😅
Ska prova att ta ngn kortare lugn promenad för att se om hon mjukar upp sig.

Hon har stått länge pga föl och sedan privata skäl hos tidigare ägaren.
Men då kan det ju vara så att det kommit fram nu efter lång vila 🤔
Hur diagnosticeras man PSSM?
 
Och ja, rehabben efter en korsförlamning kan ta lång tid. Muskelceller krampar ihop och blir skadade, ibland förtvinar dom helt, när det händer.

Mjuka promenader. Rådgör med vet om smärtlindring, djävulsklo kan räcka och är lite snällare mot magen än metacam.

Och noll "vanligt" kraftfoder, men gärna mineraler, speciellt mycket magnesium och tiamin.
Tack för svar! Ska ta det väldigt försiktigt med henne och vitaminer får hon. Inget kraftfoder. ☺️
 
Hej!
Behöver lite råd och tips!☺️
Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera månader. Frisk och ua på besiktningen.
Efter 2 v hos mig börjar hon gå som hon vore full. Tar ut veterinären som tar prover och kollar igenom henne. Prover visar korsförlamning (erlishia neg). Får inj med vitamin och smärlindring på plats och därefter ger jag antiinflammatoriska i 5 dagar. Veterinären ”ordinerar” vila i hage under 2v. Troligen fått korsförlamning av stressen i flytten (transport och rörigt hos ägaren innan flytt) och kallt dåligt väder här som gjort att hon spännt sig.

Hästen är nu betydligt gladare och piggare men tycker hon är fortsatt stel i bakdelen. Släpar hovarna i marken emellanåt och går ibland passgång i skritten. Och emellanåt trampar hon på fint och avslappnat.
Det har nu gått 2 v med vila, har ni tips på hur jag ska gå vidare. blir lite fundersam om jag borde ta ut veterinären igen? Kanske behövs en längre behandling med antiinflammatoriska?

Någon som har tips och erfarenhet? ☺️
Innan man sätter igång henne eller släpper ut i stor hage borde man iaf ta uppföljande blodprover för att kolla att muskelvärdena är normala igen.
Det skulle jag göra som nummer ett :)
 
Tack för svar! Ska ta det väldigt försiktigt med henne och vitaminer får hon. Inget kraftfoder. ☺️
Innan man sätter igång henne eller släpper ut i stor hage borde man iaf ta uppföljande blodprover för att kolla att muskelvärdena är normala igen.
Det skulle jag göra som nummer ett :)
Det sa inte veterinären något om.. får ringa och höra imorgon!
 
Jag har haft en häst med antingen lätt korsförlamning eller att det höll på att bli korsförlamning. Det bästa tipset jag fick var att hästen aldrig får bli kall om korset. Vid misstanke om regn åkte regntäcke på om temperaturen utomhus var under 20 grader. Jag hade flera olika regntäcken med varierande fyllning och dubbel uppsättning av ofodrade regntäcken.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hundhälsa Hej! Jag har en tik på 11 månader som droppat urin ända sedan vi hämtade hem henne. Vi har kopplat detta till att hon varit valp, icke...
Svar
2
· Visningar
1 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp