Min förra häst böjdes ua runt om som 26-åring. Han var fräsch tills han var 30 och togs bort.

Jag hade aldrig köpt en häst med 2-gradig böjprovsreaktion. Jag vill inte köpa på mig problem. Så jag köper bara ohalt hästar.

Det är en fin tanke att vilja rädda någon häst. Men då ska man själv ha goda kunskaper om rehab samt tillgång till hästens medicinska historia. Och vara beredd på att pröjsa behandlingar och även kanske misslyckas med rehab och behöva avliva.

Så leta en häst utan böjprovsreaktion är mitt tips!

Håller med de som säger ’kolla upp’.
Mitt 16 åriga sto var inte halt, men kändes lite ovillig och inte sig riktigt lik. Reagerade två gradigt på böjprov. Visade sig ha fått problem av en gammal utläkt senskada och hade problem m både sena + atros i kotleden. Behandlades men är numera sällskapshäst. Slutsats: en ohalt häst som reagerar på böjprov kan ha en allvarlig underliggande problematik.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 379
Senast: Emiro
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 291
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
493
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka