Bukefalos 28 år!

Bokmässan, Nya Tider

Det verkar ju inte helt klart huruvida detta var tillåtet eftersom det har anmälts. Även polisen själv verkar ju inte helt klara med hur de skulle hanterat situationen?
Tillåtet är inte riktigt något som man kan applicera när det gäller situationen eftersom man har rätt att demonstrera. Det man kan begränsas av är säkerhets och ordningsskäl. Det blir även en praktisk fråga om att vad som krävs för att upplösa demonstrationen och vad det skulle få för effekter men tillåtet att demonstrera är och var det.

Det handlar inte om VEM som demonstrerar eller VARFÖR utan om det är möjligt att genomföra utan att störa ordning och på ett säkert sätt.
 
Tillåtet är inte riktigt något som man kan applicera när det gäller situationen eftersom man har rätt att demonstrera. Det man kan begränsas av är säkerhets och ordningsskäl. Det blir även en praktisk fråga om att vad som krävs för att upplösa demonstrationen och vad det skulle få för effekter men tillåtet att demonstrera är och var det.

Det handlar inte om VEM som demonstrerar eller VARFÖR utan om det är möjligt att genomföra utan att störa ordning och på ett säkert sätt.


Är det säkert när polisen måste följa demonstrationen och hindra vardagstrafik?

Säkert enligt vem dessutom. Det ÄR skillnad mellan en nazisttåg som går förbi synagogan med ramsor om landsförrädare, respektive ett första maj-tåg som går förbi ett konservativt partis huvudkvarter med ramsor om sex timmars arbetsdag.

Oavsett är rättsfrågan upp till JO.
 
Är det säkert att polisen måste följa demonstrationen och hindra vardagstrafik?

Säkert enligt vem dessutom. Det ÄR skillnad mellan en nazisttåg som går förbi synagogan med ramsor om landsförrädare, respektive ett första maj-tåg som går förbi ett konservativt partis huvudkvarter med ramsor om sex timmars arbetsdag.

Oavsett är rättsfrågan upp till JO.

Det är bedömningar som polisen måste göra men det är fortfarande inte beroende på att man ogillar personerna som demonstrerar. En demokratisk rättstat ska inte behandla folk olika baserat på deras åsikter, kön, sexuella läggning, religion osv. Samma rättigheter och skyldigheter gäller oavsett dessa.
 
Det är bedömningar som polisen måste göra men det är fortfarande inte beroende på att man ogillar personerna som demonstrerar. En demokratisk rättstat ska inte behandla folk olika baserat på deras åsikter, kön, sexuella läggning, religion osv. Samma rättigheter och skyldigheter gäller oavsett dessa.


Fast det gör vi ju inte alls... i vår moderna rättstat. Vi har visst gemensamma överenskommelser om aktiviteter, uttryck och symboler som vi inte godkänner.

Du får inte lov att säga och göra vissa saker eftersom samhället kommit fram till att det räknas som lagbrott, oavsett vem du själv är. Exempelvis hets mot folkgrupp, bland annat.

Tidigare i den här tråden ligger en artikel som en funktionsnedsatt man skrivit, om att NMR genom sina hot hindrar handikapprörelsens arbete, och att en grupp till och med lämnade Almedalen i förtid av rädsla för sin fysiska säkerhet, för att NMR skulle medverka.

Är det att behandla alla lika i en rättstat? Det hamnar ju i vissa fall faktiskt i en prioritering. Vems röst hörs och vems försvinner. Vems trygghet. Vems kropp ska respekteras. Inte bara blint "alla har rätt att säga vad de vill". Nej. Du får inte lov att inskränka på andras frihet.
 
Fast det gör vi ju inte alls... i vår moderna rättstat. Vi har visst gemensamma överenskommelser om aktiviteter, uttryck och symboler som vi inte godkänner.

Du får inte lov att säga och göra vissa saker eftersom samhället kommit fram till att det räknas som lagbrott, oavsett vem du själv är. Exempelvis hets mot folkgrupp, bland annat.

Tidigare i den här tråden ligger en artikel som en funktionsnedsatt man skrivit, om att NMR genom sina hot hindrar handikapprörelsens arbete, och att en grupp till och med lämnade Almedalen i förtid av rädsla för sin fysiska säkerhet, för att NMR skulle medverka.

Är det att behandla alla lika i en rättstat? Det hamnar ju i vissa fall faktiskt i en prioritering. Vems röst hörs och vems försvinner. Vems trygghet. Vems kropp ska respekteras. Inte bara blint "alla har rätt att säga vad de vill". Nej. Du får inte lov att inskränka på andras frihet.
Det är baserat på vad personerna gör inte vad vad personerna tycker. Hot och våld är olagligt oavsett din ideologiska läggning. Det är inte förbjudet att hata eller ogilla personer det är däremot olagligt att hota eller bruka våld mot dessa.
 
Gud vad konstigt, kanske var för att jag tog den från appen. Men såg nu att nazisterna inte kommer acceptera beslutet. Det är ju helt meningslöst med demonstrationstillstånd om man ändå gör vad man vill. Jag blir förbannad. Och tycker olidligt synd om poliserna som måste eskortera dem.

Jag tror det kommer bli kaos på lördag.
Från alla håll.

Och jag är glad att jag är ledig...
 
Som jag sa i en annan tråd, undrar vad reaktionen hade blivit om Daesh anhängare marscherat utan tillstånd och skanderat lovord. Hade polisen stått och tittat på lite handfallet och inte ingripit? Inte för att försvara vad Daesh står för, naturligtvis, men ja reaktionen från svenska myndigheter torde bli annorlunda i det fallet.

Alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra
George Orwell, Djurfarmen
 
Som jag sa i en annan tråd, undrar vad reaktionen hade blivit om Daesh anhängare marscherat utan tillstånd och skanderat lovord. Hade polisen stått och tittat på lite handfallet och inte ingripit? Inte för att försvara vad Daesh står för, naturligtvis, men ja reaktionen från svenska myndigheter torde bli annorlunda i det fallet.

Alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra
George Orwell, Djurfarmen

Erik Nord har svarat i GP att de skulle få demonstrationstillstånd.
 
Alltså, jag ska till Göteborg på lördag för att gå på Cats... :( När börjar demonstrationen? Kan inte hitta nånting om det. Den kommer ju gå förbi precis där vi kommer vara, kring Heden och Scandinavium. Det känns inte alls kul nu, vill inte hamna mitt i detta!
 
Erik Nord har svarat i GP att de skulle få demonstrationstillstånd.

Jag menade inte att de skulle fått tillstånd, det är en grundläggande rättighet, men om de gjort som NMR gjorde förra veckan och demonstrerade utan tillstånd och med polisen implicita tillåtelse.
 
Säger vem?
Lätt desillusionerad frågar jag retoriskt om nazisterna har något som helst incitament att ta hänsyn till vilka demonstrationsvägar de får eller inte får tillstånd för? Senaste vändan gav en fingervisning, och jag sätter mina pengar på att polisen avstår från en resurskrävande och sannolikt rejält ordningsstörande konfrontation. (Blir dock gärna motbevisad.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp