Boggi till 1300kg-bil

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sushi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 081
S

sushi

Ja jag funderar på att köpa en boggi. Hästen väger 570kg och bilen får dra 1300kg så en lätt vagn är det som är aktuellt. Jag har tittat på Tranesläpet som verkar OK, ngn som har erfarenhet av det? Helst skulle jag vilja ha fällbar frambom också men det verkar som att de släpen ligger ganska mycket högre. Vi har ett ställe som säljer och servar Trane precis bredvid stallet också så det är ju onekligen väldigt bekvämt.

Sv: Boggi till 1300kg-bil

Har du BE- eller B-kort? 730 kg tjänstevikt för ett boogisläp är inte särskilt mycket, och ofta väger de in släpen strippade. Vilket gör att om man hamnar i en kontroll kan man mycket väl åka dit med 50 kg för mycket för att mattor, väggar, bommar, reservhjul etc väger och inte är inräknade i tjäntevikten. Värt att tänka på kanske...

Med BE-behöriget är det ju enklare, även om bilen bara får dra 1300 kg oavsett berhörighet. Då går man på bruttovikt...

Hur mycket pengar är du beredd på att lägga ut?

För ca 50-60 000 kan du få ett nyare begagnad Star Trailer. Som då är nervägd och har en lastvikt på 600 kg.

Annars tycker jag du ska höra med de som har hand om Trane släpen brevid ditt stall. De kan säkert hjälpa dej!

Jag har B-körkort. Mer än runt 50 000 för ett släp är väl något slags maxgräns. Cheval liberté 2002L väger tydligen 700kg och då skulle det inte vara något problem med vikterna. Frågan är med reservdelar och reparationer bara om det kan vara svårt att få till med ett sånt släp?

Personligen hade jag inte vågat med bara 30 kg att spela på, men det är ju väldigt personligt.

Vi tittade på Cheval som ett av alternativen när vi utvärderade nya släp, det föll bort direkt då det var betydligt mindre rymd i det släpet och att priset var lägre p g a detaljerna höll lägre kvalité.

Jag har ett enaxlat Trane från 1997 och är nöjd med det. Enkelt, men rejält. Ventilationen är inte lysande, men så är det tyvärr i många släp. Trots detta och avsaknanden av panikbommar skulle jag kunna tänka mig att köpa ett sådant igen, men välja till takfönster då. Det enda jag har behövt fixa på släpet sedan köpet 1999 är byte av kulhandske i år. Det har rostat lite på beslag och liknande, men axel m m är i gott skick enligt Bilprovningen.

Jag har ett enaxlat Trane från 1997 och är nöjd med det. Enkelt, men rejält. Ventilationen är inte lysande, men så är det tyvärr i många släp. Trots detta och avsaknanden av panikbommar skulle jag kunna tänka mig att köpa ett sådant igen, men välja till takfönster då. Det enda jag har behövt fixa på släpet sedan köpet 1999 är byte av kulhandske i år. Det har rostat lite på beslag och liknande, men axel m m är i gott skick enligt Bilprovningen.

Andra lätta och relativt billiga boggiesläp är Dalavagnen, Läckösläpet, Värmlandsvagnen och Reko.

Att det skulle funka med en nedvägd begagnad Star är jag tveksam till. Tjatar återigen om Hästmagazinets tester. Star var det släp som vägde mest för mycket (+ca 100 kg) tomt jämfört med vad som stod på reg.beviset. På sprillans nya släp stämmer vikterna överens nu enligt HM, så tillverkarna har skärpt sig.

Liknande trådar

Fordon Det verkar som att jag måste köpa en annan bil för min får mer och mer fel som kostar pengar och frustration. Jag är en småbilsförare... 2
Svar
23
· Visningar
813
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 399
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några... 2 3
Svar
58
· Visningar
5 867
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka