Börjar bli dags snart... :)

Sv: Börjar bli dags snart... :)

Nu är jag inte med längre....

varför tar vi hundratals dopingprov varje år på tävlingar då ??? Chansar man vilt på nåt preparat vid varje prov då :crazy:

Näää, det tror jag inte på

På min häst tog man sammanlagt 5st rör i Aalborg.

Vid dopingtest så letar man efter specifika ämnen som är klassade som doping och denna analys är rätt dyr och tar lång tid.

Frågan om privatpersoner har råd med den analysen som FEI gör??
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

*kl*

Till alla övriga i tråden som är väldigt snabba på att döma ut stallet som det skrivs om kanske skall ta red på lite mer först. Detta stall är ett förmedlingsstall och de har mycket gott rykte.

Statusen för hästar ffa i Tyskland är bra mycket högre än på medelhästar i Sverige och därför är det bättre priser på de hästar som inte kanske går hela vägen till OS tex.

Tittar man runt så har de en hel del hästar över 500 000kr som är riktigt fina, liksom de har "normala" för bättre priser
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

På min häst tog man sammanlagt 5st rör i Aalborg.

Vid dopingtest så letar man efter specifika ämnen som är klassade som doping och denna analys är rätt dyr och tar lång tid.

Frågan om privatpersoner har råd med den analysen som FEI gör??

När vi ändå är inne på dopningsproverna, kan man alltså göra samma slags test på urinprov som blodprov? För när hästarna inte vill ge urinprov vid tävling tar man ju blodprov istället. Men man vill ju uppenbarligen "hellre" ha ett urinprov eftersom de väntar ut hästarna rätt länge innan de väljer blodprov. (jag fick stå ett bra tag på SM -06, det var någon som inte alls var kissnödig.. :smirk: )
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jag tror att det går snabbare att analysera kissprov.

Min vägrade att kissa både i Aalborg och på Öved :crazy: så där blev det blodprov
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

**knapplån**

Hästen jag visade tidigare i råden blev såld te Sverige, ngn här som köpte honom lr? Fett deprimerad över att han e såld :cry:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Min erfarenhet är att allt som verkar för bra och billigt för att vara sant ÄR oftast lurendrejeri. Titta på ridhuset, inte 17 ser det speciellt välhållet ut där? Och såsom man sköter grejor så sköter man oftast djuren.

Håll du dig till Sverige och lägg ned lite tid och energi på att hitta din drömhäst istället för att försöka hitta genvägar. Det spar du nog mest pengar på i längden.

Skulle tippa på att det finns en och annan bukare här som själv driver seriösa försäljningsstall och kan tipsa dig om vad du INTE vill få med dig hem till ditt stall!

Hej, kan inte låta bli att lägga mig i detta iaf...

Har häst därifrån Tjeck H*vetet på ren svenska... Den hästen har fått sy mycket stryk, blivit sååå barrerad som många av de övriga har. Och sedan så har säljaren glömt tala om att hästen var opererad innan affären var gjord och hästen hemma... Hästen skulle vara lättlastad, inte fanken vet ja men de tog två timmar att få in skrället i trailern...
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Hej, kan inte låta bli att lägga mig i detta iaf...

Har häst därifrån Tjeck H*vetet på ren svenska... Den hästen har fått sy mycket stryk, blivit sååå barrerad som många av de övriga har. Och sedan så har säljaren glömt tala om att hästen var opererad innan affären var gjord och hästen hemma... Hästen skulle vara lättlastad, inte fanken vet ja men de tog två timmar att få in skrället i trailern...

Du verkar ju verkligen gilla hästen och gett den en bra start här :crazy:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Du verkar ju verkligen gilla hästen och gett den en bra start här :crazy:

Älskar hästen men det tog en enorm tid att få närma sig huvudet med handen bl.a. Är under igångsättning och hoppas att det håller denna gång... Tycker bara att folk måste ha i åtanke att hästarna behandlas inte på samma ödmjuka sätt i andra länder som här i Sverige... Det finns många som blir blåsta trots noga och grundliga undersökningar innan köp. Vet en bekant som köpte hem ett antal hästar från Holland åt en kund, hästarna var enormt trevliga på plats. När dom kom till Sverige var dom i princip ohanterbara:confused:

Nåja... man kan ha tur också...

Nu hoppas jag bara att min älskling håller:bump:

Kan för övrigt tillägga att hästen är lättlastad idag :rofl:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jag säljer gärna en häst till dig :angel: jag har en billig i stallet som gått * och 130 hoppning med kapacitet för svår klass , men han är allergisk så det är lite svårt att rida på vintern men det syns inte i hagen eller om jag bedövar hans näsa lite precis den timmen som du kommer hit och provrider... Han har inga resultat efter 2004 kommer du märka om du kollar lite mer noggrant :smirk

Sen att du inte kan rida på honom hemma hos dig är inte mitt fel , det måste bero på din stallmiljö :idea: Denna häst skulle gå igenom en vet. besiktning och röntgen ua utan några som helst problem.
Det finns så många varianter så det finns inte...



Jag förslår att du citerar mitt inlägg och läser det finstilta

Du är så jäkla rolig!! Och du har helt rätt!
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Så, vad är nuvarande status i hästköparkarusellen?
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Älskar hästen men det tog en enorm tid att få närma sig huvudet med handen bl.a. Är under igångsättning och hoppas att det håller denna gång... Tycker bara att folk måste ha i åtanke att hästarna behandlas inte på samma ödmjuka sätt i andra länder som här i Sverige... Det finns många som blir blåsta trots noga och grundliga undersökningar innan köp. Vet en bekant som köpte hem ett antal hästar från Holland åt en kund, hästarna var enormt trevliga på plats. När dom kom till Sverige var dom i princip ohanterbara:confused:

Nåja... man kan ha tur också...

Nu hoppas jag bara att min älskling håller:bump:

Kan för övrigt tillägga att hästen är lättlastad idag :rofl:

Men det är ju just detta som vi andra varnat TS för...alltså hästar som troligtvis går på droger och är *"jättetrevliga" på plats och sen förvandlas till små monster med diverse defekter när man väl fått hem dem....jag har själv varit med och köpt en import ponny som var jättetrevlig på alla sätt och vis vid provridning men som sen inte gick att sitta upp på utan dödsförakt....den dömdes ut pga sammanväxningar i ryggen, stackars pållen var väl superdrogad vid provridning och när det smärtstillande gick ur kroppen så gjorde det vansinnigt ont vid varje uppsittning.

Det räcker ju med alla oseriösa säljare i vårt egna land, man behöver inte åka utomlands och skaffa sig mer problem.....:smirk:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Älskar hästen men det tog en enorm tid att få närma sig huvudet med handen bl.a. Är under igångsättning och hoppas att det håller denna gång... Tycker bara att folk måste ha i åtanke att hästarna behandlas inte på samma ödmjuka sätt i andra länder som här i Sverige... Det finns många som blir blåsta trots noga och grundliga undersökningar innan köp. Vet en bekant som köpte hem ett antal hästar från Holland åt en kund, hästarna var enormt trevliga på plats. När dom kom till Sverige var dom i princip ohanterbara:confused:

Nåja... man kan ha tur också...

Nu hoppas jag bara att min älskling håller:bump:

Kan för övrigt tillägga att hästen är lättlastad idag :rofl:

Hästar blir annorlunda när de byter stall. Man måste alltid ge dem lång tid att finna sig till rätta! Många hästar har dessutom inte åkt släp utan bara lastbil och därav blir många osäkra vid lastning i släp som är betydligt mer klaustrofobiskt än lastbil

Jag har hört betydligt fler historier om felhanterade hästar här i Sverige än med utländska hästar!

Själv har jag 4st utländska hästar och jovisst de är hårt hanterade men absolut inte misshandlade på något vis.

Tyckte att du omnämnde din häst onödigt, jag personligen skulle aldrig kunna kalla någon av mina hästar för skrälle på det sättet du gjorde
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Men det är ju just detta som vi andra varnat TS för...alltså hästar som troligtvis går på droger och är *"jättetrevliga" på plats och sen förvandlas till små monster med diverse defekter när man väl fått hem dem....jag har själv varit med och köpt en import ponny som var jättetrevlig på alla sätt och vis vid provridning men som sen inte gick att sitta upp på utan dödsförakt....den dömdes ut pga sammanväxningar i ryggen, stackars pållen var väl superdrogad vid provridning och när det smärtstillande gick ur kroppen så gjorde det vansinnigt ont vid varje uppsittning.

Det räcker ju med alla oseriösa säljare i vårt egna land, man behöver inte åka utomlands och skaffa sig mer problem.....:smirk:

Lite lustigt är det för dessa problem har jag aldrig stött på och jag har ändå haft importer sedan början av 90-talet.

Det är bara en enda utländsk häst som jag köpt som inte var felfri (den köptes i Sverige) och där återgick köpet helt utan problem!

KS är ju väldigt lätt att upptäcka så det ser jag som ett bristande i underökningsplikten från köparna, det är ju ganska lätt att röntga hästen alternativt röntga hästen i Sverige när den kommer!

Man kan faktiskt prata med utländska säljare också och komma överens.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Lite lustigt är det för dessa problem har jag aldrig stött på och jag har ändå haft importer sedan början av 90-talet.

Det är bara en enda utländsk häst som jag köpt som inte var felfri (den köptes i Sverige) och där återgick köpet helt utan problem!

KS är ju väldigt lätt att upptäcka så det ser jag som ett bristande i underökningsplikten från köparna, det är ju ganska lätt att röntga hästen alternativt röntga hästen i Sverige när den kommer!

Man kan faktiskt prata med utländska säljare också och komma överens.

Men Olga det ÄR en jäkla skillnad på dig och TS i fråga om rutin och hästkunskap, du vet ju vad du skall titta efter och kontrollera men för den oerfarne (som tyvärr ofta inte ens tar hjälp) är det ju som att stjäla pengar från ett barn.

Självklart är det ju så att förmedlarna märker detta och nej självklart är inte alla förmedlare skurkar men det är bra mkt enklare för en orutinerad person att få hjälp emot ett hästköp i Sverige än utomlands
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Hästar blir annorlunda när de byter stall. Man måste alltid ge dem lång tid att finna sig till rätta! Många hästar har dessutom inte åkt släp utan bara lastbil och därav blir många osäkra vid lastning i släp som är betydligt mer klaustrofobiskt än lastbil

Jag har hört betydligt fler historier om felhanterade hästar här i Sverige än med utländska hästar!

Själv har jag 4st utländska hästar och jovisst de är hårt hanterade men absolut inte misshandlade på något vis.

Tyckte att du omnämnde din häst onödigt, jag personligen skulle aldrig kunna kalla någon av mina hästar för skrälle på det sättet du gjorde

Menade inte som det lät men jag orkar inte ta det med någon som märker ord. Har själv hållt på med hästar och tävlingshästar i över 20 år på en högre nivå. Dessutom så hade min häst bara åkt i vanlig hederlig transport med presseningstak! När jag hämtade hästen höll jag på svimma av för de hade inte ens spännt fast taket ordentligt så det fladdrade och hade rullat upp den så kallade överluckan. Den andra hästen som åkte med var riktigt risig efter resan. De hade stått drygt 48 timmar i den lilla transporten utan vatten eller mat! Och som många vet finns stor risk för transportsjuka!

Klart att man ger hästen en tid när den byter miljö, det vet nog de flesta. Men det finns vissa gränser för vad som är normalt och inte i en hästs beteende vid miljöombyte. Vad som bl.a mitt fall handlade om var en häst som kom opererad, var tränad svår hoppning i tjeckien och hade inte fått den konvalecens tid som en häst ska ha efter en ringbandsoperation! Efter en tät kontakt med säljaren och återkommande frågor om temperament samt om hur hästen var att lasta och transportera fick jag svaret att hästen var gudomlig... Detta stämde inte överrens för fem öre. Det var bara en person som kunde lasta från början och det var min allergiske man.

Har dessutom erfarenhet av andra länder än tjeckien samt sverige där hästarna hanteras på ett helt annat och hårdare sätt än vad jag tolererar! Det är ju fantastiskt roligt att du haft sådan tur med dina hästar.

Är för den delen inte upp till någon annan att lägga sig i om jag på ett skämtsamt sätt kallar min häst för skrälle...

Tänk på detta: Där konsten slutar tar våldet vid.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Menade inte som det lät men jag orkar inte ta det med någon som märker ord. Har själv hållt på med hästar och tävlingshästar i över 20 år på en högre nivå. Dessutom så hade min häst bara åkt i vanlig hederlig transport med presseningstak! När jag hämtade hästen höll jag på svimma av för de hade inte ens spännt fast taket ordentligt så det fladdrade och hade rullat upp den så kallade överluckan. Den andra hästen som åkte med var riktigt risig efter resan. De hade stått drygt 48 timmar i den lilla transporten utan vatten eller mat! Och som många vet finns stor risk för transportsjuka!


Där har du säkert orsaken till att hästen var svårlastade efter detta!


Klart att man ger hästen en tid när den byter miljö, det vet nog de flesta. Men det finns vissa gränser för vad som är normalt och inte i en hästs beteende vid miljöombyte. Vad som bl.a mitt fall handlade om var en häst som kom opererad, var tränad svår hoppning i tjeckien och hade inte fått den konvalecens tid som en häst ska ha efter en ringbandsoperation! Efter en tät kontakt med säljaren och återkommande frågor om temperament samt om hur hästen var att lasta och transportera fick jag svaret att hästen var gudomlig... Detta stämde inte överrens för fem öre. Det var bara en person som kunde lasta från början och det var min allergiske man.

Den senaste hästen jag köpte betecknades också som hur snäll som helst att både rida och hantera, saken är att han är super rädd för karlar och långa personer men går bra med korta tjejer.

Med mig som inte är jättelång fungerar det hur bra som helst medan med min hjälpreda går det inte alls. Han får konstiga utfall och är allmänt rädd. Men som sagt med mig är han lätthanterlig!

Vad jag vill visa med detta är ju att för dem så kanske han varit lätt!

Har dessutom erfarenhet av andra länder än tjeckien samt sverige där hästarna hanteras på ett helt annat och hårdare sätt än vad jag tolererar! Det är ju fantastiskt roligt att du haft sådan tur med dina hästar.

Mina hästar kommer från Tyskland, England, Irland och Estland och jovisst är de hårdare uppfostrade och tagna men då får man behandla med därefter. Tycker inte att det varit något problem alls.

Är för den delen inte upp till någon annan att lägga sig i om jag på ett skämtsamt sätt kallar min häst för skrälle...

Fyi så är du på ett forum och jo då tycker jag att man skall använda sig av en bra ton. Och nej jag utläste inte ditt inlägg som skämtsamt öht :crazy:

Tänk på detta: Där konsten slutar tar våldet vid.

?

Varför skriva det?

Dessutom heter det "Där kunskapen tar slut tar våldet vid" ;)
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Men Olga det ÄR en jäkla skillnad på dig och TS i fråga om rutin och hästkunskap, du vet ju vad du skall titta efter och kontrollera men för den oerfarne (som tyvärr ofta inte ens tar hjälp) är det ju som att stjäla pengar från ett barn.

Självklart är det ju så att förmedlarna märker detta och nej självklart är inte alla förmedlare skurkar men det är bra mkt enklare för en orutinerad person att få hjälp emot ett hästköp i Sverige än utomlands

Jo det stämmer nog :crazy:

Så långt tänkte jag tyvärr inte
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

det sägs ju att man ska ta med sig en duktiga vän eller instruktör om man är osäker. Frågan är då, är det lönt att ta med sig sin dressyrinstruktör som aldrig suttit på en ft-häst eller sett en tävling eller ska man försöka leta upp en ft-ryttare som vet vad en fthäst behöver ha? Eller det spelar ingen roll?
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

det sägs ju att man ska ta med sig en duktiga vän eller instruktör om man är osäker. Frågan är då, är det lönt att ta med sig sin dressyrinstruktör som aldrig suttit på en ft-häst eller sett en tävling eller ska man försöka leta upp en ft-ryttare som vet vad en fthäst behöver ha? Eller det spelar ingen roll?

Eeh Nä, alltså jag var och tittade på en dressyrhäst tillsammans med en elev hos en känd unghästutbildare i dressyr. Hästen var fullkomligt bakom hjälperna och i stort sett riden på graman den lilla tid i sitt liv den vart riden , den var 4 år vid tillfället. Hon sitter upp och skall provrida och hästen börjar bocka , jag säger ställ dig upp och rid framåt då hon befann sig i galopp varav hästen bockar ännu mer och hon flyger av. Det fanns överhuvudtaget ingen connection alls mellan skänkel och hand, den svarade varken fram eller bakåt egentligen och FRAMÅT fick jag till svar av den kända rider dom absolut inte :confused: Vilket både h*n och uppfödaren konstaterade att det var melodin och hon hade flugit av för att hon hade försökt rida fram för skänkeln :rofl:

Ja jag säger då det :p

Nej men har du ingen annan är det väl bättre kanske men ta med dig en person som åtminstone har i åtanke att hästen skall gå fram för skänkeln ordentligt och kunna ta en normal halvhalt så spar det mkt jobb för dig i framtiden.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

gå fram för skänkeln ordentligt...vilka krav du har :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 131
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Andromedae
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 035
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp