Bokashiströ eller Vital?

lillan222

Trådstartare
Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in mer. Tog då och titta runt lite för billigare och bättre alternativ. Kom då förbi Probihorse Vital som var billigare och samma syfte. Läste även om en som gav sin häst bokashiströ och därav undrar jag ifall det skulle vara något alternativ? Verkar ju ha en del bakterier som finns i häst fodertillskottet med. Men eftersom jag känner mig lite osäker så tänkte jag fråga ifall det är någon med mer kunskap som kan säga ifall det är något att köpa till hästen.
Ifall bokashiströ funkar till häst, hur mycket ska man ge?

Tack i förhand😁
 
Bokashiströ innehåller några mikroorganismer som man inte får ge till djur/människa i EU om jag minns rätt, Vital och andra liknande produkter har en lite annorlunda bakteriekultur.

Vital:
Mikroorganismer tillsatta före förädling: ATCC 8014, ATCC 7469, IFO 0203.

Bokashi.se strö:
Kväve- och CO2 fixerande fotosyntesbakterier: Rhodopseudomonas palustris, Rhodospirillum rubrum. Mjölksyrebakterier: Lactobacillus plantarum, Lactobacillus casei och jästsvampen: Saccharomyecs cerevisiae.
 
Bokashiströ innehåller några mikroorganismer som man inte får ge till djur/människa i EU om jag minns rätt, Vital och andra liknande produkter har en lite annorlunda bakteriekultur.

Vital:
Mikroorganismer tillsatta före förädling: ATCC 8014, ATCC 7469, IFO 0203.

Bokashi.se strö:
Kväve- och CO2 fixerande fotosyntesbakterier: Rhodopseudomonas palustris, Rhodospirillum rubrum. Mjölksyrebakterier: Lactobacillus plantarum, Lactobacillus casei och jästsvampen: Saccharomyecs cerevisiae.
Tack! Men då skippar jag bokashi strö. Tyckte att det kändes konstigt att ge strö som man har till kompost till häst😅
 
Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in mer. Tog då och titta runt lite för billigare och bättre alternativ. Kom då förbi Probihorse Vital som var billigare och samma syfte. Läste även om en som gav sin häst bokashiströ och därav undrar jag ifall det skulle vara något alternativ? Verkar ju ha en del bakterier som finns i häst fodertillskottet med. Men eftersom jag känner mig lite osäker så tänkte jag fråga ifall det är någon med mer kunskap som kan säga ifall det är något att köpa till hästen.
Ifall bokashiströ funkar till häst, hur mycket ska man ge?

Tack i förhand😁
Det finns något som heter Toppdress från Mikrojord som är samma som probihorse men mycket billigare.😊
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 006
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
625
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: liiinnea
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 681
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp