Bomlös sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sally66
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 990
S

sally66

Jag har i alla tider ridit med vanliga bomsadlar tills en dag för några år sedan som jag fick prova en bomlös sadel.
Jag tyckte till en början att det var svårt att rida lätt i en bomlös sadel, men efter några veckor gick det bättre.
Vad som var väldigt positivt med den bomlösa, var förändringen hos min häst, hennes steg blev ett helt annat, och känslan av att rida blev en helt annan.
(Den tidigare sadeln med bom låg inte dåligt)
Det skulle vara kul att höra andras funderingar kring bomlösa sadlar....

Sv: Bomlös sadel

Jag bytte till bomlöst för några år sen o kan inte rida i bomsadel alls nu *S*
Jag älskar min bomlösa !

jag skall just få min pad så får jag börja rida med bomlös igen! :d
älskar att rida ut men bomlös sadel, lite barbacka feeling :love:

Säger som orcide, bytte till bomlöst för två år sedan ungefär, nu kan jag inte rida i bomsadel längre, det är stelt och något stör kontakten mellan mig och häst...
Min häst gjorde samma som din - bättrade gångarterna märkbart! Nu är hanj inte längre nomrlasvår att sitta på, nu är han svår, massa ryggaktivitet...

:bow: kan bara buga ..i vårt stall dök en tjej upp för några år sedan med en b-l. vi fick prova den och nu tre år senare har alla en till sina hästar.:banana: de används till allt utom hoppningspass de är otroligt utvecklande för både ryttaren och hästen. de används på tunga ardennrar nordisar varmblod halvblod .alla får fina ryggar kraftigare halsar och rundare rumpor. ryttaren får i regel bättre sits balans och finare hjälper. kan inte vara utan:bump:

Har bomfritt till min ungponny på 4 år. Funkar bra tycker jag. Har en BF Cheyenne med dubbla SKITO-paddar för att avlasta hennes rygg på bästa vis.

Finns ingen mening att byta till bomsadel tycker jag. Hästen funkar med den bomfria, jag sitter bra i den och allt. :)

Jag hade också bara ridit i bomsadlar och köpt och sålt en hel mängd vartefter min häst växte ur dem... :(

Jag red då distansritt och andra distansryttare red i bomlöst och vittnade om hur bra det var. Men någon bekant sa också att det inte kunde vara bra med bomlöst (behöver jag säga att hon inte testat själv?? ;)) så jag var mycket skeptisk.

Men så tyckte jag att jag hade fått nog. Den sista bomsadeln var en arabwesternsadel (har den fortfarande kvar då den inte heller ligger dåligt) som jag dessutom låtit bygga om ytterligare för min kortryggade arab, men den fungerade ändå inte i det långa loppet.

Så jag började fundera på bomlöst iaf, och den tidigare skeptiska bekanten hade också börjat fundera om efter alla positiva resultat hon sett på andras tävlingshästar.

Min häst hade vid den här tiden alltid haft problem med stela muskler och ojämn muskulatur i ryggen och jag hade börjat acceptera att jag alltid skulle få hålla på med sjukgymnastik, massage och stretching av dessa problemområden, att de aldrig skulle bli helt bra.

Så jag köpte en ST Comfort för snart 3 år sedan och var lite lätt tvehågsen då jag tyckte att den var för dyr och var inte heller så optimistisk till att det skulle bli bättre. I värsta fall skulle skeptikerna få rätt om tryckskador, mm, och allt skulle bli värre.

Efter ett halvår var ryggen bra. Ja, ni läste rätt - ryggen var HELT bra efter bara ett halvår och istället för att bli glad blev jag nästan förbannad på mig själv för att jag inte köpt en tidigare!

Idag är Comforten såld till förmån för en ST Dressage då JAG inte fungerat så bra ihop med Comforten pga att den är för bred för min onda höft. Men det är fortfarande bomlöst som gäller! ;)

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 147
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
574
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka