Bolagstyrelse

Nebraska

Trådstartare
Sitter i en liten bolagsstyrelse, vi är tre stycken och med tre suppleanter. Hur många måste man vara för att vara beslutsmässiga?
 
Inte helt säker på att jag förstår frågan. I ett AB krävs det bara en ordinarie styrelseledamot och en styrelsesuppleant. Är ni fler än tre ledamöter behövs ingen suppleant.

Är det ett privat AB eller vilken form är det? Är lite andra regler för ett publikt AB. Där är det bla krav på VD befattning
 
Sitter i en liten bolagsstyrelse, vi är tre stycken och med tre suppleanter. Hur många måste man vara för att vara beslutsmässiga?
Har någon förhinder bör väl en suppleant kallas in? Beslutsmässigt brukar vara antingen 50 % eller 2/3 så det bör ju innebära 2 st i en styrelse om 3 st.
 
Inte helt säker på att jag förstår frågan. I ett AB krävs det bara en ordinarie styrelseledamot och en styrelsesuppleant. Är ni fler än tre ledamöter behövs ingen suppleant.

Är det ett privat AB eller vilken form är det? Är lite andra regler för ett publikt AB. Där är det bla krav på VD befattning
Det går i alla fall inte med bara en ledarmot väl?
 
Svaret fanns i aktiebolagslagen. Där står det så här:
21 § Styrelsen är beslutför, om mer än hälften av hela antalet styrelseledamöter eller det högre antal som föreskrivs i bolagsordningen är närvarande. Vid bedömningen av om styrelsen är beslutför skall styrelseledamöter som är jäviga enligt 23 § anses som inte närvarande.

Dvs, om inget annat framgår av bolagsordningen så är ni beslutsföra vid två personer.
 

Liknande trådar

Tjatter Sedan pandemin erbjuder Willys här en hurts med två spannar vid lösgodiset, en för smutsiga skopor och en för rena. Nu har de ju haft...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
3 985
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har...
Svar
18
· Visningar
1 244
Senast: Saigon
·
Samhälle Jag har blivit erbjuden en suppleantposition inom en förening som är knuten till mitt jobb och där jag också är medlem genom jobbet. Jag...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: starcraft
·
Tjatter Det är ju halloween så tänkte att det kan vara kul med en tråd med spökhistorier/saker vi inte kan förklara. Kan börja med en...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp