Bollplank behövs! Bomlös eller ridpadd?!

Fibusen

Trådstartare
Varning för novell!

Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra....

Han är nu ganska omusklad, speciellt runt manken. Vet inte om det är sadeln som legat så katastrofdåligt, men samtidigt så känns det konstigt att det kan påverka så mycket då jag inte rider så ofta, utan brukar promenera/tömköra väldigt mycket mer än att rida, men det har blivit väldigt lite jobb, vi har mest lallat runt senaste tiden.

Tanken är att ta ut en sadelutprovare, MEN, jag skulle vilja rida igång honom mer innan dess, för känns lite dumt att prova ut en sadel när han är så omusklad/felmusklad.

Jag beställde en barefoot ride-on-pad med fårskinn som är uppbyggd,och gav bra tryckfördelning, med en underpadd så man lämnade ryggraden fri. Denna är det såklart inga fästen för stigläder på. Jag tänkte att den blir ju perfekt att börja komma igång lite i, och det var bättre än att rida barbacka då den inte ska ge något punkttryck. Den ser verkligen supertrevlig ut!

MEN, sen kom tankarna på om jag inte skulle haft en bomlös endå. Som jag kan sätta fast stigläder på. Jag har därför börjat kika på en barefoot cheyenne... Då kan vi rida på ”fullt ut”, för kanske begränsar det väldigt att vara utan stigbyglar? Det jag tänker på först och främst är ju att kunna rida lätt, och stå i fältsits.

Tanken är som sagt att kanske använda,nu vilken jag än väljerkanske ett halvår-år, för att sen prova ut en riktig bomsadel när ponnyn har lite mer muskler.

Det som jag ser positivt med ridpadden är att den ser verkligen sjukt skön ut, och jag har bara läst gott om den. Att den är uppbyggd både bak och fram gör att man borde sitta stadigt. Den kommer jag kunna ha användning av även när jag köpt en bomsadel, när jag tex vill ut och lufsa i skogen bara i smällkalla vintern så kan det vara skönt att stoppa ner rumpan i den istället för en kall lädersadel! :p Köper jag den så kommer jag behålla den även sen.

Negativt med den är att jag inte kan ha stigbyglar. Det känns väldigt ”dåligt” att behöva sitta ner i varenda trav/galopp,kanske bara blir att jag skumpar runt, och jag kan inte stå upp vid långa backar osv. Jag rider i princip alltid lätt, och i galoppen så har jag stått i fältsits. Det känns som om jag mest bara kommer våga mig på att skritta och skritta i den...Fast det kanske är en vanesak, blir balansen bättre och bättre så kanske man får en stadigare sits med tiden.

Jag kommer även behöva hoppa upp från något så pass högt så det bara är att lägga över benet. Funkar hemma vid stallet såklart, men jag brukar ofta skritta igång för hand först i 10-15 min och hoppa upp ute i skogen med hjälp av halvhög stubbe och stigbygel.

Positivt med cheyenne är att jag kan använda stigbyglar och rida ”som vanligt”. Den borde ge lite mera stöd, och kanske ännu bättre tryckfördelning? Man ska ju inte hoppa upp enbart i stigbyglarna, men jag kanske kan få lite hjälp av den om jag inte hittar en så fullt hög stubbe/sten i skogen? (Jag hoppar aldrig upp direkt från marken, oavsett sadel)

Negativt är att priset drar iväg lite mer, speciellt med tanke på att jag inte tänkt ha den för evigt, samt att av dom få ridbilderna jag hittat så ser den ut att åka fram en del? Sen tycker jag inte alls om utseendet på dessa! Soffkudde! Har även läst att stigbygelfästet sitter för långt bak, men det är gamla trådar, för nu verkar det gå att flytta det utefter hur man vill ha det. Har även hört av en bekant att stigläderfästet gör ont och känns igenom, dock så har jag ingen aning om vilken bomlös hon hade...

Såå, hur hade ni resonerat? Kanske någon som har erfarenhet av någon av dessa sadlar?

Bomlösa med specialpadd landar på strax under 6000kr, (vilket är mitt absolut max just nu, därför ingen idé att kolla dyrare bomlösa) och ridpadden strax under 3000kr. Jag rider 95 av 100 ggr ut i skogen, mest skritt, men även lite trav och någon galopp (när vi är igång). I bland traskar vi ner till ridhuset och jobbar med lite enklare dressyrarbeten. Ponnyn är kort, bred, och svängd. (Irish cob) Väldigt snäll och gör oftast inga tvära kast. Är absolut inte busig och bockig, utan det som kan bli är en tvärnit och sen åker backen i om han ser något ”läskigt”....

Hjälp mig bolla!!!!


81CCD01F-89A3-4D57-8BE9-22CFD4C364DB.jpeg
 
Om jag skulle välja mellan dem sadlarna hade jag nog valt den utan stigläder, framför allt om andra verkar positiva. Hur är gångarterna på ponnyn? Kan tänka mig att de är som på min (haflinger) och är lätta att sitta ner i, och då är det ju en fördel att man tränar upp balansen. Om jag skulle köpa till storhästen (varmblodstravare) hade jag nog valt den bomlösa, mycket stora gångarter och inte lätt att sitta ner i. :)
 
Om jag skulle välja mellan dem sadlarna hade jag nog valt den utan stigläder, framför allt om andra verkar positiva. Hur är gångarterna på ponnyn? Kan tänka mig att de är som på min (haflinger) och är lätta att sitta ner i, och då är det ju en fördel att man tränar upp balansen. Om jag skulle köpa till storhästen (varmblodstravare) hade jag nog valt den bomlösa, mycket stora gångarter och inte lätt att sitta ner i. :)

Ja, läste bla om en som hade ridpadden även på en bockig och studsig häst, och hon upplevde den som mycket stabil även då. Nu hade ju hon garanterat bättre balans än mig, men endå! :p Jag har tappat så sjukt mycket senaste åren!

Red nästan alltid barbacka som yngre, hade ett kallblodsto då, och det var ju fullt ös, medvetslös då och då, bla så vallade vi ihop grannens kossor som ofta var på rymmen, barbacka. Men då hade jag ju balansen som sagt, men det var/är väll en träningssak.

Dock så blir det ofta väldigt skumpigt då jag haft sadel, men jag har haft jättebesvär med mitt knä, så det har blivit så jag har spänt mig för att det har gjort ont,och då är det ju omöjligt att sitta ner utan att skumpa. Har jag inga stigbyglar alls så kanske det går lättare? Speciellt när jag har sånt pass stöd både fram och bak.

Jag är mest rädd att orsaka besvär för hästen...
 
Ja, läste bla om en som hade ridpadden även på en bockig och studsig häst, och hon upplevde den som mycket stabil även då. Nu hade ju hon garanterat bättre balans än mig, men endå! :p Jag har tappat så sjukt mycket senaste åren!

Red nästan alltid barbacka som yngre, hade ett kallblodsto då, och det var ju fullt ös, medvetslös då och då, bla så vallade vi ihop grannens kossor som ofta var på rymmen, barbacka. Men då hade jag ju balansen som sagt, men det var/är väll en träningssak.

Dock så blir det ofta väldigt skumpigt då jag haft sadel, men jag har haft jättebesvär med mitt knä, så det har blivit så jag har spänt mig för att det har gjort ont,och då är det ju omöjligt att sitta ner utan att skumpa. Har jag inga stigbyglar alls så kanske det går lättare? Speciellt när jag har sånt pass stöd både fram och bak.

Jag är mest rädd att orsaka besvär för hästen...
Jag tycker att det är lättare att sitta ner utan stigbyglar, och du har ju mycket stöd i padden med :) .

Du behöver nog inte vara orolig för hästen om det "bara" är mer aktiv skogsmulleridning, sitter du och spänner dig kan det kanske bli problem, men du måste slappna av för att hänga med :)
 
Jag tycker att det är lättare att sitta ner utan stigbyglar, och du har ju mycket stöd i padden med :) .

Du behöver nog inte vara orolig för hästen om det "bara" är mer aktiv skogsmulleridning, sitter du och spänner dig kan det kanske bli problem, men du måste slappna av för att hänga med :)

Ja, jag införskaffade ett par sprenger bb stigbyglar, och för första gången på flera flera år så kunde jag rida utan den där hemska smärtan i knäet, så dom gjorde en himla skillnad! Men som sagt, har jag inga stigbyglar alls så lär jag inte få ont oavsett, och därmed spänna mig mindre. Har jag inget att spjärna emot så kan jag ju inte göra det, utan då har jag inte så mycket annat val än att ”åka med”!:p

Jag får aldrig ont när jag rider barbacka tex, men då har vi ju enbart skrittat.
 
Personligen gillar jag inte den typen av sadel och ridpad. Det blir för brett och på många hästar som är rundare över ryggen också ostabilt. Har du provat att rida i någon av dem ett tag så att du vet hur din kropp reagerar? Att det blir för brett och både ger problem med sitsen och smärta i knä och höfter är tyvärr ganska vanligt.

Kommer du hoppa mycket sedan? Om inte hade jag satsat på en ghost istället. Jag köpte en till min då oinridna unghäst och den fungerade lika bra då när han var lite tunn och omusklad som senare som välmusklad. Jag har provat den på min andra häst med som är bakplåtsbred och den fungerar fint på henne med. Panelerna som är original tycker jag dock är för klena så jag köpte till panel nr 4.
 
Om hästen är kort och svängd skulle jag inte köpa en bomlös den lägger sig som en banan och tryckfördelar inte alls. Därav får många ont i ryggen.
 
Har haft en horsedream iberica (ångrar som fan att jag sålde!). Skönaste "sadeln" jag haft 😍. Väntar nu på att få hem en Taur gaiter dressage i dagarna. Vad jag läst verkar väldigt många som har en gaiter väldigt nöjda. Den ser ut som en vanlig dressyrsadel och man har stigbyglar i den. Läst mindre bra om Barefoot dock (förutom just ride on paddarna, de verkar vara super!).

Jag sålde iberican av samma anledning som du uppger - stiglädrena. Nu har ju iberican så att man faktiskt kan rida med stigbyglar, men man ska ju ändå inte belasta i dem så det kändes bara dumt. Ångrar mig nu. Hästen (kort rygg, överbyggd, klotrund) älskade sadeln, den var underbart skön och man kände sig verkligen säker i den. Nu är min häst väldigt snäll och brukar endast sätta sig lite på bakbenen och spurta rakt fram några språng om han blir livrädd för nåt, men jag hade inga problem att sitta kvar i iberican trots avsaknad av stigbyglar.

Jag rider ungefär som du, lättare dressyrarbete ibland och mest skritt/pyttelite trav ute än så länge. Hästen är under långsam uppbyggnad. Han är också av liknande ras som din, min är en tinker.

Skulle vi inte vara nöjda med den bomlösa sadeln så kommer jag sälja den och investera i en fårskinnssadel igen.
 
Har haft en horsedream iberica (ångrar som fan att jag sålde!). Skönaste "sadeln" jag haft 😍. Väntar nu på att få hem en Taur gaiter dressage i dagarna. Vad jag läst verkar väldigt många som har en gaiter väldigt nöjda. Den ser ut som en vanlig dressyrsadel och man har stigbyglar i den. Läst mindre bra om Barefoot dock (förutom just ride on paddarna, de verkar vara super!).

Jag sålde iberican av samma anledning som du uppger - stiglädrena. Nu har ju iberican så att man faktiskt kan rida med stigbyglar, men man ska ju ändå inte belasta i dem så det kändes bara dumt. Ångrar mig nu. Hästen (kort rygg, överbyggd, klotrund) älskade sadeln, den var underbart skön och man kände sig verkligen säker i den. Nu är min häst väldigt snäll och brukar endast sätta sig lite på bakbenen och spurta rakt fram några språng om han blir livrädd för nåt, men jag hade inga problem att sitta kvar i iberican trots avsaknad av stigbyglar.

Jag rider ungefär som du, lättare dressyrarbete ibland och mest skritt/pyttelite trav ute än så länge. Hästen är under långsam uppbyggnad. Han är också av liknande ras som din, min är en tinker.

Skulle vi inte vara nöjda med den bomlösa sadeln så kommer jag sälja den och investera i en fårskinnssadel igen.

Den har jag också kikat på, men dom på Taur trodde tyvärr inte den skulle funka då min ponny har lite mer manke... Den här bomlösa jag kikat på är egentligen inte alls något för mig, tycker inte om dom alls i utseende, och det ser ut som någon annan skrev att man hamnade uppe på hästen, därav jag beställde ridpadden, men sen började jag nojja över stigläderna.:o:angel: Jag kan absolut tänka mig en bomlös i framtiden, som ser mer ut som en vanlig sadel, men som jag förstått så är det inte bara med dom heller, så den får i sånt fall provas ut ordentligt den med. Var sugen på en startrekk dressyr, men den slog också taur bort.... Även kollat på maxflex, men åter igen så törs jag inte chansa, och så länge jag sitter här med min osålda bomsadel så finns inte dom pengarna endå just nu... Så planen är att införskaffa något enkelt, bygga upp mer muskler, komma igång helt med ridningen, sen prova ut något rejälare.

Men då kanske vi överlever ett litet tag med ridpadden endå. Vi skrittar som sagt mest oavsett, och som sagt så kommer den användas då och då även den dagen jag köper en utprovad sadel. Den bomlösa är det ju bara att slänga ut på annons direkt den dagen, den är absolut inget jag vill behålla när jag fått en utprovad!:cautious:
 
Om hästen är kort och svängd skulle jag inte köpa en bomlös den lägger sig som en banan och tryckfördelar inte alls. Därav får många ont i ryggen.

Han är väldigt kort och sväng, rund och överbyggd, och endå manke... Just nu väldigt tydlig manke, jag hoppas den rundar på sig och bygger upp mer runtom när muskler kommer på plats!
 
Vad bra att du varit i kontakt med Taur. Tänkte föreslå det annars 😊 På min (inte helt manklös) tipsade de även om Taur Spider /Viper uppbyggd +1 cm för att manken ska gå fri. Tydligen väldigt bra för korta överbyggda platta hästar, dock ej bomlös tyvärr.
 
Varning för novell!

Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra....

Han är nu ganska omusklad, speciellt runt manken. Vet inte om det är sadeln som legat så katastrofdåligt, men samtidigt så känns det konstigt att det kan påverka så mycket då jag inte rider så ofta, utan brukar promenera/tömköra väldigt mycket mer än att rida, men det har blivit väldigt lite jobb, vi har mest lallat runt senaste tiden.

Tanken är att ta ut en sadelutprovare, MEN, jag skulle vilja rida igång honom mer innan dess, för känns lite dumt att prova ut en sadel när han är så omusklad/felmusklad.

Jag beställde en barefoot ride-on-pad med fårskinn som är uppbyggd,och gav bra tryckfördelning, med en underpadd så man lämnade ryggraden fri. Denna är det såklart inga fästen för stigläder på. Jag tänkte att den blir ju perfekt att börja komma igång lite i, och det var bättre än att rida barbacka då den inte ska ge något punkttryck. Den ser verkligen supertrevlig ut!

MEN, sen kom tankarna på om jag inte skulle haft en bomlös endå. Som jag kan sätta fast stigläder på. Jag har därför börjat kika på en barefoot cheyenne... Då kan vi rida på ”fullt ut”, för kanske begränsar det väldigt att vara utan stigbyglar? Det jag tänker på först och främst är ju att kunna rida lätt, och stå i fältsits.

Tanken är som sagt att kanske använda,nu vilken jag än väljerkanske ett halvår-år, för att sen prova ut en riktig bomsadel när ponnyn har lite mer muskler.

Det som jag ser positivt med ridpadden är att den ser verkligen sjukt skön ut, och jag har bara läst gott om den. Att den är uppbyggd både bak och fram gör att man borde sitta stadigt. Den kommer jag kunna ha användning av även när jag köpt en bomsadel, när jag tex vill ut och lufsa i skogen bara i smällkalla vintern så kan det vara skönt att stoppa ner rumpan i den istället för en kall lädersadel! :p Köper jag den så kommer jag behålla den även sen.

Negativt med den är att jag inte kan ha stigbyglar. Det känns väldigt ”dåligt” att behöva sitta ner i varenda trav/galopp,kanske bara blir att jag skumpar runt, och jag kan inte stå upp vid långa backar osv. Jag rider i princip alltid lätt, och i galoppen så har jag stått i fältsits. Det känns som om jag mest bara kommer våga mig på att skritta och skritta i den...Fast det kanske är en vanesak, blir balansen bättre och bättre så kanske man får en stadigare sits med tiden.

Jag kommer även behöva hoppa upp från något så pass högt så det bara är att lägga över benet. Funkar hemma vid stallet såklart, men jag brukar ofta skritta igång för hand först i 10-15 min och hoppa upp ute i skogen med hjälp av halvhög stubbe och stigbygel.

Positivt med cheyenne är att jag kan använda stigbyglar och rida ”som vanligt”. Den borde ge lite mera stöd, och kanske ännu bättre tryckfördelning? Man ska ju inte hoppa upp enbart i stigbyglarna, men jag kanske kan få lite hjälp av den om jag inte hittar en så fullt hög stubbe/sten i skogen? (Jag hoppar aldrig upp direkt från marken, oavsett sadel)

Negativt är att priset drar iväg lite mer, speciellt med tanke på att jag inte tänkt ha den för evigt, samt att av dom få ridbilderna jag hittat så ser den ut att åka fram en del? Sen tycker jag inte alls om utseendet på dessa! Soffkudde! Har även läst att stigbygelfästet sitter för långt bak, men det är gamla trådar, för nu verkar det gå att flytta det utefter hur man vill ha det. Har även hört av en bekant att stigläderfästet gör ont och känns igenom, dock så har jag ingen aning om vilken bomlös hon hade...

Såå, hur hade ni resonerat? Kanske någon som har erfarenhet av någon av dessa sadlar?

Bomlösa med specialpadd landar på strax under 6000kr, (vilket är mitt absolut max just nu, därför ingen idé att kolla dyrare bomlösa) och ridpadden strax under 3000kr. Jag rider 95 av 100 ggr ut i skogen, mest skritt, men även lite trav och någon galopp (när vi är igång). I bland traskar vi ner till ridhuset och jobbar med lite enklare dressyrarbeten. Ponnyn är kort, bred, och svängd. (Irish cob) Väldigt snäll och gör oftast inga tvära kast. Är absolut inte busig och bockig, utan det som kan bli är en tvärnit och sen åker backen i om han ser något ”läskigt”....

Hjälp mig bolla!!!!


Visa bifogad fil 49136


Kan bara skriva under på horsedream iberica, eller horsedream premium som @Oknytt nämner. Enormt bekvämt att sitta i, smidigt för hästen, de ligger ju som en vojlock så ryggen kan röra sig utan problem. Hade en premium till mitt halvblod (som inte var någon ängel) och red massor i den, främst uteritter men även en del på bana.

Kan du inte rida lätt i trav utan stigläder så lär du dig det rätt snabbt, och om du ändå bara rider korta bitar i galopp så sitt ned i så fall? Annars får du en del stöd i av paden och kan komma upp ur sadeln även i galoppen.

Jag skulle inte haft stigläder i en bomlös sadel om den inte var väldigt stabil. Risken är att den inte fördelar trycket tillräckligt ändå, så du kan ändå inte rida i lätt sits - om det är orsaken till att du vill ha lädren.
 
Jag har häst med uselt sadelläge. Jag rider oftas i en Sensation Ride. Jag väger inte så mycket, runt 50 kg så jag rider utan tryckfördelande padd. Jag brukar alternera med två andra bomsadlar.
Jag sitter väldigt bra i min Sensation sadel.
Den fungerar inte med häst med manke. Men häst med lite manke och rund rygg.
Hur mycket jag än gillar mina bomsadlar är det i Sensationsadeln som jag alltid föredrar. Det verkar som om min häst också gillar den.
Jag hade förut en Barefoot men jag passade inte med en sadeln. Den är annars väldigt uppskattad.
 
Några reflektioner efter många år med olika typer av bomlösa sadlar. Min förra häst kunde endast ha bomlös sadel på sin korta svängda rygg. På min nuvarande häst har jag det som komplement. Bomlös är utan koppjärn fram typ Sensation. Sensation är nästan den enda utan bossor/ paneler, där det krävs en utprovad padd under för att man inte ska sitta på tornutskotten. Gillar min sensation, tycker den ligger i en klass för sig. Sen finns semibomlösa med koppjärn fram för att sadeln inte ska sjunka ihop fram vid manken. Den kan trycka så man får vara lite försiktig vid hög bred manke. De flesta bomlösa sadlar har koppjärn . Man ska även vara noga med Panelerna när man tittar på sadel. Väldigt många sadlar har för hårda låga eller för mjuka höga paneler som dessutom har för rak kant bak mot ländryggen. Rak hård kant ger hästen ryggbesvär speciellt som det är lätt att hamna i bakvikt som ryttare. Barbacka paddar där sitter man alltid på tornutskotten, det skulle jag endast använda ibland och i så fall på välmusklade hästar med breda bakplåtsryggar. Sen bör man inte väga för mycket när man har en bomlös sadel. Man ska inte köpa en billig variant och absolut inte en gammal snedsutten sadel.
 
Jag har helt fastnat för freeforms bomlösa sadlar. De har en sadel som heter endurosadel med dressyr säte.
Hon som säljer sadlarna är duktig på att hjälpa till att prova ut en sadel som både ryttare och häst trivs i.
Goggla på friska hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 905
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 921
Senast: Nox
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp