Bomfri fråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 814
E

Egonson

Ja nu kommer en sådan tråd till, jag hittade faktiskt inget svar på sökfunktionen.

Ni som rider bomfritt utan paneler, Torsion med diverse kopior (Barefoot etc.), ligger dom still när ni rider?

I går när jag kom hem så satt jag typ fem centimeter snett åt ena hållet i min Barefoot, när jag red i väg satt jag rakt.
Jag får hem min nya Torsion :love: nu i dagarna och jag hoppas innerligt att den ligger mera stilla.

Sv: Bomfri fråga

Hade inte problem med min Torsion, mer än när jag själv satt snett.

Bomlöst följer ju ryttare och häst på ett helt annat sätt än en bomsadel (som är rätt förlåtande om man ser till ryttarfelen, hästen däremot går ju bomsadeln hårt åt om man som ryttare inte kan hålla sitsen i schack).

Skärskåda dig själv, är mitt enda tips.

Fråga dig själv några frågor.
Sitter du rakt?
Är sadeln rakt sydd?
Är hästen jämt musklad?
Kan det ha varit padden som gled?
Passar sadeln hästen?
Hände det något under ritten (tvär sväng, kast åt sidan, mm)?

Håll koll på och känn efter när sadeln glider. Tänk på hur du själv sitter så du inte belastar ena stigbygeln mer eller vrider sadeln med sitsen.
// Linda

Min Torsion ligger still när jag rider "normalt". Dock glider den i backar, om hästen hoppar åt sidan, om jag trampar mer i ena stigbygeln, om paden hamnar snett osv.

Håll koll på hur du rider och kolla om hästen kan vara sned.

Hej!

Min Torsion ligger bra när jag hoppar upp från marken, som Diabolical_Kitten sa: den ligger bra om jag rider normalt.
Men märker också det att om man efter en stunds ridning trampar ner i ena stigbygeln glider den gärna lite.

Galopp i en tvärkurva uppför är också ganska läskigt då jag märker att jag tar stöd i stigbygeln så åker ju sadeln dithän också. Men annars funkar den perfa tyckar jag.:D

började rida i min nya barefoot för två veckor sedan och älskar den. Men precis som jag misstänkte sitter jag snett... har nog anat att jag gör det men nu blev det uppenbart. Har haft folk som tittar på mig bakifrån när jag rider iden och när JAG tycker att jag sitter rätt ligger sadeln ca 5 cm snett på henne, men när andra säger att jag sitter helt rakt, tycker jag själv att det känns helt snett:( Så nu måste jag lära om, efter 20 års ridning lägger man sig till med en massa ovanor..... Så mitt tips är att rannsaka dig själv och be någon titta när du rider

ramada skrev:
Galopp i en tvärkurva uppför är också ganska läskigt då jag märker att jag tar stöd i stigbygeln så åker ju sadeln dithän också.

Ja, det vet jag om :p
Speciellt om man råkar tappa den andra stigbygeln också, då ligger man risigt till :D

Ja, jag har ju några teorier själv om vad det kan bero på.
Jag ville mest höra mig för om fler hade samma problem och vad ni tror det beror på.

Det där med sitsen ska jag nog kolla närmare på, har inte funderat på det så mycket faktiskt :o
Det är aldrig någon som har sagt åt mig att jag sitter snett, jag brukar vara noga med den "gyllene triangeln" i sadeln och att kanalen i padden ligger rakt över manke/ryggrad, samt sadeln rakt ovanpå padden.

grejen är att när jag rider i min dressyr sadel säger min tränare att jag har en bra sits. Men det är nog enklare att få en rätt sits i en bomsadel. När man börjar rida bomlöst kommer alla "skavanker" fram. Men det är ju bara bra egentligen så man kan rätta till dem.:rofl:

Álin skrev:
Ja nu kommer en sådan tråd till, jag hittade faktiskt inget svar på sökfunktionen.

Ni som rider bomfritt utan paneler, Torsion med diverse kopior (Barefoot etc.), ligger dom still när ni rider?

I går när jag kom hem så satt jag typ fem centimeter snett åt ena hållet i min Barefoot, när jag red i väg satt jag rakt.
Jag får hem min nya Torsion :love: nu i dagarna och jag hoppas innerligt att den ligger mera stilla.

Jag har ridit bomlöst i min fitform nu i... tre år? Funkar jättebra!
Jag har åkt av en enda gång och då ville hästen verkligen ha av mig, galopperade och tvärvände -> sadeln snurrade runt och jag flög av.
Annars har jag inga problem alls, numera.
Men visst; belastar du snett i stigbyglarna åker sadeln gärna lite snett om man inte dragit åt sadelgjorden tillräckligt. Jag har t.o.m. haft så åtdraget att jag kunnat kliva på från marken istf från pall, men så gör jag inte numera.

Jag tycker att de ger ett bra kvitto på hur du belastar, precis som med barbacka. Sitter du snett drar sadeln gärna iväg snett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 241
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 209
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka