Börjar bli dags snart... :)

Sv: Börjar bli dags snart... :)

Så tårarna rinner i sån´t fall;):smirk::confused::love:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

:bow: Tänker samma sak, gör de sånt kommer inte en människa vilja ha deras hästar efter ett tag... :crazy:

Håller ögonen öppna iaf. å får se hur det blir i slutändan, är ju ändå en stund kvar innan ett eventuellt köp blir aktuellt. :)

Av någon konstig anledning så blir det inte så ?? Den här hästhandlaren jag pratade om tidigare har sålt hur många skadade och halta ponnyer som helst, har varit i rätten ett flertal ggr. "alla" vet om hur dom luras men dom säljer och har sålt massvis med hästar i tiotals år. Svindyra som billiga.
De är vad man kan kalla ökända
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Av någon konstig anledning så blir det inte så ?? Den här hästhandlaren jag pratade om tidigare har sålt hur många skadade och halta ponnyer som helst, har varit i rätten ett flertal ggr. "alla" vet om hur dom luras men dom säljer och har sålt massvis med hästar i tiotals år. Svindyra som billiga.
De är vad man kan kalla ökända

Aha ok... :/

Men alla som vi har haft kontakt med har ju varit nöjda? Så det känns ju inte som at de borde luras... Tycker man... :crazy:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jo det skulle jag inte ha emot, bara den pallar konka runt på mig, dock så är ju inte agloaraber speciellt vanliga, jäkligt sällan man hittar dem ute på annons asså... :/

Säg gärna till om du vet någon som föder upp anglos i Sverige eller något... :)

Vill du ha en anglo är det nog enklast att leta nedåt Frankrike, där är de vanligast.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jag tycker också de tjeckiska stallet har fina hästar, men jag har oxå alltid undrat varför de inte visar hästarna under ryttare, och bara filmer där alla hästar hoppar högt.

Jag var intresserad av en häst där för länge sedan, de sa att de kunde skicka filmer på den under ryttare, lös etc om jag inte ville komma ner. Det ville jag inte (då, nu har jag ändrat uppfattning) och bad de skicka filmer även på när hästen hanterades (hingst), in/ut från hagen. De vägrade. Jag vet fortfarande inte varför, men hästen finns inte på hemsidan mer iaf.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Asså jag fattar att ni e skeptiska, d e jag också, men hur fan kan de blåsa än när man typ vetrinärbesiktar, röntgar, provrider osv.?? :crazy: :mad:

Måste få lägga mig i nu, vi provred, såg film, veterinärbesiktigade och röntgade. Blåst!!! KÖP en häst som de kan bevisa resultat på OCH som några du kan kolla med som sett hästen in action.

Idag har ärendet gått så långt som till domstol...
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

DE GÅR INTE ATT HITTA SÅNNA! DE går inte att hitta några hästar kan ja säga. Ja tror jag ridit alla som finns snart. Nee men ja har letat efter en läromästare i över 1 år och dom verkar inte finnas... Men jag säger att de som får tag på dem ska va glada :D fast ja vet inte ja e nog för kräsen tror ja. Ja hittar inga unghästar eller något, så hitta ja en å då e den redan såld. Sen har jag 4 som ej gått igenom besiktningen och lite sånnt.
Men Lycka till :D
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

KL

Bara en tanke... det verkar som att detta kommer bli din första häst och du har inte så mycket pengar så du kan köpa det som du egentligen verkar vilja ha... Varför inte försöka låna en äldre läromästare, tävla FT och hopp, kanske komma fram till vad du vill och samtidigt hinna spara ihop mer pengar så att du kan köpa den hästen du verkligen vill ha sen och dessutom ha mer erfarenhet för att utveckla den.

Att tro att du ska kunna hitta en trevlig unghäst som kan gå både hopp och FT på ett bra sätt och som dessutom du ska kunna utvecklas tillsammans med för 50.000:- tror jag är rätt svårt!
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

för att kapa lite har det varit min tanke. Att låna en läromästare...men det är ju inte alls lätt, de enda som lånas ut är ju oftast unga hästar som man ska utbilda eller travare.

Att hitta en läromästare som gått ngt högre och fortfarande är hel verkar omöjligt, även om man kanske inte vill tävla/träna så högt.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jo jag vet, det skulle vara super, men som Midi säger, antingen e de superunga, ofta oinridna som de vill att man ska utbilda åt dem typ, eller så e de cirka 17-18 år + och är antingen triangelmärkta eller pensionerade... Tyvärr... :(
Bara till lite lätt promenadridning liksom... :crazy:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Då är dem inte alltid tillräckligt stora, det måste ju sprida sig också. Fast ibland är dem i och för sig ganska stora. men då verkar folk tro att den hästen var skadat elelr inte riktigt klar där upp, men det är säkert bara en på tusen. Så man kan ju undra hur folk tänker ibland.
Vet ett i skåne, fast de har ingen hemsida, vilket kanske gör att det t.ex. inte sprider sig så mycket på internet, dessutom får man ju inte nämne några namn här.

Men rekomendationen är väl, att lyssna på skvallret och hålla öronen öppna.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Knapplån.

Jag tycker alla dömer ut det här tjeckiska stallet väldigt fort och lättvindigt. Skulle ni göra detsamma om det var ett svenskt stall?

Jag var lite småintresserad av en häst därifrån för ett tag sen och gjorde då en lite grundligare bakgrundskoll (lätt via internet).

Det här är mina slutsatser:
1. De ligger mycket nära Tyskland, inget konstigt att ha mycket tyska hästar då. De kan dra fördel av de lägre lönekostnader som tjeckine har, men ändå ha nära till Tyskland med deras bra hästar och tävlingar.

2. Ett ställe som säljer så mycket svindyra hästar (de har ju ändå flest hästar som kostar över 500.000 kr) kan nog inte dra på sig dåligt rykte.

3. Jag fick kontakt med ett antal amerikaner (rika, seriösa) som var mycket nöjda med sina köp därifrån, vissa hade varit där ett par månader och tränat också.

4. Det som är skumt är att alla hästar hoppar superbra - vad är det för träningsmedoder?

Kommentar till tidigare inlägg: De hästar jag tittat på där finns film under ryttare och på tävling, vet inte om det ändrats nu. Att unghästar visas i löshoppning är väl inget konstigt?

Kommentar 2: Ni som pratar om blodprov: Hur har ni tänkt att det ska gå till och vilka substanser ska ni leta efter?
NÅGON SOM HAR ERFARENHET AV BLODPROV? :confused:
Jag pratade nämligen med en veterinär om detta nyligen och hon sade då att det görs i princip aldrig. Anledning:
Du måste veta vad du ska leta efter. Du måste alltså speca preparat/substanser som du vill leta efter och det är i princip ogörligt.
Frågan kom upp i samband med att en hästaffär i miljonklassen skulle göras (inte min affär, men jag var närvarande) och Veterinären sade att det är ingen idé att göra blodprov.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Vad jag har fått höra när det gäller blodprov är att man isf tar ett prov vid vet.besiktningen som fryses ned och stannar i frysen till den eventuella dagen det skulle dyka upp något fel på hästen som kan ha funnits där tidigare etc.

Vi köpte ett sto för många år sen som vi nog hade tjänat på att ta blodprov på, då hon till 99 % gick på lugnande när vi provred henne. Visade sig senare ha både det ena & andra felet som inte upptäcktes vid vet.besiktningen, & dessutom då vara överjävlig när hon inte fick som hon ville i ridningen. Fast det är ju alltid svårt såklart, vi hade ju i så fall behövt ta ett blodprov när vi var där & red, inte på själva vet.besiktningen.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Vad jag har fått höra när det gäller blodprov är att man isf tar ett prov vid vet.besiktningen som fryses ned och stannar i frysen till den eventuella dagen det skulle dyka upp något fel på hästen som kan ha funnits där tidigare etc.

Vi köpte ett sto för många år sen som vi nog hade tjänat på att ta blodprov på, då hon till 99 % gick på lugnande när vi provred henne. Visade sig senare ha både det ena & andra felet som inte upptäcktes vid vet.besiktningen, & dessutom då vara överjävlig när hon inte fick som hon ville i ridningen. Fast det är ju alltid svårt såklart, vi hade ju i så fall behövt ta ett blodprov när vi var där & red, inte på själva vet.besiktningen.

Detta stämmer faktiskt, mkt bra med ett fruset blodprov ifall (som i mitt fall) man behöver gå tillbaka och kunna spåra. Det man är mest intresserad av är ju naturligtvis smärtstillande medel...
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Vad jag har fått höra när det gäller blodprov är att man isf tar ett prov vid vet.besiktningen som fryses ned och stannar i frysen till den eventuella dagen det skulle dyka upp något fel på hästen som kan ha funnits där tidigare etc.

Vi köpte ett sto för många år sen som vi nog hade tjänat på att ta blodprov på, då hon till 99 % gick på lugnande när vi provred henne. Visade sig senare ha både det ena & andra felet som inte upptäcktes vid vet.besiktningen, & dessutom då vara överjävlig när hon inte fick som hon ville i ridningen. Fast det är ju alltid svårt såklart, vi hade ju i så fall behövt ta ett blodprov när vi var där & red, inte på själva vet.besiktningen.

Det var just det vi diskuterade med veterinären. Och hon sade att det är ingen idé. Det finns ju tusentals olika smärtstillande preparat att leta efter.
Du tog alltså inte blodprov, jag skulle fortfarande vilja veta någon som gjort det och i så fall vilka substanser ni valde att leta efter.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Nu är jag inte med längre....

varför tar vi hundratals dopingprov varje år på tävlingar då ??? Chansar man vilt på nåt preparat vid varje prov då :crazy:

Näää, det tror jag inte på
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Men är det inte så att de flesta preparat ger förhöjda värden av vissa substanser i blodet och det är väl de förhöjda värdena man letar efter och när man har hittat dom så börjar man leta preparat...

Eller så är jag helt ute och cyklar:)
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Men är det inte så att de flesta preparat ger förhöjda värden av vissa substanser i blodet och det är väl de förhöjda värdena man letar efter och när man har hittat dom så börjar man leta preparat...

Eller så är jag helt ute och cyklar:)

Jag tror det är ungefär så ett dopingprov går till. Det är därför man tar flera prov och det är därför det kan ta flera månader innan resultaten kommer.
Hästarna måste antagligen vara värda bra mycket mer än 50.000 för att det ska vara värt att göra så omfattande analyser.

Det tog väl otroligt lång tid innan man kom fram till vad Cian o Connor hade dopat sin häst i OS med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 138
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Andromedae
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 035
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp