Bohemians ägare om kritiken: "Kan inte behålla alla våra hästar"

I förra veckan meddelade mästerskapshästen Bohemians ägare att de skulle sälja valacken på auktion. Det möttes av stark kritik och ägarna ändrade sig. Nu svarar de på kritiken, och kritiserar i sin tur ryttaren Patrik Kittel.
 
I förra veckan meddelade mästerskapshästen Bohemians ägare att de skulle sälja valacken på auktion. Det möttes av stark kritik och ägarna ändrade sig. Nu svarar de på kritiken, och kritiserar i sin tur ryttaren Patrik Kittel.
Intressant att de skriver att det också fanns ekonomiska skäl för Kittel att motsätta sig auktion.

Det skulle förklara varför han valde att gå ut på sociala medier och motsätta sig auktionen.

Jag får intrycket att säljarna såg tiden rinna ut innan OS, hade hoppats på att hästen skulle säljas fortare, och tog till auktion för att få hästen såld.
 
Det är ALLTID pengarna som styr.
Nu är Bohemian så pass värdefull att det nog egentligen inte går någon större nöd på honom, eller i alla fall inte mer nöd än någon annan topphäst.

Ridsporten är väldigt smutsig med många olika viljor och många olika träningsmetoder.

Många hästar är stressade, får aldrig gå ute i hagen, knappt utanför ridhusets fyra väggar … men det är inte mycket bättre hos vissa hobbyryttare heller.

Som inackorderad har jag sett och upplevt mycket skit. Har själv också gjort mycket i min okunnighet som jag ångrar idag.

Jag vågar inte tro på någonting som skrivs numera. Det finns alltid en hund begraven någonstans. Det finns alltid träningsmetoder som lämnar övrigt att önska. Det finns alltid människor som säger en sak, men gör något helt annat.

Jag har själv lämnat hästvärlden och planerar att köpa hund. Det ska bli intressant att se om hundvärlden är lika smutsig som hästvärlden.
 
Det är ALLTID pengarna som styr.
Nu är Bohemian så pass värdefull att det nog egentligen inte går någon större nöd på honom, eller i alla fall inte mer nöd än någon annan topphäst.

Ridsporten är väldigt smutsig med många olika viljor och många olika träningsmetoder.

Många hästar är stressade, får aldrig gå ute i hagen, knappt utanför ridhusets fyra väggar … men det är inte mycket bättre hos vissa hobbyryttare heller.

Som inackorderad har jag sett och upplevt mycket skit. Har själv också gjort mycket i min okunnighet som jag ångrar idag.

Jag vågar inte tro på någonting som skrivs numera. Det finns alltid en hund begraven någonstans. Det finns alltid träningsmetoder som lämnar övrigt att önska. Det finns alltid människor som säger en sak, men gör något helt annat.

Jag har själv lämnat hästvärlden och planerar att köpa hund. Det ska bli intressant att se om hundvärlden är lika smutsig som hästvärlden.
Det är människor som styr hundvärlden med..
 
Det är ALLTID pengarna som styr.
Nu är Bohemian så pass värdefull att det nog egentligen inte går någon större nöd på honom, eller i alla fall inte mer nöd än någon annan topphäst.

Ridsporten är väldigt smutsig med många olika viljor och många olika träningsmetoder.

Många hästar är stressade, får aldrig gå ute i hagen, knappt utanför ridhusets fyra väggar … men det är inte mycket bättre hos vissa hobbyryttare heller.

Som inackorderad har jag sett och upplevt mycket skit. Har själv också gjort mycket i min okunnighet som jag ångrar idag.

Jag vågar inte tro på någonting som skrivs numera. Det finns alltid en hund begraven någonstans. Det finns alltid träningsmetoder som lämnar övrigt att önska. Det finns alltid människor som säger en sak, men gör något helt annat.

Jag har själv lämnat hästvärlden och planerar att köpa hund. Det ska bli intressant att se om hundvärlden är lika smutsig som hästvärlden.
Hundvärlden usch, iallafall riktigt vidrig. Dåligt är när hundvärldsmänniskor tar in sina erfarenheter och börjar på hästar i mogen ålder. Hjälp.
 
Det är ALLTID pengarna som styr.
Nu är Bohemian så pass värdefull att det nog egentligen inte går någon större nöd på honom, eller i alla fall inte mer nöd än någon annan topphäst.

Ridsporten är väldigt smutsig med många olika viljor och många olika träningsmetoder.

Många hästar är stressade, får aldrig gå ute i hagen, knappt utanför ridhusets fyra väggar … men det är inte mycket bättre hos vissa hobbyryttare heller.

Som inackorderad har jag sett och upplevt mycket skit. Har själv också gjort mycket i min okunnighet som jag ångrar idag.

Jag vågar inte tro på någonting som skrivs numera. Det finns alltid en hund begraven någonstans. Det finns alltid träningsmetoder som lämnar övrigt att önska. Det finns alltid människor som säger en sak, men gör något helt annat.

Jag har själv lämnat hästvärlden och planerar att köpa hund. Det ska bli intressant att se om hundvärlden är lika smutsig som hästvärlden.

Kom över till kattvärlden. Iaf är det inte pengarna som styr där😺 Det finns nog inte en kattuppfödare som går med vinst. BYB undantagen. Däremot finns det enormt mycket att göra för kattens välfärd och status i samhället. Både hund och hästvärlden skulle kunna förbättra sig avsevärt i hur de ser på och behandlar katter.
 
Fördelen är att man helt kan styra själv över sin hunds vardag.
Det går inte med häst om man inte har eget stall 🙈
Man kan välja stall utefter hur hästen har det där i vardagen. Innan jag köpte egen gård hade jag häst inackorderad i nästan 25 år (på samma ställe) och det var ju givetvis på ett ställe som har samma syn som jag på hur hästar bör leva, utfodras etc. Jag skulle inte säga att det på något vis var sämre hästvälfärd där än vad det är hemma hos mig nu när jag kan bestämma allting helt själv. Visst är det en del skillnader, men jag tror inte att det skiljer något nämnvärt i hur hästarna mår.
 
Jag har själv lämnat hästvärlden och planerar att köpa hund. Det ska bli intressant att se om hundvärlden är lika smutsig som hästvärlden.

Man deltar väl så mycket eller lite man vill i den "värld" som omger ett djurslag eller en sport. Vi har hästar, hund och katter, men tävlar bara aktivt med hästarna. Och för de allra mesta så umgås vi ju med dem och tränar dem i vardagen, vilket är rätt långt bort från både tävlingar och annat. Att sälja hästar är ibland oundvikligt, men hittills har vi sålt de vi har sålt till människor som är som vi - som lever med och för sina hästar i vardagen.
 
Man kan välja stall utefter hur hästen har det där i vardagen. Innan jag köpte egen gård hade jag häst inackorderad i nästan 25 år (på samma ställe) och det var ju givetvis på ett ställe som har samma syn som jag på hur hästar bör leva, utfodras etc. Jag skulle inte säga att det på något vis var sämre hästvälfärd där än vad det är hemma hos mig nu när jag kan bestämma allting helt själv. Visst är det en del skillnader, men jag tror inte att det skiljer något nämnvärt i hur hästarna mår.

Det beror ju på var man bor och vad man har för ekonomiska möjligheter. Häromkring är det ytterst få stall som har både mycket utevistelse i stora hagar året runt, fodringsrutiner som jag tycker är bra, och samtidigt tillgång till vettigt underlag att träna på året runt. (För stora hästar, ponnyer och islandshästar har i vissa fall bättre utbud.) Det är väldigt ovanligt att ha mark som tål en flock hästar i höst- och vårlera, när allt är sjöbotten och markbristen extrem. Bättre möjligheter finns en timme bort (i normaltrafik) men hur ska man ha tid för hästen om man behöver lägga 2-2,5 på att ta sig dit och hem?

Jag kommer inte skaffa egen häst igen så länge jag bor där jag bor, delvis eftersom jag inte kan se någon vettig lösning på den ekvationen.
 
Det beror ju på var man bor och vad man har för ekonomiska möjligheter. Häromkring är det ytterst få stall som har både mycket utevistelse i stora hagar året runt, fodringsrutiner som jag tycker är bra, och samtidigt tillgång till vettigt underlag att träna på året runt. (För stora hästar, ponnyer och islandshästar har i vissa fall bättre utbud.) Det är väldigt ovanligt att ha mark som tål en flock hästar i höst- och vårlera, när allt är sjöbotten och markbristen extrem. Bättre möjligheter finns en timme bort (i normaltrafik) men hur ska man ha tid för hästen om man behöver lägga 2-2,5 på att ta sig dit och hem?

Jag kommer inte skaffa egen häst igen så länge jag bor där jag bor, delvis eftersom jag inte kan se någon vettig lösning på den ekvationen.
Och jag tänker att fler kanske borde göra som du, att det är den vettiga lösningen som du har hittat. Det är ju liksom inte en mänsklig rättighet att ha häst och har man inte möjligheten så har man inte. Jag skulle personligen inte kunna tänka mig ha häst om jag inte kunde ha den på ett sätt som jag tycker är förenligt med god hästvälfärd.

(Med det sagt så var mitt inackorderingsstall beläget ca 25 min från sveriges näst största stad, på lerjord, och lyckades ändå hålla hästar i flock på lösdrift året runt OCH med rimliga träningsmöjligheter, dock inte ridhus, till ett högst humant pris. Så jag tänker att det går, om det är det som efterfrågas.)
 
Man kan välja stall utefter hur hästen har det där i vardagen. Innan jag köpte egen gård hade jag häst inackorderad i nästan 25 år (på samma ställe) och det var ju givetvis på ett ställe som har samma syn som jag på hur hästar bör leva, utfodras etc. Jag skulle inte säga att det på något vis var sämre hästvälfärd där än vad det är hemma hos mig nu när jag kan bestämma allting helt själv. Visst är det en del skillnader, men jag tror inte att det skiljer något nämnvärt i hur hästarna mår.

Jo men det kryllar inte av lösdrifter med stora hagar, analyserat bra hö, boxar vid behov mm 🙂 iaf inte här.
 
Jo men det kryllar inte av lösdrifter med stora hagar, analyserat bra hö, boxar vid behov mm 🙂 iaf inte här.
Nej, det gör det kanske inte (jag vet ju egentligen inte eftersom jag hade turen att hamna på ett sånt ställe från början, så behövde inte leta). Men någonstans har man kanske då en gräns för under vilka premisser man kan tänka sig att ha häst? Jag skulle personligen inte tycka det var roligt längre om jag inte kunde ha min häst inhyst på ett sätt som någorlunda stämmer med min uppfattning om god hästvälfärd.
 
Jag tycker det är lite konstigt att folk verkar vara så pass upprörda för att ett företag som sysslar med hästar på den nivån vill tjäna pengar inom en rimlig tidsram. Det är väl inget nytt att businessen generellt måste vara att köpa in, öka i värde, sälj?
 
Jag tycker det är lite konstigt att folk verkar vara så pass upprörda för att ett företag som sysslar med hästar på den nivån vill tjäna pengar inom en rimlig tidsram. Det är väl inget nytt att businessen generellt måste vara att köpa in, öka i värde, sälj?
Jag kan också tycka det är lite märkligt. Väldigt, väldigt många företag i hästbranschen går ju ut på det och det behöver inte nödvändigtvis vara negativt för hästarna. Av de fyra hästar som står i mitt stall nu har vi köpt tre från ett ställe med (bland annat) den affärsidén. Bara med skillnaden att det inte är några berömda OS-hästar :D
 
Om Kittel skrev inlägget för att han själv har ekonomiska intressen, tja, vad skall man säga?

Vem kan man tro på?
Som jag fattar det så får han provision om han själv förmedlar försäljningen, eller har möjlighet att skaffa sig det i alla fall. Men säljs hästen på öppen auktion finns ingen möjlighet för honom att lägga till en provision.

Han var väl involverad i ett fall för några år sen, då det blev rättssak? Då handlade det just om att han och andra mellanhänder hade lagt till provisioner utan att hästens ägare (säljaren) och köparen kände till det. Samma sak med Helgstrand, flera såna fall.
 
Nej, det gör det kanske inte (jag vet ju egentligen inte eftersom jag hade turen att hamna på ett sånt ställe från början, så behövde inte leta). Men någonstans har man kanske då en gräns för under vilka premisser man kan tänka sig att ha häst? Jag skulle personligen inte tycka det var roligt längre om jag inte kunde ha min häst inhyst på ett sätt som någorlunda stämmer med min uppfattning om god hästvälfärd.

Nej därför jag inte har häst.
Skrev det som svar till (kommer inte ihåg vem nu) som skrev att hen skulle sluta med hästar o frågade om det var bättre på hundsidan, att just hundens vardag var lättare att påverka iaf 🙂
 
Jag tycker det är lite konstigt att folk verkar vara så pass upprörda för att ett företag som sysslar med hästar på den nivån vill tjäna pengar inom en rimlig tidsram. Det är väl inget nytt att businessen generellt måste vara att köpa in, öka i värde, sälj?
Är ju väl superbra att folk reagerar när pengar går före hästens väl. Jag tycker det är självklart att om man håller på med hästar eller djur övht så får man räkna med att kanske inte gå med plus jämt. Det är en risk man tar om man jobbar med djur för pengar får aldrig någonsin komma först, då ska man inte ha med djur att göra.

Ska man tjäna pengar så får man isåfall ha mer långsiktiga planer och mål, som tex att inte hamna i en situation där hästen måste bort direkt och till vem som helst som betalar mest helt utan att vara brydd om vem som köper hästen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu slår Bohemians ägare Sportpferde Galleria tillbaka mot kritiken som uppstod efter att företaget planerade att sälja sin stjärna...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tiden hos Patrik Kittel for OS-hästen och EM-medaljören Bohemian ser ut att bli kort. "Jag ber för att du ska få ett bra hem där du kan...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Reaktionerna efter fredagens tidiga nyhet om att dressyrstjärnan Bohemian skulle säljas på auktion har fått ägarna att ändra sig...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 532
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp