Boett's "man- och svanstäcke"

Ms_Antrop

Trådstartare
Nu har jag sökt här, men det verkar inte finnas nån tråd om detta täcke på allmighty Buke ;)

Hittade ett "man- och svanstäcke" från Boett på en sida när jag satt och slösurfade efter nya flugtäcken alldeles nyss (som jag alltid gör nuförtiden tycker jag :grin:), är det meningen att det ska användas enbart vid ridning och transportering, som det stod i beskrivningen, eller går det att använda i hagen också?
Vi har ju två kallblodstravare som kliar sig, den ena måttligt, men den andra har eksem i man och svans och kliar sig extremt... Men det är ju som sagt enbart i man och svans dom kliar sig, så jag funderar på om man skulle köpa light-versionen av Boett, eller detta täcke då, om det är lämpligt att använda i hagen alltså.... Man vill ju helst ha så lite tyg som det är möjligt nu på sommaren...

Nån som har testat, eller vet? :p

Sv: Boett's "man- och svanstäcke"

Eksemtäcken är ju inte till för att enbart hindra kliandet, de ska ju också skydda hästen från orsaken till klådan - insekter.

Boetts halva täcke tycker jag är värdelöst, trodde inte de hade det kvar ens. Köp ett riktigt eksemtäcke istället, så blir hästen glad. De blir inte varma i den sortens tyg.

För att svara på din fråga så, ja, man kan ha det halva även i hagen.

Nu var det ju inte riktigt så jag tänkte, utan jag tänkte mer att det kanske bara behövs skyddas från insekter i just man och svans. Ett täcke hindrar väll inte att dom kliar sig om dom väl har börjat? Hur skulle det gå till :p

Men ok, det går att använda i hagen... Lyckades hitta fler bilder och svans-delen såg lite liten ut, så det blir nog inget sånt täcke...

Skulle inte tro att insekterna biter i man och svans precis, dock är det där klådan kommer om de inte tål betten.
Tro mig, jag har tänkt som du, och sedan fått beställa ett helt täcke senare.

Ett täcke förhindrar faktiskt väldigt mycket av den skada de gör sig själva när de kliar sig mot träd osv. Hindrar man dem från att klia sig blodiga så slipper man klådan som kommer från läkande eller infekterade sår, vilket brukar vara en ganska stor del av klådan.

Gå in på islandsforumet, där har de gott om erfarenhet av eksemhästar, och fråga vad de tycker om de halva täckena. Om du inte tror mig ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka