Bojkotta julskinkan?

Jag tycker det mesta grisföttet verkar vara kasst faktiskt. Förutom att låta bli danskt sådant skulle jag inte veta vilket jag skulle köpa.
Näst efter Sverige så är just Danmark det land inom EU som har de hårdaste djurskyddslagarna så jag skulle köpa danskt före tyskt, om jag inte väljer att avstå helt om jag inte kan köpa svenskt.

I takt med att de försämrar även för svenska grisar med fixering av suggor och att skilja kultingarna från suggan ännu tidigare så känns det för mig personligen som att då kan de lika gärna lägga ner hela den svenska grisindustrin om det inte vore för KRAV. :down:
 
Antar att det är fler än jag som reagerat på slaktförfarandet av grisar? Har inte ens vågat titta helt och hållet på Schyfferts "Köttets lustar" men överväger ändå att bojkotta griskött. Är det någon som vet ifall det är lika illa ställt med slaktprocessen av nötkreaturen. Usch jag mår illa och funderar över att bara äta vegetariskt, fisk och vilt. Hur tänker ni?

Jag känner att jag hycklar SÅ himla mycket med köttätandet. Mitt hjärta blöder typ när jag ser fixerade suggor och ensamma kultingar men samtidigt fortsätter jag glatt glufsa i mig griskött och allt möjlig annat kött som att det inte fanns någon morgondag. Jag tycker fågelindustrin är vidrig men äter mycket kyckling och ägg. Köper dock alltid ekologiskt men jag vet inte hur stor skillnaden är.

Egentligen borde jag bara ta steget och bli vegetarian. Men det känns lite omständigt. Men det känns så himla stört att jag inte vill se Schyfferts program på svt om slakt och djurhantering samtidigt som jag fortsätter äta av djuren som behandlas på det där viset. Alltså ja jag vet inte. Får ta mig en funderare kring det där.

Köper dock alltid svenskt och gärna ekologiskt.
 
Näst efter Sverige så är just Danmark det land inom EU som har de hårdaste djurskyddslagarna så jag skulle köpa danskt före tyskt, om jag inte väljer att avstå helt om jag inte kan köpa svenskt
Hade seriöst noll aning om det! Har bara hört folk (bl.a. på Buke) prata om dansk fläskfilé.

Jag brukar alltid köpa svenskt, oavsett vad det är. Men hur bra den djurhållningen egentligen är vet jag ju inte.
 
Det är svårt också att ta en debatt om köttindustrins djurhållning med personer som valt bort kött helt och har som mål att andra också ska göra det. Det spelar liksom ingen roll hur bra djurhållningen blir, det kommer ändå att mötas av motstånd.
Är det? Jag upplever det helt tvärtom, att köttätare försvarar sitt köttätande med näbbar och klor trots att jag aldrig ifrågasätter deras kött. De frågar om min matlåda och konstaterar sen att de behöver kött, sen är den diskussionen död för både jag och de vet att det behöver de inte alls.

Som parentes kan jag säga att jag inte är nån slags betongbarn som knappt sett djur. Jag praoade på Scan i två veckor redan när jag gick i åttan, har jägarexamen och har jagat massor, vi har slaktat hemma, senast förra veckan höll jag i snöret när min bästa kompis häst vandrade vidare. Död och slakt är inget konstigt för mig, jag vet hur djuren har det, vet hur det låter och luktar på slakteriet. Jag hade kunnat promenera en tur i ett slakteri vilken dag som helst, men till slut tyckte jag det skavde att äta något jag inte längre kunde stå för.
Det upplever jag också upprör andra mer, att jag som faktiskt har dödat djur inte längre känner nån lust att äta dem.
 
Är det? Jag upplever det helt tvärtom, att köttätare försvarar sitt köttätande med näbbar och klor trots att jag aldrig ifrågasätter deras kött. De frågar om min matlåda och konstaterar sen att de behöver kött, sen är den diskussionen död för både jag och de vet att det behöver de inte alls.

Som parentes kan jag säga att jag inte är nån slags betongbarn som knappt sett djur. Jag praoade på Scan i två veckor redan när jag gick i åttan, har jägarexamen och har jagat massor, vi har slaktat hemma, senast förra veckan höll jag i snöret när min bästa kompis häst vandrade vidare. Död och slakt är inget konstigt för mig, jag vet hur djuren har det, vet hur det låter och luktar på slakteriet. Jag hade kunnat promenera en tur i ett slakteri vilken dag som helst, men till slut tyckte jag det skavde att äta något jag inte längre kunde stå för.
Det upplever jag också upprör andra mer, att jag som faktiskt har dödat djur inte längre känner nån lust att äta dem.
Jag har inga problem med människors matval, däremot har jag problem med militanta talibanveganer som anser sig ha svar på alla livets problem.
 
Är det? Jag upplever det helt tvärtom, att köttätare försvarar sitt köttätande med näbbar och klor trots att jag aldrig ifrågasätter deras kött. De frågar om min matlåda och konstaterar sen att de behöver kött, sen är den diskussionen död för både jag och de vet att det behöver de inte alls.

Som parentes kan jag säga att jag inte är nån slags betongbarn som knappt sett djur. Jag praoade på Scan i två veckor redan när jag gick i åttan, har jägarexamen och har jagat massor, vi har slaktat hemma, senast förra veckan höll jag i snöret när min bästa kompis häst vandrade vidare. Död och slakt är inget konstigt för mig, jag vet hur djuren har det, vet hur det låter och luktar på slakteriet. Jag hade kunnat promenera en tur i ett slakteri vilken dag som helst, men till slut tyckte jag det skavde att äta något jag inte längre kunde stå för.
Det upplever jag också upprör andra mer, att jag som faktiskt har dödat djur inte längre känner nån lust att äta dem.
Jag som är någonstans däremellan (äter inte kött, däremot fisk och skaldjur) skulle säga att det är relativt jämnt på båda sidor. Fast min erfarenhet är att det inte har ett dugg med att göra med vad folk äter utan hur de är som personer. Det är extremt sällan jag blir ifrågasatt eller möter folk som försvarar sitt eget matval.

Tvärtom upplever jag de flesta förstående och många som står mig nära har själva dragit ned på köttet senaste tiden, utan att för den delen välja bort det helt. Men de ser det positiva med att minska konsumtionen (och såna jag bott med har inte haft några som helst problem med att anpassa sin kost lite).

Sen vill jag bara, lite som en parantes då det är OT, påpeka att betongbarn inte syftar på att man växt upp i en stad, utan har att göra med en tuff uppväxt. :)
 
Varför skulle grisfabriken i närheten vara bättre än den lite längre bort? Jag är granne med en på landet. Det är en starkt bidragande orsak till att jag sällan äter gris.

Kravmärkt gris är svårt att hitta, tycker jag.
Tänkte mer grannar och sådanna som föder upp i liten skala. Men ja det beror ju på vart man bor såklart. Kan vara svårt att få tag på. Krav likaså tyvärr.
 
Jag känner att jag hycklar SÅ himla mycket med köttätandet. Mitt hjärta blöder typ när jag ser fixerade suggor och ensamma kultingar men samtidigt fortsätter jag glatt glufsa i mig griskött och allt möjlig annat kött som att det inte fanns någon morgondag. Jag tycker fågelindustrin är vidrig men äter mycket kyckling och ägg. Köper dock alltid ekologiskt men jag vet inte hur stor skillnaden är.

Egentligen borde jag bara ta steget och bli vegetarian. Men det känns lite omständigt. Men det känns så himla stört att jag inte vill se Schyfferts program på svt om slakt och djurhantering samtidigt som jag fortsätter äta av djuren som behandlas på det där viset. Alltså ja jag vet inte. Får ta mig en funderare kring det där.

Köper dock alltid svenskt och gärna ekologiskt.
Börja lite smått. Bit för bit liksom. En dag i veckan! Och försök då laga nåt riktigt GOTT vegetariskt; inte typ gurka och salladsblad och nån torr vegobiff. Det finns MASSVIS med sagolikt god vegomat. Idag längtar jag faktiskt inte ett dugg efter de gamla kötträtterna och det trodde jag aldrig att jag skulle säga.
 
Börja lite smått. Bit för bit liksom. En dag i veckan! Och försök då laga nåt riktigt GOTT vegetariskt; inte typ gurka och salladsblad och nån torr vegobiff. Det finns MASSVIS med sagolikt god vegomat. Idag längtar jag faktiskt inte ett dugg efter de gamla kötträtterna och det trodde jag aldrig att jag skulle säga.

Jaa jag äter rätt ofta vegrätter. :) Men det känns ändå som ett stort steg att bara "bestämma sig". Även fast jag vet att det inte är det och att jag skulle må prima. Men.. det blir lite som en identitetsgrej? Äh svammel svammel, lite svårt att sätta ordet på känslan. :p
 
Jag tror inte jag köper någon julskinka i år, jag har en massa mat i frysen jag måste äta upptrots att jag ser mig själv som köttätare och tycker det är gott äter jag kanske kött 3 - 4 gånger/veckan generellt och resten vegetariskt.

Fisk tycker jag är svårt, jag är emot trålning och odling i kassar + att mycket fiskfoder fortfarande består av rovfiskad fisk.
 

Liknande trådar

Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp