Bomlös sadel eller med helbom?

Lunketuss

Trådstartare
Fördelar och nackdelar, kan "alla" hästar ridas med bomlös? Även en som är omusklad och håller på att sättas igång efter lång vila? Har hört många som är för bomlösa och många som är helt emot det.

Sv: Bomlös sadel eller med helbom?

Köpte en bomlös sadel på HÖKS med padd. Min häst har varit riden i 10 år och aldrig haft öm rygg eller problem men efter ca 10 gg med sadlen blev hon öm i ryggen.

Fast det kan ju bero på att du köpte sadeln/padden på Hööks... :grin: Sadlar ska man nog handla någon annanstans.

Vad jag har hört är det en fördel med bomlöst om hästen håller på att sätta muskler.

Det kan ju bero på att inläggen i Höökspadden är stenhård och helt värdelösa:angel:

Precis som med bomsadlar passar olika bomlösa olika bra på olika hästar. De passar inte alla till alla hästar, och man måste fortfarande ha koll på att den ligger som den ska och inte trycker.

Jag tror det största problemet med bomlösa är att folk tror att det är någon universallösning så att de själva inte måste sätta sig in i hur en sadel ska ligga för att passa hästen.

Jag har använt flera bra bomlösa, och både "satt igång" och ridit in med dessa, vilket har funkat utmärkt.

Sök på forumet så hittar du massor med trådar kring vilka som är bättre till vad osv.

...Även en som är omusklad och håller på att sättas igång efter lång vila?

En häst som är omusklad tycker jag man ska vara försiktig med vad gäller ridning - oavsett vilken sadel man har.

Själv föredrar jag att börja med träning över bommar, tömkörning, promenader (även om det emellanåt är så tråkigt att klockorna stannar) för att bygga upp hästen för ridning.

Inte minst för att jag tycker det är konstsamt och enerverande att byta sadel efterhand som hästen utvecklar sina muskler.

Bomlöst är ingen universallösning, de flesta omusklade hästar funkar inte med padd-bomlösa heller, det räcker inte för att lämna ryggraden fri. Då krävs en dyrare bomlös (Startrekk, Trekker Master etc) med bossor för att fungera, och då har man återigen huvudbry att parametrarna ska stämma (d v s inpassning ändå).

Vi har både bomlöst och bomsadlar, och jag föredrar helt klart bomlöst men inte alla riddjur fungerar med dessa.

Köpte en bomlös sadel på HÖKS med padd. Min häst har varit riden i 10 år och aldrig haft öm rygg eller problem men efter ca 10 gg med sadlen blev hon öm i ryggen.

Det kan bero på väldigt mycket... Bland annat undrar jag hur bred din häst är, och om du hade den hårda frampommeln i eller inte? Jag har haft tre bomlösa sadlar - en Börjes, en Hööks (den var sämst i kvalité) och nu min älskade Barefoot London. De är ju "soffkudde-modeller" allihopa, och på ingen av dessa har jag kunnat ha frampommeln som följde med i. Alldeles för smal för min breda häst... Hon visade tydligt att det inte var skönt.

Jag skulle inte ha bomlös på en häst med dåligt utvecklade ryggmuskler. Det blir trots allt mera belastning på mindre yta. Men prova dig fram. Ingen sadel passar alla, men provar du inte så vet du inte.

Det finns många olika bomlösa märken.
Köper man en bra bomlös så ser jag inte att det skulle vara några problem.
Tyvärr så finns det mängder med dåliga billiga bomlösa varianter.
Nu är det lite mode med bomlöst på gott och ont.
TEX börja tillverka en sladdrig helt värdelös "sadel" billigt för att tjäna pengar.
Dom klassar jag mer som barbacka pad.
Skulle aldrig utsätta min häst för en sådan modell.
Sen finns det seriösa företag som gör väldigt bra bomlösa sadlar.
Stabila tryckutjämnande med rejäl kanal och bra paneler.
Att hitta en bra riktig bomlös under 7000 är nog svårt.

Visst är det en väldigt skillnad på bomlös och bomlös. Det håller jag med om. Men jag skulle ändå vara lite försiktig på häst med dålig ryggmuskulatur.
Sen beror det ju på hur man rider och tränar också.

- vilket han garanterat också skulle ha blivit av en bomsadel som inte passade. Köp inte sadlar på hööks, och absolut inte utan att prova ut dom ordentligt först :o

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
333
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31