TCJ

Trådstartare
Nu är jag på jakt efter en dressyrsadel till min fjorda. Dock är det inte akut eftersom hon fortfarande är för rund för en och manken inte är så markerande direkt :devil:

Men, vad för sadlar rekommenderar ni till fjordingar?
Hon är nätt å fin i kroppen (om man bortser från övervikten då) men har ju fortfarande en rak och kort rygg.

Så, vad föreslår ni. Jag behöver nog 17", eftersom mitt arsle är en hel världsdel. Men hästen då?

Sv: Bomfråga

Albion kanske? Har vida bommar, kort anläggningsyta. Passar dock bara helt sprikraka ryggar, minsta svank eller överbyggd så kommer kilbossorna trycka där bak.

Globus passar också raka hästar.

Tja, finns ju en del begagnat här på buke. Annars, kontakta en sadelutprovare och fråga vilka märken som har! :)

fast 17 är ju inte speciellt stort. jag har 16,5/17 och ganska liten röv. :)

Du ska ha en sadel som passar dig med! Köper du en sadel som är för liten för dig kommer sadeln att orsaka tryckskador. Speciellt om hästen har kort rygg är det viktigt att du hittar en sadel med bred och kort anläggningsyta som kan fördela ryttarens vikt, men den ska också vara stor nog åt dig. Du ska sitta i mitten av sadeln med MINST 1 hand bakom rumpan (ca 7-10cm)

Tillhästen:
Albion, Globus, Frank Baines, Stubben Avalon/Maestoso/Tristan Island, Equipe

Hur lång är hästens rygg? Blir ju enklare om man vet det... Har hästen 45 kan du kolla på en Albion och Globus upp till 18" och Frank Baines 17½", Stubben 17½-18" (beroende på modell), Equipe 17½-18" medan om hästen är 40cm lång kommer det kanske funka med en 16" Globus eller Albion...

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 002
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga. Försöker hitta en passande dressyrsadel till unghästen men går verkligen bet på det. Hästen växer fortfarande så...
Svar
13
· Visningar
1 562
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka