Bomlös sadel till denne

Sv: Bomlös sadel till denne

Heeeelt OT, men hade du inte ute grabben på annons nyss? Ångrat dig?

Han är superfin, gillar hans breda bläs :laugh:

Det stämmer, hade en WOW och provade. WOW:en går att få tag på här hemma. Det är Ansür som finns i USA.

Det stämmer. Hade flera intresserad o några som kom ut o ttade. En familj bestämde sig direkt. Santos gick igenom besiktning ua. Då blev köparna okontaktbara, så nu har jag ruttnat på alla oseriösa typer.
Han får vara kvar ett tag till, det är en toppenhäst på så många sätt.

Back on topic!
Bortse från hoppningen nu. Förslag på sadlar som är godkända för tävling o kan passa hög manke.

Så surt!

Själv hade jag det ungefär tvärtom när jag letade häst. Åkte och provred en fjording, gillade hästen men hade inte bestämt mig helt. Messade säljaren dagen efter att jag ville ha henne, och säljaren tyckte jag verkade bra men hon hade en till som skulle kolla på henne så hon skulle ringa mig när den andra hade kollat. Hon hörde aldrig av sig och jag messade och ringde men fick inga svar :( Oseriösa typer! Hur svårt är det att höra av sig att säga att man hittat nån bättre? Eller som i ditt fall, att man ångrat sig. Särskilt som du hade besiktigat honom åt dom också (?).

Lycka till med sadel letandet!

tycker den ser så bred ut läskig ut.
Jag vill ju helst inte ha så mycket sadel sas.

Ja, det kanske skulle kunna vara ngt. Men den är nog inte godkänd.
Jag vill ju tävla fälttävlan så det är en stor fördel om den är okej till dressyrtävlingsdelen iaf.
Kanske kan måla dit en sadel på hästen annars :angel:

Trekker Master (/Inspiration) är nog inte en sadel som skulle passa dig då den har djupt säte och ger mycket stöd. Men såg att Trekker har en annan sadel "Gaited" som också ser ut som en engelsk sadel men mer hoppliknande. http://www.genuinetrekkersaddles.com/gaited.html

Vet inte om den går att få tag på i Sverige, men det ser mer ut som en sadel som skulle kunna passa både dig och hästen?

Deuber Opti kanske..? Den har ju inte mycket till knästöd om man tar av dem, iaf vad jag kan se.

Jag, personligen, tycker att de allra flesta bomlösa känns som mer sadel än en vanlig nätt bomsadel.

Kan så vara, jag är inte så insatt i de bomlösa.
Problemet är ju bara det att jag inte hittat en endaste sadel som jag sitter bra i. Prövat stort säte, mindre säte, djupt, halvdjupt, flat, stora stöd, små stöd, inga stöd mm mm.
Jag får bara bra sits o rätt känsla när jag rider barbacka, jag var väl indian i mitt förra liv :p

Men om du hittar en Espaniola (finns en del beg.) och släpper tävlingsbiten. Du har ju ändå en bra bomsadel, så den kan du ha på tävling..? Sen vet jag inte hur den funkar med hans manke, men en vän till mig har en stor travare som är byggd på liknande vis, på honom passar Espaniolan.

Delvis KL

Hänger på tråden lite här, då jag har en häst som påminner en hel del om din kuse (läckert tecknad förresten :d). Min är nog liiite mer svängd dock...
Jag söker en dressyrsadel som gärna får ha bra stöd. Gillar utseendet på Trekker Master och ävern på Star Trekk dressyr, men är osäker på om någon av dessa kan passa på kusen.

Köpte för några månader sedan en Sensation Ride med dressyrsits. Jag har lärt mig att gilla den, men har vääääldigt svårt att få den att fungera med hästens stora manke. Ett himla pusslande med paddar, och det hela känns faktiskt ganska osäkert. Tycker även att hästen börjar ogilla den, så förmodligen klämmer den någonstans när jag sitter i den. Suck...:crazy:

Bor du i Malmö-trakten kan du få prova min ST Dressyr:) Finns även ÅF i Jönköping och Kristianstad där du borde kunna få prova.

Åh vad snällt, men givetvis bor jag alldeles för långt bort. :cry:

Långt även till återförsäljarna, men jag ska kontakta dem och se..! :laugh:

Ja det lutar nog åt det.
Har mailat bilder till Kaupre så får vi se vad de säger om hästen.
Grattis på födelsedagen :-)

Har du tittat på solution?
Den har inget koppjärn, så den är riktigt snäll mot gropar bakom bogbladet.

Den finns i olika modeller, ska tydligen passa bra till höga mankar också, och om jag inte missminner mig så går det att välja hur mycket stöd man vill ha. Den jag provade hade enligt mig väldigt lite stöd, och jag är ändå inget fan av stora stöd.

Känns inte alls som sensation att rida i. För det var den du inte gillade va? Jag har en sensation, och det var inte alls samma känsla. Kan tänka mig att du kanske gillar solution istället. :)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 225
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Spyro192
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 200
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna