Bomlös sadel till denne

Bison

Trådstartare
Finns det ngt hopp för Santos o mig?
Jag blir en mycket bättre ryttare när jag rider barbacka, har inte hittat en endaste sadel jag kan känna mig fri i. Santos trivs oxå väldigt bra, har tänkt köpa en barbackapadd i fårskinn till oss :)

Men drömmen är att kunna hitta en bomlös sadel med barbackakänsla som fungerar att hoppa i, den måste var godkänd för tävling.

Så är det problem nr2 jättemanken Allan....
Kanske går det att få tillbaka musklerna kring manken, men sju år med fel sadel gör en viss skada...
Har en väl utprovad bomsadel nu, men inget är som barbacka!

Finns det hopp eller är det tack o godnatt?

100428002.jpg

101001002.jpg

111024001.jpg

Senaste bilden
111218002.jpg

Senast ändrad:
Sv: Bomlös sadel till denne

Hoppa i bomlös är inget att rekommendera. Deuber har hoppsadlar, men tillochmed försäljarna avråder från hoppning med dem.

Själv har jag en ST Dressage som både jag och hästen trivs bra med, tror dock inte det är vad du söker. Men jag hade iaf en hoppsadel för de gånger vi hoppar, kör den bomlösa alltid annars. Nu sålde jag hoppsadeln, men det blir en ny.

Vet inte hur det är med Softsaddles, de ser väldigt öppna ut iaf.

Har ingen bomlös hoppsadel att rekommendera.

Men den absolut skönaste sadeln jag någonsin ridit i är en trekker master dressage (bomlös). Cutback med massor av plats för manke.
Låg bra på häst med rak och lång rygg.

Får jag en häst med lång rak rygg blir det en sådan igen kan jag lova!

Jag anade det.

Jag vill ha en sadel som är så lite sadel som möjligt, inga stöd, inte en massa kuddar o uppbyggnad men som ändå är okej att tävla i utseendemässigt.

Går icke enligt Åf.
Har ridit i dressyren o hybriden o ogillar dem verkligen, som att sitta på en stor tjock kudde....

Har inte provat dem själv, tänkte mest på att de är ganska öppna.

Trekker Master har bytt namn har jag för mig.

Gräv djupt i plånboken och ta hem en Ansür hoppsadel (bomlös). Jag har verkligen längtat efter att höra någon som provat den, det är ju faktiskt en sadel som går att hoppa högt i ;)

jo den tanken finns ju.
Men om den inte passar, eller jag hatar den, vad gör man då?
Sliter sitt hår o gråter?

Vad kostar den? (sitter på ifånen och surfar, google is not My friend)

Edit: hittade pris!

Bison, beställ!!!!!! :angel:

Senast ändrad:

Konklusion (som jag tycker är den mest intressanta hoppsadeln) kostar 3130 USD. Ungefär 22 500 kr alltså. Plus frakt, tull etc.

Det är ju inte dyrare än en vanlig sadel egentligen.
Finns den bara att köpa i USA?

Är ju "ingenting". Själv står jag i den situationen att det antagligen blir till att måttbeställa sadel, det blir inte särskilt billigt och finns defintivt ingen garanti att sadeln passar ett halvår senare.

Tja, i slutet blir det ju en hel del pengar när du tullat, momsat och fraktat. Vad man tycker är dyrt beror nog också på hur desperat man är.

Själv är jag förtjust i WOW-konceptet, men tittade faktiskt på Ansür. Hade gärna plockat in till Sverige, men jag tror marknaden är för liten och den smala marknad där är - för snål.

Just det, momsen...

Många som köper bomlös vill ha en billig sadel, så visst är marknaden smal.

Å andra sidan liknande pris när det gäller många måttbeställda sadlar. Men sen är frågan om hantverk, läder osv är värt priset.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 225
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Spyro192
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 200
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna