Bogskav! Vad göra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Amanda_Lovisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 277
A

Amanda_Lovisa

Jo nu har fjorddamen fått ett rejält skav på bogen av täcket ( h**ks lila regn med fleeceinsida) vad ska jag göra? funderar på ett sånt där bogskydd i lycra, men det kanske är bättre att byta täcke. Vad tycker ni?

Sv: Bogskav! Vad göra?

det är risken med fleecefodrat täcke. fleecen blir jättevarm och bränner = skav.

Har hört att pälsglans ska vara bra.
Skav brukar komma lättare nu i fällningstider.

Pälsglans, bra ide:idea: Men om det e fleecen som är boven så ska jag köpa nytt täcke iaf till nästa vinter. Tack för svar!

Men bogskydd kan också vara en bra idé. En i stallet hade en häst med bogskav och det blev bra med ett bogskydd. Eller bikini som alla i stallet kallar den.:angel:

Min häst fick skav trots bogskydd och täcke med blank insida, så han fick helt enkelt gå utan ( innan hade han bara under kalla dagar, blåsiga eller väldigt snöiga, är det extremt väder får han givetvis täcke på sig men mer sällan än innan. ) , och nu håller dom på att läka riktigt fint ! :)

Ett täcke med halvhals och blank insida över hela täcket är det ända min häst kan ha utan att få skav.
Annars är nog bogskydd det bästa.

Hej!
Om bogskavet kommer till av att täcket inte sitter hundraprocentigt/har lite opassande passform kan man testa att spänna åt den översta spännet vid bringan lite extra utan att strypa sin polle :P och låta det understa vara löst (kanske inte oknäppt). Det hjälpte min ponny när hon hade ett täcke där bogvecken satt lite galet.:)
MVH pluppalot

Tack för svar alla:) Ska tänka igenom det hela, så bogskydd kanske man behöver endå trots att man byter täcke (förutom om man köper det där horsewear eller vad det hette) knepigt för min plånbok vill inte lägga ut hur mkt som helst på ett täcke men men om det e det bästa så får det väl kosta. Vad luddigt jag skriver:crazy:

fast det där är ren bullshit, det med att ett speciellt täcke skulle göra att de inte får skav.
Allt hänger på att täcket passar bra på hästen. Till och med "världens , dyraste, bästa täcke" kan ge skav, om dte inte sitter som gjutet.
Och nåt sånt täcke finns inte, ett som sitter bra på ALLA hästar!

jag har tex Himalayas täcke från börjes, det har min tjej haft varenda dag denna vinter, och inte en tillstymmelse till skav. Hon är en smäcker räka med obefintlig bog, och täcket sitter som en smäck.
Hennes dyrare täcke, ett thermostar (runt tusenlappen) ger skav på en dag.

Till och med "världens , dyraste, bästa täcke" kan ge skav, om dte inte sitter som gjutet.

:bow: Skötisen fick jättefula skav av sitt dyyra BoT-täcke :mad::devil: Pläsglans hade liten för att inte säga obefintlig effekt - källan var ju fortfarande kvar. Så vi slutade helt enkelt använda täcket och nu ser det nästan helt bra ut!

vill bara varna lite för bogskydd köpte det till min häst då han fick skav visst det hjälpte till mot skavet men han fick trycksår av det uppe på halsen i manen. så jag fick klippa bort hela resåren runt halsen då det var det som tryckte även ifall jag tyckte det satt löst o fint, min pålle har inte sååå grov hals o jag hade xfull i bogskyddet.

Köp ett täcke som passar :idea:

Hade problem med skav på min häst pga förliten bogfrihet men nu när jag bytt till ett täcke som är större/ rörligare så får jag inte minsta tendes till skav.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 252
Senast: Capybara
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
981
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka