Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Gry

Trådstartare
I min enorma källare har jag sjukt mkt böcker i flyttkartonger. Böcker har varit mitt liv. Jag har älskat mina böcker. Älskat!!! Nu lyssnar jag på ljudböcker genom en app och en ny era har infunnit sig i mitt liv.

Vi flyttade till ett stort hus, renoveringsobjekt, för två år sedan och nu har turen kommit för att jag måste bestämma mig för om jag ska sätta upp en enorm bokhylla á fem meter och kärleksfullt rada upp mina, mina arveböcker från morfar och kidsens böcker och alla nobelprisböcker som jag får av min ömma moder varje födelsedag (fyller den 10 dec, jag älskar böcker och ja, det ena ger det andra). Resultatet blir en energislukande koloss som samlar damm, som ingen kommer att röra, kidsen blir större, ingen av oss läser längre, vi lyssnar på böcker hela familjen. Fem pers, djupt inne i varsin bok, med hörlurar i öronen- mkt socialt gäng... doggen är glad dock, han får vääääldigt långa turer i skog och mark när boken är som mest spännande.

Jag gillar bokhylla. Den andas intellektualitet. Den speglar människors själ på nått sätt. Älskar att se hur andra ställer in "De nio insikterna" med Che Gueveras biografi med högskolelitteratur i en salig blandning.

Men det är omodernt.

Och samlar damm.

Ohc dyrt med bokhylla.

Och ingen kommer att läsa böckerna.

Men jag kan ju inte slänga min älsklingar!

Och jag har ju alltid drömt om ett eget bibliotek. Samlare som jag är.

Kan ni hjälpa mig? Det snurrar i huvudet.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Kan du ha en mindre bokhylla med favoriterna? Och resten förvarar du på samma sätt som nu?

Jag sitter ju i en liknande sits men böckerna är inte så många och ett flertal av dem bläddrar/läser jag i ibland (ej skönlitteratur, det har jag kastat ut). Däremot har jag tonvis med tidningar (som hela tiden blir fler) och min bostad är liten. Det är ju ett dilemma för man vill inte göra sig av med dem.
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Jag säger lite som föregångna talare, spara favoriterna, men gör dej av med resten! Jag är en riktig bokmal, med en farmor som är lika tokig i böcker...
Det är bara att inse att tillslut blir man översvämmad, och kan inte ta tillvara på alla. Jag har vissa författare jag sparar, sen resten har jag sålt på loppis/skänkt bort. Kasta vill jag inte *ryser* men att andra får glädje av dom är ju bara bra :)
Så gör en mindre bokhylla, och spar dom du älskar ;)
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Jag har sorterat bort 75% av mina böcker. Det främsta skälet var att de samlade så fruktansvärt mycket damm. Trots att jag har en sambo som älskar att damma saker så tyckte jag att det kom en unken dammig lukt från hyllorna. Så när vi flyttade så nöjde jag mig med att packa upp två bokhyllor och där finns min jobblitteratur och skönlitteratur som väntar på att få bli läst. Utläst skönlitteratur får efterhand flytta hem till någon bättre behövande.

Den enda ändring jag egentligen skulle vilja göra är skaffa bokskåp med dörrar (t.ex. Theselius National geographic-skåp) för att slippa dammet som samlats.
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Jag har ett bibliotek, kan inte tänka mig något annat ;)
Vi sitter ofta i biblioteket när vi har gäster för det är så mysigt, där spelas det även spel. Min farfars gamla schackbord har en given plats där :love:

P.s Om du menar "samlar damm" på riktigt så finns bokskåp :idea:
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Klart du ska ha en bokhylla! Det finns inget vackrare än en bokhylla och dessutom visar det lite vem man är som person. Att kika i någon annans hylla vad som står där är riktigt kul :) Själv har jag bara en bokhylla för tillfället, men där står inga av mina ungdomsböcker, de får vänta tills jag fått barn, som blir ungdomar, då kan de få läsa Pollux och Harry Potter och ha dessa på sitt rum. Bokhyllan tar liten plats och ryms i hörn där ingen annan möbel passar in. Med belysning över blir det så vackert när man får besök så är jag stolt över min bokhylla! Dock är den snart full... Då får jag se vart nästa ryms!
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Kaki
Att barnen skulle läsa mina gamla böcker - jo det tyckte jag också.
Ok äldste sonen har läst alla mina 200 titlar Bill o Ben - som jag aldrig haft i någon bokhylla. Men resten vill dom inte se åt. Språket är föråldrat, dom kan inte relatera till miljöerna osv.

Gry - minimera antalet böcker och köp bokskåp.
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Jag planerar bibliotek. Har också mycket gått över till elektroniska format, men älskar att titta på mina böcker (och läsa i dem, självklart ;) ) och kan inte tänka mig att bli av med dem. Har haft dem nedpackade i 6 år (mina biblioteksplaner går långsamt... :) ) och SAKNAR dem.
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Jag gör som så att jag sparar de böcker jag tror att jag kommer vilja läsa/bläddra i igen. Och det är ytterst sällan jag läser en bok flera gånger, eftersom jag hellre läser något nytt. Resten gör jag mig av med. Vi har en vägghylla i sovrummet och en smal bokhylla i arbetsrummet. I sovrummet har vi skönlitteratur och det mesta som står där är böcker jag inte hunnit läsa än. I arbetsrummet har vi hobbyböcker, kokböcker och lite facklitteratur.
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Helt klart bokhylla men rensa lite först och kanske en mindre bokhylla. Älskar böcker och skulle gärna ha ett bibliotek.
Även ungdomsböcker och pocket. Second hand är en guldgruva men det är något snäppet högre med nya böcker!
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Jag är också bok-älskare och samlare. Har speciellt en förkärlek till gamla, nötta, lästa, ANVÄNDA böcker :love: Just nu bor jag på 21 kvm så mina böcker bor i mammas källare, men mitt mål med livet ( :D ) är att ha alla mina böcker i bokhyllor, med glasdörrar för. Så kan de stå där och vara vackra utan att samla riktigt lika mycket damm som de gör i vanlig bokhylla. :) Så det är mitt tips - bokhylla med glasdörrar, typ á la vitrinskåp :)
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Jag älskar att läsa om böcker, så de böckerna jag tycker mycket om sparar jag. Är ganska många, läser mycket och har dåligt minne, så det blir en ny upplevelse varje gång. Men rätt många skänker jag bort. De som aldrig kommer öppnas av någon igen behöver inte stå där för syns skull. Finns så mycket bra böcker som jag kommer vilja läsa gång på gång ändå.

Tycker inte att det samlar så mycket damm alls faktiskt. Jag har mina böcker "utskjutna" till kanten och där bakom samlas det inte så farligt med damm. Och att dra av ovanpå dem behövs knappt ens heller.
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Billy-hyllor med dörrar är vad du behöver :) Gott nytt år!
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Billy-hyllor med dörrar är vad du behöver :) Gott nytt år!

Tack! :-) Detsamma! :)

Och till er alla: Tusen tack för input. Rummet jag hade tänkt göra till bibliotek är nu gästrum/ tvrum men vi har tänkt att göra hallen uppe till bibliotek. Men vi rensar ut lite böcker först. Men innan vi sätter i sta med det så blir det matsal först.
 
Sv: Bokhylla eller inte bokhylla- det är (ilands-)frågan

Men det är omodernt.

Och samlar damm.

Ohc dyrt med bokhylla.



Vaddå omodernt? Det är väl inte omodernt med bokhyllor? Bokhyllor som är välfyllda visar ju att hemmets innevånare inte är analfabeter!

Men kan köpa bokhyllor med vitrindörrar.

Hehe dyrt? Om man satsar på Ikeas Billy bokhyllor så kan man fynda på en stor andrahandsmarknad. Finns flera olika färger OCH man kan hitta hyllor som ser nästan helt nya ut för inga pengar alls.

Förra året tex köpte jag en 202 cm hög och 80 cm bred billybokhylla MED vitrindörrar för 150:-....

Håll utkik på blocket och på Facebooks olika lokala loppisgrupper!

Bild på Billy med vitrindörrar: Nypriset är visserligen ca 1700... men som sagt jag hittade begagnat för 150:-....och utan vitrindörrar har jag ibland tom fått hyllor gratis,

http://www.ikea.com/se/sv/images/pr...mbination-med-dorrar__0185546_PE337548_S4.JPG
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp