Bomlös sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Leroy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 890
L

Leroy

Har börjat fundera på att skaffa bomlös sadel men har hört mkt. negativt om dessa speciellt av såna som aldrig haft en själv..Man kan ju visserligen läsa reklam om dessa sadlar men skulle gärna vilja ha lite åsikter från någon som har/haft sådan sadel och både det negativa och positiva!

Sv: Bomlös sadel

En bom är ju till för att stabilisera sadeln så därför tycker jag man ska ha någorlunda bra balans å kunna rida hyffsat när man använder sig av en bomlös.Jag har sett många exempel på ryttare som sitter väldigt snett å köper bomlös till sin häst å både sadeln å hästen är sneda efter ett tag.
Men jag tycker oxå det är lika vanligt att ryttare i vanliga sadlar rider snett å förstör både sadeln å hästen.
Det är en smaksak helt enkelt.

Sök på forumet, det finns massor med gamla trådar om olika bomlösa trådar!

Fel! Hur kan en bomløs bli sned? Det er jo en av de gode egenskapene; den bomløse passer selv om hesten og/ eller rytteren er sned!

Å bruke sal med bom er mycket svårt dersom hesten og/ eller rytteren er sned, noe de aller fleste er.

;)

Men blir den inte "sladdrig" med tiden?Har aldrig sett någon i verkligheten...Sen undrar jag om den nu rör sig mer än en med bom är det inte risk att den "kasar" åt sidorna över ryggraden?Läste om Torsion och tanken verkar helt suverän det gick tydligen att få prova den i 8 dagar.Kanske vore nåt...

Den kan bli mer nedsutten, men jag föredrar faktiskt en insutten sadel som blivit lite "svankig" av att ligga på hästar för då passar den bättre. Jag tyckte den jag hade var ganska stel från början, och när jag sålde den efter ett år var den precis perfekt! *sakna*
Padden däremot tror jag man kan behöva byta ut emellanåt, den plattas till och underlägget kan bli ofräscht och buckligt. Efter 2-3 år skulle jag tro att man måste byta. (Nu menar jag främst skito Equilizerpad).

Klart att den kan åka åt sidan. Glider den när du hoppar upp (om du inte dragit gjorden ordentligt) eller om du belastar stiglädren ojämnt så. Man kan köpa ett fodral från Torsion med snörning så sitter den bättre (knyts fast i fram- och bakvalvet).

Jag tycker att en bomlös sadel är en bra läromästare för man märker när man sitter fel. Både på hästen och att man då lättare tappar balansen. Om hästen är spänd är det också svårare att hålla balansen, så då märker man att man måste jobba på det. I skritt är det mycket bekvämt och man känner precis hur benen och ryggen rör sej, plus att man kan rida mer med sitsen istället för skänkel och hand.

Mitt råd är att prova innan du köper, ett rida bomlöst är inte alls som att rida i bomsadel. Jag har haft en Torsion, hästen älskade den men inte jag, den var för bred för mig att sitta i och när jag red länge så fick jag ont i höfterna och den låg inte tillräckligt stabilt och jag fick inte tillräckligt med stöd för att känna mig trygg på min hoppiga häst. Annars så tror jag att bomlöst är det bästa för hästen, jag väntar bara på en modell som ska passa mig också!

Vad tycker ni som använder bomlöst om ridgjordar? Tycker ni att det är rättså mycket samma princip, eller väldigt olikt? Jag har precis skaffat ridgjord (med stigbyglar) som jag använder tillsammans med en teddyvojlock (med skumgummifyllning). Känns bra och, precis som många säger om bomlösa sadlar, så känner man ju hästen på ett annat sätt än med en vanlig sadel.

En ridgjord ger ju en helt fel sits eftersom stiglädren fästs så långt fram.

En bomlös sadel är ju som en vanlig sadel fast utan bom. Det går ju att sitta upp vanligt från marken och använda stigbyglarna precis som på en vanlig sadel.

bettysmatte skrev:
Vad tycker ni som använder bomlöst om ridgjordar? Tycker ni att det är rättså mycket samma princip, eller väldigt olikt? Jag har precis skaffat ridgjord (med stigbyglar) som jag använder tillsammans med en teddyvojlock (med skumgummifyllning). Känns bra och, precis som många säger om bomlösa sadlar, så känner man ju hästen på ett annat sätt än med en vanlig sadel.

Jag tycker att det är superbekvämt att rida med en körgjord och teddypad under! Blir som att sitta på en kudde :) Tyvärr började hästen på grund av ett par incidenter utnyttja min obalans och bockade, men det är helt klart lika bra som bomlöst på så vis att man kan sitta avslappnat och känner hästens rygg och kan inverka på den. Däremot i de lägen där man behöver stigbyglar och stadga (vid uppsittning och om hästen blir "skumpig" och man vill rida lätt för att avlasta hästryggen osv då är det bättre med bomlös, för som tidigare inlägg så fungerar ju den bomlösa mer som en sadel än en barbackapad där du inte kan sitta upp i stigbyglarna, stå i stigbyglarna osv.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
910
Senast: MissFideli
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 226
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 185
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka