Bomfria sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zemra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 708
Z

zemra

Jag undrar vad ni har att säga om bomfria sadlar. Ska köpa en ny sadel till min tävlingshäst, islandshäst, men skulle också vilja andvända den till min d-ponny irlcob/fullblod/halvblod, hur funkar de? skulle man kunna använda samma sadel till båda fast dom har så olika kropps byggnader? Vad finns det annars för för och nackdelar med bomfri sadel?
Ha det bra! :banana:

Sv: Bomfria sadlar

Använd sökfunktionen så hittar du massor av inlägg om bomlösa sadlar.

Hej
Jag köpte en bomfri sadel av westenmodell till min ardenner för 2 år sedan. Nu har jag en islänning och använder samma sadel. jag trivs jättebra med min sadel. Perfekt när man ska "ompis" rida eller på jobbet , jag vet att min sadel passar alal hästar och jag sitter bra i den. Ibland är det jobbigt att rida andras hästar för sadeln inte passar mig.
Dom som har testat min sadel brukar tycka att den är väldigt mjuk att rida i och en jättefördel att man känner hästen så tydligt.
Ett minus finns och det är att det är svårt att komma upp i sadeln utan pall då den kan snurra eller komma snett.Man får lära hästen att ställa sig jämte en ramp,pall,gärdsgård eller ner i diket.Men det är ingen häst som mår dåligt av sådana kunskaper...
Man ska inte heller hoppträna i dom och de är inte godkända att tävla i inom alla grenar.

ok, tack så mycket! hur fungerar det med vikt fördelningen då? har hört både bra å dåligt om det.. Mvh Malin

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 245
Senast: dukie
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 283
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka