Bukefalos 28 år!

Bogproblem !

B

**BORTTAGEN**

Är det någon som sett att en häst har ena bogen längre bak än den andra ? Vi har köpt en häst som slänger v.framben !Tycker också att den är lägre i höften på h.bakben ! Och v.bog tycker jag är tunnare och sitter längre bak ! Hästen har tydligen mest galopperat när den startat ! FRÅGAN ÄR OM DET GÅR ATT GÖRA NÅGOT ÅT DET ? ELLER HAR BOGEN VARIT I FEL LÄGE FÖR LÄNGE ? ÄR DET NÅGON SOM SETT NÅTT LIKNANDE ?
 
Eftersom hästen inte har nyckelben, så kan man säga att bogbladen är "lösa". De är där de är enbart med hjälp av muskler och senor.
Sååå om bogen är sne beror det nog på att hästen avlastar/t något och på så sätt blivit sne i bog muskulaturen.

Det låter som hästen har avlastat vänster fram bog, (eller ben, knä, hov?) genom att belasta höger bak.
Meen ingen ide att sitta här och spekulera.

Equiterapeut eller kiropraktor kan ev räta till problemet och sedan kan en massör hjälpa till att hålla musklerna "mjuka" tills att den byggt muskler jämnt.

Kollade någon veterinär hästen innan köp??
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 065
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 828
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 361
Senast: geting
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 402
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp