Bomlös damsadel

Niki

Trådstartare
Surfade runt och hittade då av slumpen information om en bomlös damsadel - Ladyback. Blev väldigt förvånad eftersom jag trodde att det skulle vara svårt - eller omöjligt - att göra en damsadel bomlös. Men jag kanske tänker helt fel?

Sv: Bomlös damsadel

Ingen som vet något, har några tankar omkring det hela?

Den är inte bomlös så mycket vet jag, har för mej att den har en läderbom.....

Spännande! Men jag tycker att den ser väldigt ostabil ut? Tittar man på bilder av vanliga damsadlar så syns det att de hjälper till att balansera upp en del, den här kändes mest som en stoppad dyna med "benhorn". Någon som har provat?

Om det är läderbom kan ju det vara en del av förklaringen i alla fall.

Jag kollade inte jättenoga, såg bara att det stod att den inte var uppbyggd på samma sätt som deras andra (bomlösa) sadlar. Därmot såg jag inget om hur den var uppbyggd. Men, pga övrigt sortiment uppfattade jag det som om den vara bomlös.

Praefatio: Jo, jag funderar även jag på stabiliteten. Inte för att jag just nu är sugen på att köpa, men skulle vilja testa att rida damsadel och har läst någonstans, någongång att det ska vara svårt att passa in en damsadel, att det ställer mer krav än en vanlig bomsadel ungefär...

Jag har för mig samma. Jag hade gärna köpt en sådan sadel om den kändes okej, men jag är tveksam. Om det blir aktuellt så kanske man kan hyra en sadel av dem och prova... *funderar*

Jag har ingen erfarenhet av bomlösa sadlar, men däremot har jag ridit en del damsadel. En damsadel måste ligga ordentlig stilla på hästens rygg. Den får absolut inte glida åt sidan! Det är givetvis så att man ska sitta mitt över hästen med sin tyngd när man rider damsadel, men det är mycket lätt att glida över lite åt vänster ( om man sitter med benen åt vänster, vilket är vanligast ). En damsadel ska ju passa hästen precis som andra sadlar. I regel rider man ju inte i sadeln varje dag dock utan mer sällan, t ex inför ngn uppvisning eller så och då kan man kompensera till en viss del genom att lägga under en padd om så behövs. Om hästen har dåligt markerad manke är det ofta svårt att få en damsadel att ligga bra - i alla fall om ryttaren inte har perfekt balans ...
Man måste i regel dra sadelgjorden ordentlig hårt på damsadeln och man har ju dessutom dubbla sadelgjordar och en sk balansrem på bortre sidan som fäster i gjorden. Om man kan få en bomlös sadel lika stabil i sideled som en sadel med bom antar jag att den kan fungera som damsadel. Om inte vill inte jag pröva den i alla fall ......

Tittade på sadel på hemsidan. Är skum på en sak ....
Det nedre hornet sitt ganska långt bak i förhållande till det över verkar det som. Detta är ett problem med en del moderna lite billigare sadlar som gör att man hamnar för långt bak i sadel.
Detta är ngt man ska kolla ordentligt innan man köper en nytillverkad damsadel av lite billigare slag. Zaldi har en underbar damsadel med bom, men då pratar vi lite mer pengar ...

Det låter ju lite som jag misstänkte då; att det i vissa aspekter är än svårare att få en damsadel att ligga bra.
Jag är egentligen inte ute efter en damsadel (även om jag skulle vilja testa...) utan råkade få syn på denna och blev nyfiken, särskilt på hur det hela skulle kunna fungera...

Kul också att få veta att det inte bara behöver vara balansen/passformen på damsadeln som kan vara problem utan också hornens placering.

Lite off topic, men blev nyfiken när du skriver att man inte rider så ofta i damsadeln; hur gör man då för att träna/förbereda för att rida i damsadel?

Dom hade egen tillverkning av vanliga bomsadlar innan dom började med bomlösa.
Jag har en sådan bomsadel och den är superduper att rida i då den är så vid att den passar stallets exteremt runda jättestora 600 kilos fjording.
Just denna sadel är gjord till en arab ! ! !

Lite off topic bara... :D

Det är egentligen inte så svårt att rida damsadel om man "bara ska rida runt". Det man behöver är en lugn och välriden häst! Hästen måste vara lättriden och uppmärksam och lagom pigg för att det ska kännas bra!

När jag rider damsadel så rider vi kadrilj - oftast dam och herre tillsammans. Vi gör inga svåra rörelser utan försöker få till ett prydligt program. Eftersom alla tror att det svårt att rida damsadel så ler man och ser glad ut och alla är imponerade över den stiliga synen med blanka hästar, damer i långa kjolar och herrar i uniform!
Då behöver man mest träna in själva programmet på samma vis som när man rider vanligt och sedan tränar man några gånger med damsadel för att få in känslan ....
Det som är svårt är ju att rida ett program själv och göra mer avancerade saker. Med det menar jag skolor, byten, passage, piaff mm. Det är ju svårt även när man rider vanligt!
Det känns lite ovant att rida damsadel förstås och man har ju svårt att påverka hästen med benen. Men om hästen är lydig och välriden så fattar den snabbt vad den ska göra. Speciellt om rider bredvid eller efter en annan häst!
Många tycker det är obehagligt att sitta i damsadeln för att man sitter så väldigt fast - mycket mer fast än i en vanlig sadel. Det är inte alls vingligt som man skulle kunna tro, utan det man får se upp med är att man inte sakta glider över åt det håll man har benen ( vanligen vänster ).
Det svårast är faktiskt att komma upp! Har man en kjol av modell "riding apron", dvs en kjol som är av en kortare modell och gjord som ett förkläde där man inte har ngt kjoltyg att sitta på bak, är det bara att sitta upp som vanligt och lägga över benet, men om man har en hellång riktig kjol är det värre. Om man sitter upp vanligt så korvar kjolen ihop sig under till och det är svårt att få den rätt. Då ska man istället sitta upp så man sätter sig på sidan i sadeln först och sedan lägger benet över hornet och då gäller det att dels ha en lagom hög pall och att hästen står helt still .....

Kom på en sak till ,,,,
Det är inte bara det undre hornets placering mot det övre man måste se upp med. Man måste också kolla att man får plats med låret under det undre hornet. En del sadlar - speciellt de äldre - har horn som är ganska böjda och har man då lite kraftiga lår är det inte säkert att det passar! För att man ska sitta bra i en damsadel måste man få in sitt lår helt under det undre hornet och hornen måste vara placerade så att man får plats med rumpan i själva sadeln. Givetvis får hornet heller inte vara så stort så att låret inte får ngt stöd alls .....
Till sist. Det är inte att rekommendera att rida i gamla sadlar som saknar det undre hornet och bara har en "klyka" för det ben som man lägger över att vila i. Det under hornet, sk leaping horn" tillkom för att det skulle gå att rida jakt i sadeln och gör enormt mycket för balans och säkerhet.

Tack för damsadel infon; har varit sugen ett tag nu på att testa, men så var det det där med sadel... Fast just denna bomlösa som jag såg hade jag inte direkt tanke på ur det perspektivet, den var bara en slump googling.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: warg
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka