Bomfri el Western?

Gabriol

Trådstartare
Ska köpa ny sadel.. grubblar o grubblar på vad jag ska köpa för nån.. har en arab med ganska kort rygg så det är lite svårt att hitta en sadel som ligger perfekt..
frown.png


Har en Wintec allround/dressyr som ligger sådär..
crazy.png


Funderar på att köpa antingen en bomfri eller en western..

Vad skulle ni köpa av dom två?
Jag rider ju mest ute..


unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
western är ju klart skönast att bara rida ute i! Helt klart, men kanske lite bökig att rida på ridbana och dressyra lite i, om man inte är van. Jag har en western till at rida ut i, och en vanlig engelsk till att dressyra och hoppa lite i, fungerar kanon! Men så är ju jag distansryttare också och vill ha det gött om rumpan när jag rider ut!
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har ingen arfarenhet av western...för mig verkar dom bara stora o klumpiga...
crazy.png
Så jag är väl eg inte rätt person att uttala mig då jag bara har erfarenhet av bomfri... Har en FitForm själv o kan verkligen rekomendera.Liten o lätt sadel som ligger kanon på min häst i allafall o jag sitter jättebra i den. Använder bara den då jag rider ut numer... men dressyrsadeln med bom då jag rider på bana...
 
Senast ändrad av en moderator:
hrm, okej.. här står svar mot svar
crazy.png


inga andra som har nåt att säga?

unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Det finns väl kanske inte så många som både haft westernsadel och bomfri, bomfri är ju ganska nytt i Sverige.

Varför inte prova båda sorterna själv innan du bestämmer dig, och läsa gamla diskussioner här på Bukefalos så du får mer bakgrundsinformation? Det finns en massa diskussioner om bomlöst i alla fall.
 
okej, får väl gå in o snoka lite på tidigare diskussioner.
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tycker det beror på om du vill ha en bomsadel eller bomfri. Min egen arab ändrar sig mycket över ryggen under året. Då är det inte lätt att få en sadel med bom att ligga bra. Araber är ofta svåra att hitta sadel till.
Jag har själv en SportsSaddle (bomfri). Den är lika skön som tv-fåtöljen.
// Linda
 
jaaa, jag har märkt att det är svårt att få en sadel att passa till araber
crazy.png


Jag skulle själv vilja ha en western.. men det viktigaste är att den ligger 100 % bra på pållen ju.
Har hört att bomfria gör det...

Kanske ska ta hem o prova en bomfri..?
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej!
Jag har också velat fram o tillbaka om sadel, jag har haft western fram till nu, då den inte passar min arab längre. Nu kommer jag att prova en bomlös (torsion) snart och passar den så blir det en sån. Tänkte att om jag vill tävla så tävlar jag ändå bara i lägre klasser och då behöver jag ju inte en riktig westernsadel. Eftersom hästen ändrar sig så tycker jag att det känns bättre att skaffa en som kan passa då också. :smirk: Vill ju prova distans också, så då är det ju bra med en bekväm sadel också! :)
Som någon annan sa, läs gamla trådarna om bomlöst, finns också frågor&svar på torsions hemsida som jag läste, sen får man bilda sig en egen uppfattning om vad som skulle passa häst och sig själv bäst!
 
Jo, det är klart, det glömde jag säga! Själv gillade jag inte deras utseende, men det är ju en smaksak! :smirk:
 
Det finns väl kanske inte så många som både haft westernsadel och bomfri, bomfri är ju ganska nytt i Sverige.

Varför inte prova båda sorterna själv innan du bestämmer dig, och läsa gamla diskussioner här på Bukefalos så du får mer bakgrundsinformation? Det finns en massa diskussioner om bomlöst i alla fall.

Jag har båda typerna av sadel till min häst.
Den bomlösa är underbar (Torsion) men den ställer krav på ryttaren ;)

En westernsadel (jag är inne på min 4:e) är knepigare att få att passa så om du har en häst med annorlunda sadelläge så är det nog smart att åtminstone prova en bomlös en tid.

Min arab har en hög manke, kort rygg och bred över manken.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: poetin
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp