Boktips på historiska böcker etc

__sofia__

Trådstartare
Är det någon som har några tips på passande böcker?

Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt slut, något som faktiskt händer i boken, och gärna en romantisk handling/sidohandling. Den senaste tiden har det mest blivit fantasy och romantiska böcker, därför att det är där det har varit enkelt att hitta böcker som jag tycker om. Men jag skulle gärna läsa mer böcker som utspelar sig på andra platser, tider i historien etc. för att samtidigt med själva storyn även lära mig lite om världen/historien. Jag har läst många böcker från/om USA, England och andra världskriget (helt enkelt för att det är enkelt att hitta), så främst böcker från andra platser/tider.

Det kan vara både på svenska eller engelska. Det är okej med lite övernaturliga saker (som tidsresor). Hellre böcker där verkliga personer är i periferin än där storyn är helt centrerad kring dem (t.ex. har jag testat Igguldens första bok om Djingis Khan och tyckte den var ganska tråkig). Gärna inte tegelstenar, jag har en tendens att jag aldrig börjar läsa böckerna om de är över ca 700 sidor.

Exempel på böcker jag gillat, och där jag gärna skulle läsa fler liknande böcker:
  • Outlander, Arn-böckerna, Över näktergalens golv, flera av Elisabet Nemerts böcker
  • What the Wind Knows av Amy Harmon (början på 1900-talet Irland)
  • Ett otänkbart öde av Simona Ahrnstedt (slutet 1800-talet Sverige)
  • The Book of Longings av Sue Monk Kidd (Israel och mellanöstern runt år 0)
  • The Mountain Sing av Nguyễn Phan Quế Mai (Vietnam under kriget – jag har för mig att jag inte tyckte den var för mörk)
  • Of Marriageable Age av Sharon Maas (Guyana och Indien under 1900-talet)
  • Tusen strålande solar av Khaled Hosseini (Afghanistan)
  • The Boy Who Harnessed the Wind av William Kamkwamba (Malawi – inte skönlitteratur och inget som helst romantiskt, men inte så mörk och allmänt intressant)
  • Born a Crime av Trevor Noah (Sydafrika – inte heller det skönlitteratur eller romantiskt, men jag sträcklyssnade till ljudboken när jag satte igång den)
Ruta Sepetys böcker har varit intressanta, men lite för mörka. Kristin Hannah’s De fyra vindarna var för mörk/deprimerande, Zoulfa Katouh’s As Long as the Lemon Trees Grow var för lite mörk/deprimerande. Jag har hittills bara läst två böcker av Kate Quinn, men de har jag tyckt om (utöver att de utspelar sig under andra världskriget, och jag vill hitta lite annat än just det).

Några tips?



Så, någon som har några förslag?
 
Historieläraren av Matt Haig är bra. Handlar om en man som åldras 15 ggr långsammare än vanligt och hans liv.
A Contemporary Asshat at the Court of Henry the VII av MaryJanice Davidson är rolig!!
Paris försvunna döttrar av Pam Jenoff. Om kvinnliga spioner under andra världskriget.
All Souls trilogin av Deborah Harkness är i samma genre som Outlander men fantasy.

Det har nyligen släppts en skönlitterär bok (första i en serie) om Gustav Vasa. Jag har inte läst den än men är nyfiken på den! Vasa: Rebellen av Gustaf Skördeman.
 
Historieläraren av Matt Haig är bra. Handlar om en man som åldras 15 ggr långsammare än vanligt och hans liv.
A Contemporary Asshat at the Court of Henry the VII av MaryJanice Davidson är rolig!!
Paris försvunna döttrar av Pam Jenoff. Om kvinnliga spioner under andra världskriget.
All Souls trilogin av Deborah Harkness är i samma genre som Outlander men fantasy.

Det har nyligen släppts en skönlitterär bok (första i en serie) om Gustav Vasa. Jag har inte läst den än men är nyfiken på den! Vasa: Rebellen av Gustaf Skördeman.
A Contemporary Asshat... har jag läst, och den tyckte jag om :) Och jag har en gång i tiden läst den första delen i All Souls trilogin, men plockade inte upp tvåan direkt och den har sedan försvunnit från listan någon gång - men den är tillbakastoppad nu :D

Jag har läst Midnight Library av Haig, och tyckte den var lite tråkig och lite för "mörk" (för mycket fokus på döden för mig), men Historieläraren kanske passar mig bättre :) Jenoff har jag inte hört talas om, men jag kollar upp den :up:
 
A Contemporary Asshat... har jag läst, och den tyckte jag om :) Och jag har en gång i tiden läst den första delen i All Souls trilogin, men plockade inte upp tvåan direkt och den har sedan försvunnit från listan någon gång - men den är tillbakastoppad nu :D

Jag har läst Midnight Library av Haig, och tyckte den var lite tråkig och lite för "mörk" (för mycket fokus på döden för mig), men Historieläraren kanske passar mig bättre :) Jenoff har jag inte hört talas om, men jag kollar upp den :up:

Ja, Historieläraren är nog mer filosofisk än mörk. Men det är ju ingen uttalad feelgood. Men den väcker lite tankar.
 
Jag tyckte väldigt mycket om Matrix av Lauren Groff. Den handlar om Marie de France, en verklig person som levde i Frankrike och England på 1100-talet.
 
Jan Guillous serie Det stora århundradet tyckte jag var bra
Bättre än jag förväntade mig

Började läsa Rebellen om Gustav Vasa men nej tack jag gav upp
Gillade den inte för mycket stridsbeskrivningar och allmänt lite för manhaftig för mig

Och Per Anders Fogelströms stadsserie är ju en serie man vill läsa igen för tja femte gången eller nåt :)
 
När jag gick på mellanstadiet läste jag Olof Svedelids historiska ungdomsböcker. De var bra då minns jag! Jag har inte läst dem som vuxen. Men kan vara rätt mörka trots att målgruppen än barn/unga.
 
@Ullmerkott Röda nejlikan var nog den klassiker jag tyckte bäst om när jag läste igenom en hög klassiker i högstadiet, och jag har läst om den efteråt, så du är definitivt inne på rätt spår :D

@gammalek Inlagt i min lista nu :up:

@Snowball Brobyggarna och Mina drömmars stad finns i min lista sedan tidigare, men jag har än så länge inte plockat upp någon av dem för att läsa. Kanske ändras det snart :)

@Lingon Jag läste också en hel del av dem i mellan-/högstadiet ;)
 
Jag håller med @Lingon om all souls-trilogin. I lite samma genre finns också serien Manners and monsters av Tilly Wallace. Utspelar sig på 1800-talet i London. Inte så många historiska personer men däremot mycket miljö och om att vara kvinna på den tiden. Det är 7 ganska korta böcker i serien.
 
Maria Gustavsdotters serie "Fem pärlor till jungfruns krona" med delarna Dottern, Hustrun och Änkan. Utspelar sig i Kalmar på 1500-talet när Sverige blev protestantiskt. Tillsammans ganska många sidor om du vill ha en tegelsten.

Jag gillar också Barbara Bickmores böcker, men tror inte så många av dem trycks längre. Men går kanske att hitta på bibliotek eller begagnade.
 
En bok jag nu skall läsa om är Vasadöttrarna av Karin Tegenborg Falkdalen.
Eftersom den har fått stå kvar i bokhyllan kan den inte ha varit så tokig.
 
Jag vill slå ett slag för Ken Follets historiska romaner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Follett - se bibliografi här

Dels Kingsbridge-serien som börjar med "Pillars of earth" och som behandlar medeltidens England och som handlar både om katedralbyggandet och religionen, och om vanligt folk, handel, borgare och bönder samt hur adeln stärks under tidig medeltid.

Också "Century trilogin" som behandlar 1900-talet slutet på första världskriget och fram till (nästan) nutid och faktiskt blir ännu intressantare om man också läser Jan Guillous bokserie det stora århundradet (som börjar med "Brobyggarna").

Vill man bita i en klassiker som blivit lite bortglömd, och vill veta mer om sent 1800-tal fram till 1960-tal ungefär, och som sätter framväxten av fascism och upprinnelsen till 1:a och 2:a världskriget i ett intressant perspektiv, kombinerat med USA:s historia, så kan Upton Sinclair (Lanny Budd serien) helt klart rekommenderas.
https://en.wikipedia.org/wiki/Upton_Sinclair
 
För tillfället läser jag serien De sju systrarna. (Sju adoptivsystrar från olika delar av världen som söker efter sina biologiska familjers historia). Känns som den litterära motsvarigheten till smågodis, inte direkt finkultur men rätt trevligt i hängmattan. Passar bra in på önskemålen om feelgood, romanser och historia.
 
Det här är några av mina favoriter:

  • Half of a Yellow Sun av Chimamanda Ngozi Adiche (Nigeria, 1960-talet)
  • Den osynliga bron av Julie Orringer (Frankrike, 1930-talet)
  • Morgon i Jenin av Susan Abulhawa (Palestina och Israel, 1940-talet)
  • The Thread av Victoria Hislop (Grekland, 1917 och framåt)
  • The Return av Victoria Hislop (Spanien, 1930-talet)
  • Broken Paradise av Cecilia Samartin (Cuba, 1950-talet)
  • Tiden däremellan av Maria Dueñas (Spanien, 1930-talet)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp