Bukefalos 28 år!

Boka cellprov

Är det så så ska du absolut inte vänta.
Ska ringa kansliet på måndag, det var stängt denna vecka. Tycker det är dåligt av den vårdcentral jag ska göra cellprov på egentligen att pausa och sen inte hänvisa patienterna till något alternativ.
 
Kan också tycka det 🤷🏼‍♀️ Jaa precis jag gjorde det senast 2016 eller 2017, minns inte riktigt. Och vill verkligen göra det nu då jag har ”symptom” som skulle kunna bero på cellförändringar (eller något annat, allt är ju normaaaalt när det gäller kvinnokroppen och kvinnosjukdomar...) , går inte in på det närmare meeeen jag känner mig rätt orolig för om jag ska behöva vänta.
Vet inte hur det är mellan regiongränserna och om du kan tänka dig att åka utanför Göteborg men i Kungsbacka finns Qvinnolivet och de brukar gå att komma till.
 
I Stockholm så kommer nya kallelser skickas ut "längre fram" för de som missade sin tid då drop-in är stängt pga. Corona. Kallelser är ogiltiga tills de nya har skickats ut. Jag hoppas själv på att få en ny kallelse snart (var inte så sugen på att gå i april) men det kan nog ta ett tag.
 
Hur bokar jag tid för cellprov? Går inte via 1177 för min vårdcentral erbjuder inte det. Har gjort cellprov en gång under tiden jag bott här och det var på en annan just för att min inte erbjuder det. Fick en tid i oktober på samma som sist (dvs inte min vanliga) men kunde inte så fick avboka.

Fick inte boka ny tid och på den vårdcentralens hemsida står att man kan inte ringa för att boka tider och dessutom är det en ”Corona-vårdcentral” så inte jättesugen på att gå dit... men denna och min vanliga samarbetar som jag förstått det med cellprov. HUR bokar jag en tid egentligen? Varför går det inte att bara boka online som typ en frisörtid? Varför ska det vara så krångligt? 😩😩
Tror man måste hugga på den som gjorde utskicket och då kan man omboka osv. Men de är svåra att leta upp i efterhand. Sist jag hamnade i den situationen så mailade jag faktiskt barnmorskemottagningen jag hade gått till när jag var gravid och de gjorde cellprov trots att det inte syntes på deras sida. Så då gick det lätt att boka. Men att söka på cellprov var kört. Det gick nog eftersom det var en privat aktör. Det kostade ändå ingenting och varje gång jag lyckats träffa in kallelsen har det varit privata aktörer som gjort det åt landstinget, aldrig en vårdcentral.
 
Jag kan inte boka, måste isåfall lista om mig till någon vårdcentral som erbjuder cellprov och jag orkar verkligen inte byta och krångla. Borde jag inte dessutom få en ny kallelse när jag inte kunde förra tiden med tanke på hur viktigt de trycker på att det är...

Du kan ringa vilken MVC som helst, det har inget att göra med vilken VC du är listad hos. Jag är listad hos en privat VC, men går till min närmaste MVC för den typen av saker. :)

Tekniskt sett blir du kallad till den MVC som har dig i sitt upptagningsområde, men om du bokar om när du får en kallelse så kan du boka in dig hos någon annan om du hellre vill. Cellprov är inget obligatoriskt, så om man bara avbokar kommer nog ingen ny kallelse förrän nästa gång det är dags.

Bra gynekolog som tar emot nya patienter är inte lika lätt, men för det allra mesta man behöver ordna funkar ju MVC.

Kan tillägga att jag tog cellprov för bara några veckor sen, så i Gbg är de igång åtminstone.
 
Kan också tycka det 🤷🏼‍♀️ Jaa precis jag gjorde det senast 2016 eller 2017, minns inte riktigt. Och vill verkligen göra det nu då jag har ”symptom” som skulle kunna bero på cellförändringar (eller något annat, allt är ju normaaaalt när det gäller kvinnokroppen och kvinnosjukdomar...) , går inte in på det närmare meeeen jag känner mig rätt orolig för om jag ska behöva vänta.
Självklart ska du försöka få tag på en tid om du känner dig orolig. Skulle dock bara vilja hinta om att det just nu tar väldigt lång tid att få svar på cellproven då de tydligen analyseras där man också tar emot covidtester. Jag tog mitt cellprov i början av juli i år i samband med min efterkontroll och har fortfarande inte fått någon svar 😬
 
Självklart ska du försöka få tag på en tid om du känner dig orolig. Skulle dock bara vilja hinta om att det just nu tar väldigt lång tid att få svar på cellproven då de tydligen analyseras där man också tar emot covidtester. Jag tog mitt cellprov i början av juli i år i samband med min efterkontroll och har fortfarande inte fått någon svar 😬
Kul :/ jaja är väl inte mkt att göra åt, men det lär väl va en del kvinnor vars cancer upptäcks försent pga detta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hostat i 4 månader, hostat blod i omgångar men det är antagligen för att jag fått små sår i halsen av allt hostande. Men sen en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 620
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 935
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
17 935
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp