bomlös sadel till shettis?

Buck

Trådstartare
hej som titlen säger, min shettlandsponny har växt ur sin sadel efter 5 års gräsklippande(rullar fram).:rofl: hon har ingen manke att tala om och är rund om magen. kan hon ha en bomlös sadel? typ som en syntet ponnysadel med fegis hantag fram. har någon erfarenhet av detta? hennes nuvarande sadel är stel och ligger helt fel på henne, men det är en allround mot hopp sadel, och hon har aldrig riktigt tyckt om den. :bump:snälla svara:bump:

Sv: bomlös sadel till shettis?

29501504.jpg
[/url][/IMG] dålig bild men detta är smulan som ska ha sadeln.

Det beror ju hur stor ryttaren är men det finns ju ponnyputor, de jag har sett är ju som bomlösa med flyttbara paneler med just handtag fram, fast de passar bara upp till ca 6 års ålder.
Sedan finns det bomlösa varianter för ponny/barn jag vet inte hur långa de är men det kan ju gå om din ponny inte har alltför kort sadelläge.
Torsion har en barnsadel och det finns säkert fler som tillverkar kortare/mindre sadlar.

Vår shetlandsponny - som jag kan svära på inte är inriden! - har fått med en liten ponnyputa av enklare modell. Den med handtaget fram. Det går till mindre barn, men den lämnar ju ingen frihet åt ryggraden, så när ungen börjar komma upp i vikt får de riskera livet i en annan sadel, alternativt får jag sy en padd åt den putan där är.

hennes "troliga" ryttare, är 5 år nu och rider min andra ponny. jag tänkte att jag kunde använda en bomlös ponny sadel till båda, men shettisen har ingen manke och den andra har en Jätte hög manke. går det? kollar runt efter en begagnad ponny bomlös, tror att det är den bästa för henne då hon formodligen kommer att börja sätta muskler nu när hon blir igångsatt igen.

okej men den ponnyn har redan en sadel som passar, dock så är den stel i stigläder flärparna, så man får ha en filt över sadlen om man inte vill ha skav. tänkte därför att en bomlös skulle kunna passa båda (är för snål för att köpa mer än en). ja ja fortsätter leta, hittade en på blocket som var lite tvivelaktig då den saknar bak och framvalv, nr 3http://www.blocket.se/eslov/Fyndvaror_till_ponny_och_ryttare_23107257.htm?ca=23_5&w=1&last=1 kollade på ponnyprakt.se och de hade en hel del som var ganska billiga också, rosa passar nog smulan bäst:)

Ponnysarna låter helt olika så jag skulle absolut köpa två olika. Viktigt att dem sitter bra. du hade ponnyputa nu? Eller bomsadel?

Finns en maxam på h**ks 15 tum? x-vid kanske skulle passa någon av dem?

jag har en bomsadel allround mot hopp till shettisen, samt en allround och en western till den lilla ponny. sadlarna till ponnyn passar bra men allrounden är väldigt stel och sliten, shettisens passar inte alls. det är mest shettisen som behöver en bomlös då hon inte har några muskler alls nu och är tjock men ska börja ridas så smått nu för att jobba bort magen och fettnacken.

ponnyn har är smal i bommen och shettisen är vid. vet ej hur stora sadlarna är egentligen då de kom med hästarna från förra ägaren.

Shettisen kan absolut inte ha vid.. hade en shettis som var smalare över ryggen och hade enligt utprovare xx-vid bom. Så att din som ser bredare ut skulle ha vid låter onekligen skumt.

Att en ponny har smal i bommen är ju helt sanslöst:o
Du har möjligtvis ingen bild på en sådan rygg?

eeh, jag menar att den ena sadlen ser ganska smal ut i bommen och den andra ganska bred ut, altså vidare än den som ser smal ut. vet inget om bomvider då alla mina sadlar kommer från gamla ägare. ^^
tog en massa bilder på ponnyn(skäck) och shettisen(mörk brun) http://www.pixbox.se/alb1128732

tar hit några bilder istället nu när jag äntligen förstått hur man gör^^
detta är ponnyns manke väldigt spettsig och har altid varit det så länge jag haft honom.
29559029.jpg
[/url][/IMG]

detta är shettisens sadel, vilken bom tror ni att det är?
[url=http://www.pixbox.se/pic29559052][img]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29550000-29559999/640x480/29559052.jpg[/url][/IMG]
detta är shettisens manke när hon har sin sadlen på sig,
29559039.jpg
[/url][/IMG]
detta är hur sadlen sitter vid bog partiet,
29559037.jpg
[/url][/IMG]
tycker att shettisens sadel siter mycket illa på henne, specielt om man jämför med hur ponnyns sadel sitter.
29559024.jpg
[/url][/IMG]
29559044.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·
Utrustning Hej Alla! Jo nu är de så att jag är inne på att skaffa en bomlös sadel då hans nuvarande inte passar honom alls. Helst vill jag ha...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: sissu
·
Utrustning jag har en islandshäst med hur kort rygg som helst, han är b-ponny alltså under 130 i mankhöjd så egentligen är det ju inte så konstigt... 2
Svar
26
· Visningar
4 756
Senast: Gullan86
·
M
Utrustning Hej! Ska köpa ny sadel och vill höra er åsikt. Hawk allround http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2941 Allround... 2
Svar
22
· Visningar
2 068
Senast: Mahogny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka