Böjprovsfunderingar

Bukefalos 30 år!

Gargamella

Trådstartare
Allmänna tankar om detta:
17 årig irländsk sportponny. Ingen hälta i skritt och trav på rakt spår eller longering, varken på mjukt eller hårt underlag.
Röntgen båda fram kotled/kota och hov utan anmärkning.
Böjprov 2 grader lågt båda fram.
Veterinär skrev "trots up 2/5" är det samma som värmer ur el vad menas?
Någon som varit med om liknande? Vad var felet i det fallet?

17 årig irländsk sportponny. Ingen hälta i skritt och trav på rakt spår eller longering, varken på mjukt eller hårt underlag.
Vad som är fel går bara att utreda med en hältutredning, vilket jag tycker bör göras med den hältan. Är det dubbelsidig hälta så syns ofta inte någon hälta fören det blir ett sekundärt problem nånstans pga att hästen avlastat.

Sen det där "trots up 2/5", är det trots att hästen är uppvärmd så har hästen hältan, för isåfall så är det ingen hälta som värmt ur.

Hur vill veterinären att ni går vidare med det?

Står det på engelska? Jag tänker att "trava upp" skulle kunna vara ett uttryck för trav på rakt spår, har hört folk säga "trava upp för veterinären" förr.
Det är absolut vanligt att man säger "trots up x/x lame" i eng undersökningar. Känns mer logiskt än att det skulle vara skrivet på svenska.

Vad som är fel går bara att utreda med en hältutredning, vilket jag tycker bör göras med den hältan. Är det dubbelsidig hälta så syns ofta inte någon hälta fören det blir ett sekundärt problem nånstans pga att hästen avlastat.

Sen det där "trots up 2/5", är det trots att hästen är uppvärmd så har hästen hältan, för isåfall så är det ingen hälta som värmt ur.

Hur vill veterinären att ni går vidare med det?
"Trots up" läses på engelska.Veterinären översatte det nu till "trav ut". Har bett om tydligare förklaring.
Vet att endast utredning kan reda ut detta och hitta orsak, ville höra andras generella tankar om detta och ev liknande upplevelser.

Då här hästen 2 grader utav 5 halt. Det har inget att göra med om den värmer ur eller ej. För att veta vad som är fel/varför hästen är halt måste man gå vidare med utredningen.

Vad sa vet är nästa steg?

"Trots up" läses på engelska.Veterinären översatte det nu till "trav ut". Har bett om tydligare förklaring.
Vet att endast utredning kan reda ut detta och hitta orsak, ville höra andras generella tankar om detta och ev liknande upplevelser.
Ok, ja det låter mer logiskt. Men oavsett så är dubbelsidig hälta ofta grunden till en mängd sekundära problem som kan vara svåra att få bukt med eftersom allt lätt blir en ond cirkel, så det är bra att gå vidare med det.

Då här hästen 2 grader utav 5 halt. Det har inget att göra med om den värmer ur eller ej. För att veta vad som är fel/varför hästen är halt måste man gå vidare med utredningen.

Vad sa vet är nästa steg?

Av en 2 gradig hälta? Kan ju vara precis vad som helst
Ja precis, det kan vara vad som helst. Och då har jag ett genuint intresse av vad det varit som felat för andra i liknande läge. Kan väl aldrig skada att veta mer om olika fall, och vad som var fel i just de fallen? Alltid bra att få veta andras erfarenheter tycker jag. Det lär man sig alltid något av.

Är det besiktning? För isåfall tror jag de flesta av oss säger att köp inte problem, tyvärr. 2 grader är ganska halt, även om det bara visar sig på böjprov. Och det är nästan omöjligt att veta vad felet är utan vidare utredning, du kommer nog inte få några svar som hjälper dig på forum tyvärr. Om det är så att man har konstaterat vad det är så kan man kanske få höra hur det gått för andra med samma skada, men även då så varierar det ju från häst till häst

Är det besiktning? För isåfall tror jag de flesta av oss säger att köp inte problem, tyvärr. 2 grader är ganska halt, även om det bara visar sig på böjprov. Och det är nästan omöjligt att veta vad felet är utan vidare utredning, du kommer nog inte få några svar som hjälper dig på forum tyvärr. Om det är så att man har konstaterat vad det är så kan man kanske få höra hur det gått för andra med samma skada, men även då så varierar det ju från häst till häst
Är bara intresserad av hur det gick för andra, för att lära mig mer. Inte ute efter något exakt svar gällande just detta fall. Men jag tror flera missförstår mig här och drar egna slutsatser 😊 var nog dumt att fråga, men tänkte det kunde funka 😃

Ja precis, det kan vara vad som helst. Och då har jag ett genuint intresse av vad det varit som felat för andra i liknande läge. Kan väl aldrig skada att veta mer om olika fall, och vad som var fel i just de fallen? Alltid bra att få veta andras erfarenheter tycker jag. Det lär man sig alltid något av.
Må så vara, men med så lite information som "böjprovs halt" blir det ju så otroligt brett. 😅 Det blir ju lite som o starta en tråd "Hej, min häst är halt vad har ni för erfarenheter av hältor?" Till skillnad från om man ex frågar efter erfarenheter av gaffelbandsskador fram eller strålbens hälta?

Spendera typ 10 min på Google och du kan hitta typ 10 solskens historier, 10 nattsvarta alla med 2 gradig böjprovs hälta och totalt olika diagnoser, ser liksom inte vad relevansen blir till din hästs skada är eller hur du blir hjälpt av det?

Ville du däremot bara läsa om helt random hältutredningar finns det MASSOR här på buke. Bara att börja i skade o konvalcent tråden till och börja med. 😊

Må så vara, men med så lite information som "böjprovs halt" blir det ju så otroligt brett. 😅 Det blir ju lite som o starta en tråd "Hej, min häst är halt vad har ni för erfarenheter av hältor?" Till skillnad från om man ex frågar efter erfarenheter av gaffelbandsskador fram eller strålbens hälta?

Spendera typ 10 min på Google och du kan hitta typ 10 solskens historier, 10 nattsvarta alla med 2 gradig böjprovs hälta och totalt olika diagnoser, ser liksom inte vad relevansen blir till din hästs skada är eller hur du blir hjälpt av det?

Jag retirerar 🫡

Det var ju inte riktigt sant att den inte hade hälta. 2 grader halt är definitivt hälta. Det menas att den är 2 grader av 5 möjliga när den travade upp. Det kan vara flera olika saker. Bäst är att prata med veterinären.

Gjordes ingen bedövning? Endast böjprov och sedan röntgen?

Genom att bedöva området (i ditt fall under/i/över kota eftersom lågt böjprov gav hälta?) och se en tydlig förbättring, kan man anta att orsaken till hältan finns där.

Ultraljud används främst för att undersöka mjukvävnader (senor, gaffelband, ledband, muskler) och röntgen används för att undersöka skelettet. Så bara för att röntgen var ren betyder inte det att det inte finns problem, utan att man behöver ultraljuda för att upptäcka annat än skelettskador.

Sa din veterinär något om detta?

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Lösa benbitar
  • Vetrinärbesiktning
  • Träning/tävling efter senskada?
  • Oförklarlig dubbelsidig hälta

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund