Bomber Bits, eller alternativ?

the_connemara

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på Bomberbetten. Speciellt då den tvådelade varianten med låsfunktion på mittleden. Har nyligen börjat rida på ett Pessoa Magic-bett, tvådelat med lösa ringar. Men jag ahde velat ha ett med fasta (normalstora och inte bridong som Pessoas enda alternativ är) ringar och det får gärna varal iet mer anatomiskt. Låsfunktionen verkar min häst uppskatta väldigt mycket mer än "vanliga bett" så det är oxå ett måste.

Så vad tro ni om detta: http://www.bombersbits.se/2Delade.html, Art nr 100110?

Kan man endast köpa betten genom den svenska generalagenten (hon maialde att ingen av hennes återförsöljare hade någa bett på lager) eller utomlands? Jag funderar över priset, ibland är det ju sjukt mycket billigare utomlands tex. Vad kostar de ungefär?

Vilka storlekar finns? Om de måttbeställs, hur "exakta" är måtten stora/små (kan ju mätas lite olika)?

Och så är jag lite tveksam till sötjärnsmetallen, jag vill egentligen bara rida på rostfritt. Finns det andra alternativ (typ specialbeställa av dem eller andra märken som har ovanstående kriterier (=fasta ringar, anatomiskt mundel, tvådelat med låsfunktion))?

Vad har ni för egna erfarenheter av Bomberbetten? Vilka varianter har ni?

Många frågor blev det :angel:

Sv: Bomber Bits, eller alternativ?

Ingen som vet?

Den svenska generalagenten slutade höra av sig men hann säga att hon inte hade bett ute hos återförsäljare utan bara sålde själv. Kul. Nu har jag mailat de två i USA som stod på bomber bits egna hemsida.

Inget annat tips för att få tag i dem?

Jagh ar ett specialbeställt bett därifrån.
Och det är min häst supernöjd med, och han är den som är lika superpetig med vad han tillåter att ha i munnen.
Mundelen är i sötmalm.
Det saknar kindkedjekrokar på bilden, dom sitter självklart på nu... :D

Kanske inte egentligen ett svar ni ville ha men det verkar som om ingen annan har sagt något....

14640560.jpg

Alla svar är bra svar, verkar inte så poppis här ;)

Vad kostade ditt bett och hur beställde du det?

Jag har två happy mouth som jag köpte till min förra dam som var überkänslig i munnen och mycket kinkig med vad som skulle få finnas där spec vid hoppning.
Hon trivdes mycket bra på det med lösa ringar.
Har även ett med samma mundel och med 1½ pessoaring. Har inte använt det själv men har kompisar som lånat det och deras hästar har fungerat mycket bra på det.
Även min nuvarande häst går bra på happy mouth med lösa ringar och hon gillar egentligen inte tunga bett.

Jag ringde den svenska återförsäljaren och hon skickade dem så jag fick prova dem först. Om de inte hade funkat hade jag fått skicka tillbaka dem och hon hade skickat något annat att prova. Mycket bra service.

Kommer inte ihåg vad de kostade, men en kompis mejlade och frågade om det med pessoaring och jag tror att de kostade ca 1000-1500 kr.

Hmmm... tittade på bilderna och upptäckte att det är min hästs mått på dom "raka" formade mundelarna...Undrar om det är för att jag var en av dom första att beställa ett sådant...

Förmodligen! Får be min häst skicka tack kort till din om han är nöjd med det! ;)

Jag har för övrigt fått min hästs favoritbett omsvetsat. Ska bli väldigt intressant att se vad han tycker om det :)

Den andra är nog inte kvar för de svarar inte.

Intressant! Vad har du/ni gjort?

vilken bra tråd!!
mn fbl kille är känslig och jag använder oxå magic bit från pessoa, men det tredelade, och han gillar det bättreän något annat bett,men ändå är det något litet som stör honom, tror att det kan vara ringarna, dvs att han skulle fördedra fasta ringar.
Kikade lite på återförsäljarens sida och hittade två bett som kan vara av intresse, det tredelade eggbettet med droppe samt eggbettet "happy tounge".

Är det någon här som testat dom och i så fall, vad tyckte ni, och hästen?

Svetsat dit lite material så att bettet ser ut och fungerar som ett Pessoa Magic bara :)

Tror "happy toung" kommer passa din häst rätt bra.... Det är den mundelen som dom haft min ena hästs mun och tunga som mall när dom gjort bettet... Och han bara ÄLSKAR den mundelen.... :love:

Tack för ditt svar.
Ja det är det bettet jag är mest inne på, ev köper jag båda och testar, man får ju göra det, testa sig fram, han är tydlig med vad han gillar och inte gillar :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka