Bukefalos 28 år!

bokföring...

kisse

Trådstartare
Jag startade mitt förtag med förhoppningen om att kunna lära mig företagsekonomi med fakturering o bokföring o hela baletten allteftersom. Nu har jag (såklart) skjutit upp det alldeles för länge o har panik...

Finns det någon här som kan svara på lite frågor?

MÅSTE man ha faktura underlag på alla inkomster? (Inackorderingar, i kontraktet står betalas i förskott, o de har de alla gjort så fint).

Kvitton på saker jag betalat kontant, ur egen ficka, eller med annat kontokort än företagets, bokförs de som tagna ur kassa? Tex så skafffade jag företagskontot i juni, men startade själva företyaget i februari... Då använde jag mitt lönekonto för transaktioner, idiotiskt ser jag nu...

Avdrag för bil, finns sådana papper att köpa i bokhandeln? nu har jag skrivit allt i ett vanligt block.

Fakturor som hade förfallodatum 091231 men drogs först i jan pga röda dagar o helg, hamnar de på 2009 eller2010?

Har lånat in privata pengar i företaget, kan man ta tillbaka dessa så fort det finns utrymme för det eller blir de klassade som lön då?


Har en jättebra kontakt på skatteverket att fråga sånt jag undrar, men nu är det ju helg... Kan någon här ge lite tips så vore jag jättetacksam! :)
 
Sv: bokföring...

Nej, du behöver inte ha fakturaunderlag, däremot behöver du ha dokumenterat vad det är. Jag har också kunder som betalar in på mitt konto "självmant" och i deras fall har jag skrivit kvitton. Det är inte alla som vill ha men jag har skrivit ut för varje insättning för bokföringens skull.

Jag skriver en reseräkning i excel och bifogar. Datum, resa, syft, mil osv.

Har du liksom jag enskild firma så spelar det ingen roll om det är privata pengar/företagspengar/företagskort el privata kort. Allt hänger ihop och det spelar ingen roll.

Nu bokför inte jag själv, utan jag sätter fint in alla dokument i pärmar och lämnar sen till en kompis som bokför åt mig, men ovanstående är vad jag lärt mig under mina få år som egen företagare.
 
Sv: bokföring...

Du behöver inte fakturor till alla insättningar. SKriv ut insättningen från kontot och använd som underlag till bokföringen:)

Om du själv satt in pengar i företaget kan du ta ut dem när tillfälle finns utan att det räknas som lön. Företaget har ju lånat pengar av dig kan man säga.

Om du lagt ut privat utan att företaget har täckning är det ju pengar du skjutit till. Du kan bokföra summan som egen insättning och sen som taget ur kassa.

Ang bil har jag skrivit ut körjournal på nätet och bifogat sedan dragit av på vanliga deklarationen. Jag har alltså en privat bil som jag kör med i företaget.

Beroende om du har faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden ska fakturan periodiseras på rätt år. Har du bokslutsmetoden kan du bokföra den då den betalas.

Hoppas du fick den hjälp du behöver :)
 
Sv: bokföring...

MÅSTE man ha faktura underlag på alla inkomster? (Inackorderingar, i kontraktet står betalas i förskott, o de har de alla gjort så fint).

Nej en regelrätt faktura behövs inte för 2009 vad jag vet, men ett bokföringsunderlag (kvitto på inbetalningen, typ kontantkvitto (finns kvittoblock att köpa i bokhandeln) eller kvittoutskrift från bankkontot, samt att du har kontrakt/prislista tillgänglig i bokföringen som du måste spara i 10 år). kom ihåg att särredovisa momsen.

OBS! Kolla nya regler för "kassaregister", så du inte hamnar under detta. Kan tänkas att du fr.o.m. 2010 behöver skriva regelrätta fakturor för att slippa kassaregister. Finns att köpa i bokhandeln, fakturorna ska helst vara numrerade, förtryckta.


Kvitton på saker jag betalat kontant, ur egen ficka, eller med annat kontokort än företagets, bokförs de som tagna ur kassa? Tex så skafffade jag företagskontot i juni, men startade själva företyaget i februari... Då använde jag mitt lönekonto för transaktioner, idiotiskt ser jag nu...

De bokförs som egen insättning (20-konton i bokföringen, 2013 (eget uttag) eller 2018 (egen insättning). Men använder man ett privatkonto bör/kan man skriva ut ett kontoutdrag och redovisa alla händelser, även privata som då bara blir egen insättning/uttag. Saldot på bankotot i bokföringen ska då vara samma som saldot på privatkontot i banken vid avstämningstillfället. I ditt fall i juni då du öppnade ett företagskonto. Sedan stämmer du av företagskontot på samma sätt.

Får du även betalt kontant måste du ha kassabok där du redovisar in och ut samt saldot löpande. Sätter du in detta på kontot själv redovisar du det som uttag ur kassan och insättning på bankkonto.


Avdrag för bil, finns sådana papper att köpa i bokhandeln? nu har jag skrivit allt i ett vanligt block.
Helt OK att skriva för hand, många gör så. Huvudsaken är att du kan bevisa/visa hur du använt bilen och till vad. Kom ihåg att du bara får ta upp milersättning (fn 18.50 kr/mil), inga avdrag för bensin, biltvätt, reparation/underhåll, mm) om du använder privatbil. Finns även körjournaler att köpa i bokhandeln.

Fakturor som hade förfallodatum 091231 men drogs först i jan pga röda dagar o helg, hamnar de på 2009 eller2010?

Dom ska med på 2009, även fakturor betalada 2010, men som har fakturadatum 2009 ska med på 2009 dom blir då leverantörsskulder 2440/Kundfordringar 1510. Vid årskiftet gäller detta oavsett om du har fakturerings- eller bokslutsmetoden.

Har lånat in privata pengar i företaget, kan man ta tillbaka dessa så fort det finns utrymme för det eller blir de klassade som lön då?

Du kan sätta in och ta ut hur mycket du vill, bokförs på 20-konton i bokföringen (2013/2018). Enskild firma beskattas inte för kontanta uttag ur rörelsen, bara för resultatet (intäkter minus kostnader samt ev bokslutsomföringar (avskrivningar, mm) vid årets slut, oavsett hur mycket (eller lite) pengar det finns i företaget.

Har en jättebra kontakt på skatteverket att fråga sånt jag undrar, men nu är det ju helg... Kan någon här ge lite tips så vore jag jättetacksam! :)

Skattverket är ofta väldigt behjälpliga med olika typer av frågor, fortsätt fråga dem i första hand. Vid "viktiga" frågor typ detta med kassaregister, skriv ett mail och fråga, då har du skriftligt på vad som gäller sen.

Lycka till
 
Sv: bokföring...

nog för att buke har gott om egna företagare som kan ge dig tips och råd..

jag rekommenderar dig ändå att skaffa en revisor.. kostar ett par hundralappar per månad och då vet du att det sköts rätt (om du ger denne allt underlag), en som vet hur du ska göra för att komma undan så billigt som möjligt vad det gäller skatter och avdrag.

även bra att ha en revisor att prata med så man kan få lite tips och idéer hur man ska strukturera upp sitt.. visst fungerar skokartongen, men planerar man att skaffa större företagsform senare så är det jävligt bökigt.. AB kräver ju juridisk person osv.. AB anser jag vara vettig företagsform, speciellt då det ändå finns bundna kapital i hästgården... du slipper då vara personligen ansvarig (om du inte gör väldigt grova överträdelser.
 
Sv: bokföring...

Ta hjälp :)

Det är inte så dyrt som man kan tro.

Du kan boka in ett möte på en redovisningsbyrå och de ger den hjälp du har behov av. Tex hjälper dig komma igång att bokföra själv, samt svarar på frågor som dyker upp. Du kan bokföra det du kan och låta byrån ta över de transaktioner du fastnar på. Ju bättre ordning du har o underlag du lämnar - desto snabbare jobbar byrån = billigare.

Jobbar själv på en redovisningsbyrå, och vi har kunder från många orter, även långt bort - så det är inte nödvändigt att ha en lokal byrå (tips- det är billigare utanför storstan)
 
Sv: bokföring...

Jag håller med, skulle aldrig göra det själv och hade nog förlorat mycket pengar på att göra det själv. Jag sätter allt så fint i pärmar under året (host - en gång per år) och sen lämnar jag det till redovisningsbyrå som får bokföra så det blir rätt.
 
Sv: bokföring...

Tack ALLA! Tror att jag fått alla svar jag behöver för att fortsätta under helgen! Ni är underbara.

Jag har egentligen aldrig haft för avsikt att göra det här själv, har kontaktat 3 olika revisorer/byråer, men de säger bara att de ska höra av sig o återkommer inte. TROTS att jag ringt flera gånger. Så det har helt enkelt runnit ut i sanden. Då känns det som om man är för liten o ointressant, o framför allt känns de oseriösa :(. Men det är klart, det behöver ju kanske inte vara någon från trakten, tänkte bara att det skulle vara bekvämt om man behöver åka dit ibland med frågor, kan ju vara skönt att ha lite bättre kontakt med personen ifråga ibland. Fast det verkar onödigt nu efter era svar, det är ju bara mina papper som är av intresse...

1000 -TACK!!! Kramar er alla!:)
 
Sv: bokföring...

Redovisa inte ersättning för milen på den privata blanketten, ta med den i bokföringen.
Och kom ihåg att resor i tjänsten är en annan sak än resor till och från arbetet.
Resor t o f arbetet har du ju ett högt grundavdrag på 9000.-

Dessutom måste du ha inkomst av tjänst att dra det mot om du redovisar avdraget på huvudblanketten.



Monika
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp