Boktips på historiska böcker etc

Böckerna om Sabina, slav i Romarriket, är helt fantastiska. Det var iofs år och dar sen jag läste dem, men rekommenderar dem ändå. Av Vibeke Olsson.
 
Rohinton Mistry skriver fantastiska epos om Indien, sett ur den ”lilla människans” parspektiv.
Älskar A Fine Balance. Lärt mig väldigt mycket om modern indisk historia från hans böcker.
Och på ett närliggande tema - kolonialtiden i Indien: E.M Forsters roman A Passage to India
Salman Rushdie: Midnight’s Children.
Episk, magisk, fantastisk.

En helt annan världsdel - Sydamerika:
Isabel Allende: The House of the Spirits - om Chiles moderna historia och full av magi.
Gabriel Garcia Marquez: Hundra År av Ensamhet. Utspelar sig i en liten by i Colombia. Inspirationen till Allendes bok.
 
För den som orkar, så är bokserien av Niklas Natt och Dag väldigt välskriven. 1793 och 1794 har jag läst, tror den sista har kommit ut också. De utspelar sig precis som man kan ana år 1793 och framåt, i Stockholm. De är dock inget för den blödige, jag vill inte läsa mer efter 1794...
 
Serien Prästdöttrarna av Maria Gustavsdotter är riktigt bra, utspelar sig i Bohuslän på 1600-talet.

Serien Barnbruden av Anna Laestadius Larsson är en annan favorit, Sverige 1700-tal 😁
 
@Springer @MiaMia @Miingla Inlagt på min lista nu :up:

@MJLee Jag läste en bok från Kaari Utrio för en del år sedan och tyckte om den, men de hade nog bara den på biblioteket jag tillhörde då. När jag kollar Östgötabiblioteken har de dock en hel del till, så det kan bli fler :up:

@skogaliten Ken Follet har jag läst Kingsbridge-duologin och den första boken i century trilogin, problemet med dem är att de är så väldans långa :p (vilket gör att de tenderar att stanna i bokhyllan och inte bli upplockade för läsning :bag:)

@Ullmerkott Den serien har ju verkat bli väldigt populär och det låter som något jag skulle gilla, så jag får ta och läsa den :D

@Mineur Morgon i Jenin har jag läst, och den var kanske lite för lite lyckligt slut för min smak (i mitt fall kan det vara så att jag läser dem ändå, men att de tar mer mental ork och att jag behöver läsa något annat efter det). Chimamanda har jag läst någon annan bok av, men just halv gul sol har jag bara börjat på än så länge och inte riktigt fastnat i. Jag får se om jag fastnar i den när jag fortsätter och läser klart den. De andra hade jag inte så bra koll på, jag kollar upp dem :up:

@fejt Sabina-böckerna har jag för mig att jag var på väg att börja läsa i tonåren, men sedan "lånade" en bekant boken :cautious: och efter det har jag glömt bort den. Men den är tillagd på listan nu :)

@Piglet Allende har jag läst en hel del av (jag började läsa hennes ungdomsserie en gång i tiden, och fortsatte med en del till efter det), och brukar tycka att hon skriver helt okej böcker. De andra har jag hört talas om men aldrig riktigt med koll på vad de faktiskt handlar om - jag lägger in de på listan nu :D

@Flixon 1793 finns redan med på min lista, men utifrån din beskrivning vet jag inte om jag är så sugen på att plocka upp den och läsa :p Eventuellt så testar jag läsa, och lägger ifrån mig den om jag tycker den är för mörk ;)
 
Böckerna om Sabina, slav i Romarriket, är helt fantastiska. Det var iofs år och dar sen jag läste dem, men rekommenderar dem ändå. Av Vibeke Olsson.

Just det, Georgette Heyers regency böcker kan också rekommenderas, de klassiker som gav upphov till en hel genre, historisk romans. Även om det är romansen som står i centrum så är kulturen och karaktärerna fantastiskt bra skrivna. Hon ska helst läsas på engelska för att upplevas bäst. Vet faktiskt inte hon ens finns översatt till svenska.

Elizabeth Chadwick skriver historiska romaner med en hel del romans. Sharon Penman är fantastisk som skrev enormt bra historiska romaner med lite romans här och där. Bla kärlekshistorien mellan Richard III och Anne of Warrick. Som tyvärr, liksom de flesta sanna historier slutar tragiskt.
 
Senast ändrad:
Just det, Georgette Heyers regency böcker kan också rekommenderas, de klassiker som gav upphov till en hel genre, historisk romans. Även om det är romansen som står i centrum så är kulturen och karaktärerna fantastiskt bra skrivna. Hon ska helst läsas på engelska för att upplevas bäst. Vet faktiskt inte hon ens finns översatt till svenska.

Elizabeth Chadwick skriver historiska romaner med en hel del romans. Sharon Penman är fantastisk som skrev enormt bra historiska romaner med lite romans här och där. Bla kärlekshistorien mellan Richard III och Anne of Warrick. Som tyvärr, liksom de flesta sanna historier slutar tragiskt.
Georgette Heyer har jag läst en del av och tycker definitivt om :D Tyvärr har biblioteket inga av böckerna, så antingen behöver jag köpa böckerna själv (vilket jag gjort hittills) eller be biblioteket köpa in/fjärrlåna (jag vet inte hur många andra som är intresserade av att läsa dem?).

Elizabeth Chadwick läste jag några böcker från för en hel del år sedan, men när jag kollar upp nu så finns det massa kvar att läsa :up: Sharon Penman har jag aldrig läst pga tegelstenseffekten - dvs jag har köpt Here Be Dragons men jag har aldrig plockat upp den från bokhyllan för läsning :angel:
 
”Färskt vatten till blommorna” av Valerie Perrin

Jag har precis läst ut den och utifrån det du skriver tänker jag att du skulle gilla den. Utspelar sig på franska landsbygden från -60 talet - nutid och handlar främst om en kvinna sköter om en kyrkogård som hon också bor på. Det är en hel del romantik men också sorg, finurligheter, trädgård och all sorts kärlek.

Jag har fått en annan bild av Frankrike och människorna som lever där. Jag har ingen aning om hur verklighetsförankrat det är, är det verkligen så vanligt med älskare och älskarinnor där?
 
Georgette Heyer har jag läst en del av och tycker definitivt om :D Tyvärr har biblioteket inga av böckerna, så antingen behöver jag köpa böckerna själv (vilket jag gjort hittills) eller be biblioteket köpa in/fjärrlåna (jag vet inte hur många andra som är intresserade av att läsa dem?).

Elizabeth Chadwick läste jag några böcker från för en hel del år sedan, men när jag kollar upp nu så finns det massa kvar att läsa :up: Sharon Penman har jag aldrig läst pga tegelstenseffekten - dvs jag har köpt Here Be Dragons men jag har aldrig plockat upp den från bokhyllan för läsning :angel:

Jag vet att Penman skriver tegelstenar men när man väl är inne i dem så kan man inte lägga ner dem. Here be Dragons är den första av Wales trilogin. Definitivt värt att läsa. Även om jag personligen föredrar Plantagenet böckerna.
 
Jag läser inte längre, sedan många år, men lyssnar desto mer.
Det finns en bokserie som är typ som en stafett där det är olika författare som skriver varje del. Jag har, som sagt, bara lyssnat på dem men jag förutsätter att de finns i bokform också.
Sök bokserien "Släkten" så hittar du dem.

Jag har lyssnat på massor av historiska romaner, men glömmer bort vad de heter. Det finns t.ex en hel del norska långserier https://old.legimus.se/102611/norska-langserier
 
Jag har mest exempel på "flickböcker" som utspelar sig förr i tiden och då främst sent 1800-tal, tidigt 1900-tal, men det kanske också kan vara något?
Anne på Grönkulla serien, särksitn sista boken som berör första världskriget.
Serien om Elin och hennes systrar av Solveig Olsson-hultgren. Följer flickor och kvinnor i en familj från sekelskiftet tills idag, berör mycket kvinnorätt och arbetarrätt i Sverige.
Kulla-Gulla som ju beskriver livet som livegen i Sverige
Bara Patty, Patty på College, pappa Långben och kära fiende, av samma författare, som beskriver en del om hur det var att utbilda sig som kvinna när kvinnouniversitet var rätt nya i usa, med annat.
Plats på scene och I rampljuset av Michelle mcgorian har efterkrigstiden i Storbritannien som bakgrund, och beror problem som uppstod med hemvändande soldater som inte varit en del av familjen på flera år. Godnatt mister tom är också av henne och handlar om ett barn som skickas till landet för att undvika bombningarna under kriget.
 
@ameo Jag har läst någon bok i Släkten-serien, med blandat resultat - någon tyckte jag var bra, någon tyckte jag var ganska tråkig. Jag kollar upp om det är några mer där som jag känner mig intresserad av att läsa. Angående långserierna har jag läst någon bok i Sagan om isfolket, men inte särskilt långt och jag har inte plockat upp någon av de andra serierna. Det kanske kan vara värt att testa :)

@Madalitso Anne på Grönkulla och Kulla-Gulla läste jag som ungdom, liksom några av Michelle Magorian - alla de var böcker jag tyckte om :D. Solveig Olsson-Hultgren hade jag inte koll på, någon bok från henne är tillagd nu på listan.

@SaraXX Guernseys tyckte jag om när jag läste den, och jag har lagt till De bortglömda namnens bok på listan nu :up:
 
@Flixon 1793 finns redan med på min lista, men utifrån din beskrivning vet jag inte om jag är så sugen på att plocka upp den och läsa :p Eventuellt så testar jag läsa, och lägger ifrån mig den om jag tycker den är för mörk ;)

Niklas Natt och Dags böcker 1793, 1794 och 1795 är strålande, jag kan verkligen rekommendera dem, men de är otäcka som @Flixon skrev, mycket fattigdom, smärta och ren tortyr i vissa fall.

Jag har läst igenom övriga tips och hoppas att jag inte upprepar någon annans förslag här:

Stefan Högberg har skrivit Kvinnorna historien glömde som är mer av en biografisamling, men lättläst.

Jonathan Lindströms bok Sveriges långa historia är också förvånansvärt lättläst för att vara ganska maffig,

Michael Prawdins Djingis-khan är intressant, lättläst och även om Djingis dödar en massa människor så är den inte så blodig.

Jag vill också verkligen rekommendera Gick obemärkt förbi av Ingrid Hedström, en sorglig men viktig bok om vår svenska moderna historia, huvudpersonen är prästen Gösta Lidelius som skriver om sinneslöa barn 1958.

Skönlitterärt med fack-koppling finns exempelvis:

Jag vill inte tjäna av Ola Larsmo, också sorglig bitvis men fint och respektfullt berättat om en läkare i slutet av 1800-talet, om hans familj och hans arbete som kontrollant av Uppsalas prostituerade.

Hannah och barnsängskriget av Pia Höjeberg som handlar om de första utbildade barnmorskorna i Sverige och Hannas liv som student, anställd och pensionär. Lättläst med starka karaktärer, bok som du dras in i.

Chistofer Alexander har skrivit en ganska rolig bok På flygande matta till Chiva som handlar om hur han startade ett mattväveri i Uzbekistan, det är inte en historisk bok per se (ca 20 år gammal) men han skriver om Uzbekistans historia och om sitt liv och sina medmänniskor på ett fint och underhållande sätt.

Agneta Arnesson Westerdahl har hela sin vikingaserie som börjar med Havets Hundar, också lättläst och inte fri från våld men också ganska mycket vardagshändelser och du kommer nära karaktärerna. Funkar även för ungdomar.

Kommer säkert på fler titlar precis när jag skickat det här svaret...men jag återkommer isf. :laugh:
 
Plats på scene och I rampljuset av Michelle mcgorian har efterkrigstiden i Storbritannien som bakgrund, och beror problem som uppstod med hemvändande soldater som inte varit en del av familjen på flera år. Godnatt mister tom är också av henne och handlar om ett barn som skickas till landet för att undvika bombningarna under kriget.
Jag tycker fortfarande att Godnatt mister Tom och En liten kärlekssång är bland de bästa böcker jag läst och återvänder till dem lite då och då.

@__sofia__ Christian Jacq har skrivit en serie (5 böcker) som handlar om farao Ramses II, och en serie (3 böcker) om hantverkarna och det "vanliga" folket i Egypten under faraonernas tid. De har några år på nacken, men kanske finns på biblioteket?
 
Jag tycker fortfarande att Godnatt mister Tom och En liten kärlekssång är bland de bästa böcker jag läst och återvänder till dem lite då och då.

@__sofia__ Christian Jacq har skrivit en serie (5 böcker) som handlar om farao Ramses II, och en serie (3 böcker) om hantverkarna och det "vanliga" folket i Egypten under faraonernas tid. De har några år på nacken, men kanske finns på biblioteket?
En liten kärlekssång är en av mina favoriter också, läser om den då och då 😍
 
@ameo Jag har läst någon bok i Släkten-serien, med blandat resultat - någon tyckte jag var bra, någon tyckte jag var ganska tråkig. Jag kollar upp om det är några mer där som jag känner mig intresserad av att läsa. Angående långserierna har jag läst någon bok i Sagan om isfolket, men inte särskilt långt och jag har inte plockat upp någon av de andra serierna. Det kanske kan vara värt att testa :)
Jag har nog mest uppskattat Laila Brendens böcker. Hannah-serien gillade jag, den var lagom lättsam.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp