Bukefalos 28 år!

Z

zillax89

Hej blev tipsad om att fråga här då många här verkar veta mycket om bomlösa sadlar. Har själv funderat på att skaffa en bomlös westernsadel för 13000 till min unghäst som snart ska ridas in, men blev avrådd på westernforumet.

Det som är bra med den sadeln är just att panelerna som är 2 cm läderklädda går att byta ut efter behov, och när hästen förändrats i kroppen. Om det är en bra sadel så är det väl bättre att lägga lite extra.

Men som sagt, har ingen erfarenhet what so ever, men tycker den även verkar bra viktmässigt då den väger hälften så mycket som en vanlig westernsadel.

Så alla åsikter välkomnas!!!
 
Sv: Bomlöst

Gissar att det är StarTrekk du menar.
Jag är inte förvånad att westernforumet inte tycker du ska ha en bomlös sadel;).
StarTrekk är en bra uppbyggd sadel. Den är betydligt stabilare än modell "soffkudde". Tycker du ska prova. Inte alla bomlösa passar alla hästar och alla hästar kan inte ha bomlöst. Vissa ryttare har svårare för bomlöst. Men det vet man inte förrän man provat.
// Linda
 
Sv: Bomlöst

Jag har två varmblod och rider båda i bomlöst. En bomlös westernsadel, Freeform, och en bomlös vanlig, Barefoot. Är otroligt nöjd med båda. Dock har jag precis köpt en fin "vanlig" westernsadel. Och jag måste erkänna att hästarna verkar trivas snäppet bättre ändå i den faktiskt. Den har flexibel bom och jag köpte den mest för att sitta lite bekvämt och säkert när vi ska ut på riktigt långa skrittpromenader. Jag har haft westernsadel förut i flera omgångar och det är inget jag personligen föredrar att trava långt i däremot. Då blir det bomlöst och förstås på tävlingarna också.
Vill du tävla i western skall du inte köpa bomlöst. Än så länge accepteras inte det.
 
Sv: Bomlöst

ja svarar till båda :D

Jasså, har westernryttare nått emot bomlöst..?

Ehm, jo ja tänkte mest ha en westernsadel för att kunna sitta lite säkrare på långa turer i skogen osv, man har ju trots allt ett horn att hugga tag i...* ^^

Jo jag tänkte tävla men inte förrän om 4-5 år, så då kan man ju köpa en ordentlig sadel då, med bom.

Annars kanske de e bättre att köpa en westernsadel med bom, hade du en flexibel? Vadå kan du byta ut bommen eller hur funkar det? Låter intressant :D...!

Hästen ska ridas in nästa år, men ja börjar redan nu se över ekonomin och planera framtida kostnader. Vill att han får en så bra passande sadel som möjligt...* Kosta vad det kosta vill!!!

Fler åsikter?

(har faktiskt funderat på att tävla i distans med honom men vet inte om hovarna håller... visst man får väl ha skor på honom då men han verkar inte ha bästa möjliga hovkvalité)
 
Sv: Bomlöst

ja svarar till båda :D

Jasså, har westernryttare nått emot bomlöst..?

Ehm, jo ja tänkte mest ha en westernsadel för att kunna sitta lite säkrare på långa turer i skogen osv, man har ju trots allt ett horn att hugga tag i...* ^^

Jo jag tänkte tävla men inte förrän om 4-5 år, så då kan man ju köpa en ordentlig sadel då, med bom.

Annars kanske de e bättre att köpa en westernsadel med bom, hade du en flexibel? Vadå kan du byta ut bommen eller hur funkar det? Låter intressant :D...!

Hästen ska ridas in nästa år, men ja börjar redan nu se över ekonomin och planera framtida kostnader. Vill att han får en så bra passande sadel som möjligt...* Kosta vad det kosta vill!!!

Fler åsikter?

(har faktiskt funderat på att tävla i distans med honom men vet inte om hovarna håller... visst man får väl ha skor på honom då men han verkar inte ha bästa möjliga hovkvalité)



Hej!
Jag har en ST Westernmodell till vårat arabsto som vi köpte sommaren 2005.

Hästen har nu gått 540 km i distans med den + alla km i träning (:eek:) och allt funkar kanon. Hon har blivit godkänd på alla starter och till och med placerat sig på flera stycken! :bump:

Vi har bytt framvalvet en gång pga att hon blivit bredare, hon var 5 år när sadeln inköptes och hon blir i 8 år i år. Än har vi inte behövt att byta panelerna.

Jag tycker att den är stabil och rejäl för att vara en bomlös, vi hade först en bomlös av "soffmodell" som någon kallade den och de är som natt och dag. Det man ska tänka på när det gäller de bomlösa av "soffmodell" är att alla har inte möjligheten att byta framvalv på och att de kräver sin padd, ingen skräp padd!
/Camilla
 
Sv: Bomlöst

Jo, om de ska va bomlös ska de va en bra + bra pad*
har själv en tjock teddyfodrad pad, dock ganska lång....

Men du tycker alltås den funkat bra? Upplever den också som rejäl och just att framvalvet är utbytbart är ju toppen, vad kostade det??
 
Sv: Bomlöst

Hej igen zillax89,
Min westernsadel är av märket Continental Equiflex. Du kan gå in på Bonanza Westerns stores hemsida och klicka på sadlar och sedan scrolla vidare till just Continental Equiflex. Det är en bom som anpassar sig efter hästens rygg.
Vi har väldigt mkt vildsvin hemma runt gården numera och jag tröttnade på alla dessa tvärkast och då bli hängade på trekvart. Med en riktigt westernsadel sitter man ju där man sitter:-)
 
Sv: Bomlöst

Såg att du hade en tråd om detta på western men läste den inte ens då jag vet ungefär vad du får för svar där...

Man får inte tävla western i bomlöst, nej. Jo, förresten - den nya nivån E tillåter detta då utrustningen är fri i den, men åas är det så lätta klasser att du knappast blir kvar där mer än högst en tävling.

Det lustiga är att i USA tävlar man barrel race i bomlösa sadlar och om man någon gång skulle behöva extra stadga är det väl där? :D

Jag har ridit i bomlöst sedan våren 2005 och ska nu köpa min andra Star Trekk sadel, den här gången en dressage. Jag har tidigare haft en Comfort och i stallet där jag står finns dessutom en ST Espaniola, ytterligare en Comfort och sen den du antagligen funderar på, en ST Western. Vi har också en Torsion-sadel. Alltså har vi en gemensam kunskap om bomlösa sadlar på alla möjliga hästtyper och vi är klart enade - bomlöst är super!

Min kompis som har den bomlösa western är mycket nöjd och de hästar hon haft den på (en kbltravare och en morgan) har fått mycket fina ryggmuskler. Morganhästen är inriden i sadeln och är nu fyra år och har redan startat sin första westerntävling (dock i annan sadel då).

Till Star Trekk sadlarna behöver du normalt ingen tryckavlastande pad, utan det räcker med en vanlig westernfilt under. Panelerna är flyttbara och du anpassar dem efter hur hästen musklar sig. Musklar den sig mycket kan du dessutom byta framvalv. Panelerna slits heller inte och när jag nu säljer min nästan tre år gamla sadel så sitter originalpanelerna på och är hur fina som helst.

Jag har de senaste åren tränat och tävlat distansritt, western och dressyr i min bomlösa och mina tränare är eniga om att min häst går mycket bra i den och törs släppa upp sin rygg jämfört med de bomsadlar jag haft.

/Camilla
 
Sv: Bomlöst

Jo, om de ska va bomlös ska de va en bra + bra pad*
har själv en tjock teddyfodrad pad, dock ganska lång....

Men du tycker alltås den funkat bra? Upplever den också som rejäl och just att framvalvet är utbytbart är ju toppen, vad kostade det??

Hej igen!
Om du köper en bomlös med paneler, typ ST så behöver du egentligen ingen pad, men det kan naturligtvis finnas individer som behöver det ändå?

Om du köper en av den modellen som inte har paneler så ska man ersätta det med en pad som har panelerna i padden i stället. Bland dessa paddar så finns det skräck exempel som inte borde få säljas till detta ändamål!

Det är viktigt att ryggraden får frihet från tryck med hjälp av antingen paneler eller pad med rätt inlägg i.

Jag tycker att sadeln har funkat kanon till våran tjej och som jag skrev tidigare så har hon presterat en del också med den och det borde vara ett kvitto på att den är bra för henne?

Framvalvet till westernmodellen kostar 800:-, ganska överkommligt mot att behöva byta ut hela sadeln?

Jag tycker att den är stabil och kan utan problem sitta upp direkt från backen utan att den glider mer än en westersadel med bom, men gör det från en liten pall av bekvämlighet:angel:.
Den ligger bra och stilla på henne, hästen är av den typ som tror att stenar av lite större modell äter hästar så det blir en del sidoförflyttningar i bland och än har vi inte hamnat på sniskan!;)

/Camilla
 
Sv: Bomlöst

men shit va trevliga alla är :D haha* Massa bra svar här, halleluja*

Svarar till alla här nu* hehe..*

Men 800kr är ju ingenting för att byta framvalv, herregud, asbra ju* Med tanke på vad det kostar att stoppa om en sadel - aj aj XD...

Jo jag har läst om just star trek sadlarna och hittar inte dirket något jag ogillar, visst att jag inte får tävla i den men tävla kommer jag ändå inte göra om sisådär...4-5 år och då lär jag nog ha hunnit lägga undan till en sadel med bom som man kan skaffa sig då när hästen är fullvuxen.

Just det här med panelerna tycker jag verkar otroligt smart, att dom är flyttbara och så pass tjocka att dom ska göra ryggraden fri från tryck vilket jag tycker är bland det viktigaste.

Kan man ha en tjock pad under? Kan jag använda den om jag vill till en startrek sadel med paneler? För om ja ska ha en bomlös ska de va en BRA bomlös, kvalité här minsann :P Min häst förtjänar endast det allra bästa!! Men bra om man kan använda padden man redan har :D

Så roligt att få så många svar!!! Då kanske jag inte var helt ute och cyklade när jag kollade på dessa sadlar, dom kanske är nått att ha ändå? efter att ha pratat med westernfolket var jag nästan helt övertygad om att bomlösa inte är något att ha men men, det kanske dom är ändå :D

Fler saker man kan tänka på när man ska köpa bomlöst..?
 
Sv: Bomlöst

men shit va trevliga alla är :D haha* Massa bra svar här, halleluja*
Bästa forumet på Buke! :banana:

Just det här med panelerna tycker jag verkar otroligt smart, att dom är flyttbara och så pass tjocka att dom ska göra ryggraden fri från tryck vilket jag tycker är bland det viktigaste.
Min kompis bytte till extra tjocka paneler med fårskinn till sin förra häst då sadeln ville komma lite för nära ryggraden där, så även det kan du ändra.

Kan man ha en tjock pad under? Kan jag använda den om jag vill till en startrek sadel med paneler?
Ja, du kan ha tjocka paddar under, antingen vanliga western eller bomlöspaddar. Jag vill minnas att i början såldes det mycket Grandeur-paddar till ST-sadlarna vilket just är en sån bomlöspad. Som cano sa så kan en del individer under vissa perioder behöva lite mer lyft (pga bristande muskulatur, tex).


efter att ha pratat med westernfolket var jag nästan helt övertygad om att bomlösa inte är något att ha men men, det kanske dom är ändå :D
Tja, du ser ju hur många svar min sista fråga i din tråd på westernforumet har fått hittills... ;)

Fler saker man kan tänka på när man ska köpa bomlöst..?
Ja, längden på sadeln! Nu finns westernsadeln i en kortare variant men kolla noga hur lång anläggningsyta din häst kan ha. Även om bomlösa inte trycker i ytterkanterna så kan en del bli för långa. Vad jag vet så är det en fördel hos ST-sadlarna att man kan välja dem kortare än andra märken på bomlösa.

En annan sak är att när du fått hem sadeln så passa in panelerna så att sadeln ligger bra när du provar den på hästen stillastående. Rid sen i den och kolla avtryck och om du är osäker så rid ett par gånger till innan du ändrar en(1!) grej i taget (tex flytta enbart panelerna framtill, inte både bak och fram samtidigt) och rid sedan några gånger till innan du ändrar igen.

Annars ändrar och ändrar man och till slut vet man inte vad som orsakat vilket förändring! Det kan bli en del ändrande i början men sen brukar det dröja länge till nästa gång.

Åas kan det vara som kompisens Espaniola som låg perfekt direkt ur kartongen... :D

/Camilla
 
Sv: Bomlöst

Haha, nja, ja har faktiskt inte brytt mig om att kolla i den tråden sen ja startade den här :p liksom varför - hehe, men kanske skulle kika lite.

Jo när ja ska köpa sadeln tänkte jag ta med mig hästen upp till affären, för den ligger ju här i Lau, dom säljer ju såna, så då kan man ju få hjälp där osv... sen får man väl ta hem och rida i den och se hur de känns osv, visst ett tag kvar tills dess men men :P

Jag är lite orolig över att padden jag har är för lång....hur vet man hur lång den får va utan att störa hästen?
 
Sv: Bomlöst

Sadelläget mäter mellan bogbladets bakersta läge (när benet är framåtsträckt) och sista revbensbågen (leta reda på den och följd den så högt du kan och gå sedan rakt upp på ryggen från den punkten)

Padden kan nog vara ganska så lång men det får egentligen inte ligga något tryck vare sig framför eller bakom sadelläget men det är en sanning med modifikation. I den bästa av världar är det så men jag har sett att även om min bomlösa är längre än sadelläget på min häst så är trycket så litet i fram och bakkant att det inte påverkar negativt.

/Camilla
 
Sv: Bomlöst

Okey, då får ja se, förhoppningsvis växer han ju lite till iaf :P...** Den är väl ca 65-70 cm lång.
 
Sv: Bomlöst

Sadelläget mäter mellan bogbladets bakersta läge (när benet är framåtsträckt) och sista revbensbågen (leta reda på den och följd den så högt du kan och gå sedan rakt upp på ryggen från den punkten)

/Camilla

Hej!

Så intressant! Sadelläget har man ju hört talas om men aldrig hur man mäter det. Tack! Nu har jag lärt mig något nytt :banana:
 
Sv: Bomlöst

Min hästs sadelläge är 37 cm.... :crazy:

/Camilla

Hej igen!

Och då undrar jag hur stor (eller liten) hästen är i övrigt? Bomvidd på en bomsadel? Mankhöjd, vikt, längd från bogens spets till rumpans slut. Är den fyrkantig (högställd) eller längre än den är hög? Ponny eller mer storhäst? Kort sagt är 37 cm normalt för rasen?

Många frågor och jag skall genast mäta min egen häst. Sadelprovaren kommer på tisdag, hur proffsigt verkar det inte när jag vet min hästssadellägeslängd ;)
 
Sv: Bomlöst

haha du satsar på extra poäng där hos sadelutprovaren du :P
 
Sv: Bomlöst

Och då undrar jag hur stor (eller liten) hästen är i övrigt? Bomvidd på en bomsadel? Mankhöjd, vikt, längd från bogens spets till rumpans slut. Är den fyrkantig (högställd) eller längre än den är hög? Ponny eller mer storhäst? Kort sagt är 37 cm normalt för rasen?

OJ! Det var många frågor! :D

Araber har ju kortare ryggar rent rastypiskt men min häst är nog något kortare än normalaraben, skulle jag tro. Här är hans "data":
Bomvidd på bomsadel - beror på märket men xvid till xxvid.
Mankhöjd 156 cm
Vikt ca 420 kg
104 cm från bogspets till bärbensknöl, vilket ju inte är hela hästen men det är det mått jag har i huvudet just nu. Har 125 på täcken, trots sin höjd.
Mycket högställd/fyrkantig.

/Camilla
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 221
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Barret
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar. Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag...
Svar
13
· Visningar
2 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp