Bygga ”billig” ridbana

Pricken2004

Trådstartare
Hej!
Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat med lite bark. Den dränerar sig själv ganska naturligt. Tanken är att ta bort småträd och allt som är i vägen med motorsåg och röjsåg och sedan ta bort stubbarna som blir kvar med stubbfräs. Då vi känner/har tillgång till både kunnigt folk och material blir den delen inte speciellt dyr, men efter det är det lite oklart hur vi ska gå till väga... vi hade tänkt harva eller plöja upp (osäker på vad som skulle vara bäst) marken och sedan lägga markduk och något underlag på, men läste någonstans att markduk (som också är en stor kostnad) inte är nödvändigt om det inte är på väldigt blöt mark, vilket denna mark inte är, kanske någon här har nån tanke om det? Därefter är frågan vad ska vi använda för underlag och hur mycket? Gärna ett billigare alternativ, men som ändå håller någorlunda. Går det att lägga underlaget bara rakt på marken (om vi inte harvar eller plöjer den) och kratta ut det själv.
Banan ska bara användas av vår familj som bor på gården och vi hobby rider mest. Jag undanber gärna kommenterar om att det kommer kosta mycket osv, jag förstår att det inte är gratis, men vi är inte gjorda av pengar och kommer gärna undan så gott det går. Jag tar gärna emot tips, vi är inte rädda för hårt arbete, hellre det än att det kostar skjortan.

Tack på förhand! ☺️
 
Vi la markduk direkt på gräset till min rundcorall (klippte gräset kort innan). Minskar ogräset (dämpar det som kommer upp nedifrån) och antagligen ett måste för att hålla kvar gruset eftersom det är lerjord under.
Funkar absolut.
 
Till småträd tycker jag det är mest effektivt och minst jobb att helt enkelt peta ner dom med en minigrävare eller traktor. Då följer rötterna med. Sen motorsågar man träden i bitar som är enkla att flytta.

Att köra såg + stubbfräs är enormt mycket mer arbete, framförallt tidsmässigt.

Ska ni bara skrota runt lite på den hade jag inte harvat eller plöjt alls, utan börjat med att ta bort träden, jämna till med traktorskopan, och sen använt den ett år. Då hinner ni lära känna marken under ett år och kan göra en åtgärdsplan till nästa år.

Plöjer ni riskerar ni att göra det för djupt och mjukt.
 
Hej!
Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat med lite bark. Den dränerar sig själv ganska naturligt. Tanken är att ta bort småträd och allt som är i vägen med motorsåg och röjsåg och sedan ta bort stubbarna som blir kvar med stubbfräs. Då vi känner/har tillgång till både kunnigt folk och material blir den delen inte speciellt dyr, men efter det är det lite oklart hur vi ska gå till väga... vi hade tänkt harva eller plöja upp (osäker på vad som skulle vara bäst) marken och sedan lägga markduk och något underlag på, men läste någonstans att markduk (som också är en stor kostnad) inte är nödvändigt om det inte är på väldigt blöt mark, vilket denna mark inte är, kanske någon här har nån tanke om det? Därefter är frågan vad ska vi använda för underlag och hur mycket? Gärna ett billigare alternativ, men som ändå håller någorlunda. Går det att lägga underlaget bara rakt på marken (om vi inte harvar eller plöjer den) och kratta ut det själv.
Banan ska bara användas av vår familj som bor på gården och vi hobby rider mest. Jag undanber gärna kommenterar om att det kommer kosta mycket osv, jag förstår att det inte är gratis, men vi är inte gjorda av pengar och kommer gärna undan så gott det går. Jag tar gärna emot tips, vi är inte rädda för hårt arbete, hellre det än att det kostar skjortan.

Tack på förhand! ☺️
Bark har använts som underlag ibland, det kan bli halt när det regnar men är miljövänligt och billigt för er eftersom det är naturligt hos er. Det jag skulle vara orolig för är träden men ni fick ett råd från @skiesabove . Jag har inget annan åsikt. Bra åsikt också att rida på det ett år och lära känna marken så vet ni själva bäst sen vad som behöver åtgärdas.

Jag skulle jämna till och arbeta med det som finns , dvs jämna till och snygga upp och möjligen lägga på 0-8 till toppdressing som går enkelt att jämna till och inte behöver damma om det blir torrt.

Träden känns ändå som ett problem. Sen kan ni ta in någon firma som mäter bärighet på marken så får ni lite tips.
 
Jag har byggt en ridbana till låg kostnad och minimalt arbete, och valde att lägga stenmjöl 0-8 direkt på grässvål som jag först hade klippt kort. Jag valde att inte lägga markduk då jag dels var rädd att den skulle börja komma upp efter några år, och dels vill kunna återställa marken vid behov utan för stora åthävor. Jag valde att ha mycket lutning för att dels spara pengar (marken lutar) och dels lösa dräneringen. Det blev cirka 30 cm tjockt med stenmjölet och sedan jämnades det till av en bekant som hjälpte mig med lutning osv. Ridbanan är nu 2,5 år gammal och funkar huuuur bra som helst- jag kan rida på den varje dag, året runt, och stenmjölet håller sig verkligen på plats. Vi har lerjord under.
 
image.jpg
 
Jag har byggt en ridbana till låg kostnad och minimalt arbete, och valde att lägga stenmjöl 0-8 direkt på grässvål som jag först hade klippt kort. Jag valde att inte lägga markduk då jag dels var rädd att den skulle börja komma upp efter några år, och dels vill kunna återställa marken vid behov utan för stora åthävor. Jag valde att ha mycket lutning för att dels spara pengar (marken lutar) och dels lösa dräneringen. Det blev cirka 30 cm tjockt med stenmjölet och sedan jämnades det till av en bekant som hjälpte mig med lutning osv. Ridbanan är nu 2,5 år gammal och funkar huuuur bra som helst- jag kan rida på den varje dag, året runt, och stenmjölet håller sig verkligen på plats. Vi har lerjord under.
Hade du något plank, grävde ett litet ”hål” eller liknande för att
Jag har byggt en ridbana till låg kostnad och minimalt arbete, och valde att lägga stenmjöl 0-8 direkt på grässvål som jag först hade klippt kort. Jag valde att inte lägga markduk då jag dels var rädd att den skulle börja komma upp efter några år, och dels vill kunna återställa marken vid behov utan för stora åthävor. Jag valde att ha mycket lutning för att dels spara pengar (marken lutar) och dels lösa dräneringen. Det blev cirka 30 cm tjockt med stenmjölet och sedan jämnades det till av en bekant som hjälpte mig med lutning osv. Ridbanan är nu 2,5 år gammal och funkar huuuur bra som helst- jag kan rida på den varje dag, året runt, och stenmjölet håller sig verkligen på plats. Vi har lerjord under
Hade du någonting runt för att stenmjölet skulle hålla sig på plats om du förstår hur jag menar. Asså typ vissa sätter ju plank runt om för att göra en Ordentlig fyrkant Där underlaget ska hålla sig
 
Vi (läs min mamma lejde för det) tog bort matjorden och lejde en grävare att göra ytan plan och dikade på 2 sidor.
Sedan lade vi på sand med inslag av vad vi kallar mjäla, åt det mjölliknande hållet för att underlaget skulle bli fastare.

Den funkade bra så länge det inte ösregnade då blev det smetigt, i övrigt funkade den utmärkt.
 
Hade du något plank, grävde ett litet ”hål” eller liknande för att

Hade du någonting runt för att stenmjölet skulle hålla sig på plats om du förstår hur jag menar. Asså typ vissa sätter ju plank runt om för att göra en Ordentlig fyrkant Där underlaget ska hålla sig
Jag förstår vad du menar. Jag lade telefonstolpar på två av fyra sidor, men har i efterhand sett att de inte behövs. De sidor där jag inte har stolp håller sig lika bra, då stenmjölet har packat sig och håller ihop- inte ens vid störtskurar har det glidit iväg.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: tara
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: warg
·
Anläggning Någon som har tips på var man kan hitta en billig markduk till ridbana? Vi har inga som helst stenar i marken, utan bara väldränerad...
Svar
0
· Visningar
805
Anläggning Var hemma hos en vän som hade lagt ut något som hette Ecoraster i sina hagar och sen hällt ett lager grus ovanpå. Ecorastern är alltså...
2
Svar
20
· Visningar
14 609
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp