Bomlös sadel

JustMe

Trådstartare
Jag vet att det redan finns många trådar om bomlösa sadlar men hittade ej dom svar jag ville ha.
Jag har tittat på 2 bomlösa sadlar. Jag skulle behöva ha en som extra sadel mest på lång turer. Jag har tittat på en från Börjes Bomlös sadel Free och en från Hööks Tree Free bomlös sadel. Är det någon som har provat någon av dessa?? Vad tyckte ni om dom?? Har man lika bra balans om hästen börjar bocka som i en vanlig sadel??

Sv: Bomlös sadel

Hööks och Börjes bomfria är kanske inte de bästa man kan hitta men å andra sidan kanske du inte vill rida i den varje dag. Jag tycker att Börjes verkar bättre, för den andra är ofta snedsydd har jag hört, vilket kan ge skador på hästens rygg.
Jag skulle vilja säga att man har minst lika bra balans i en bomfri, men å andra sidan sitter man och rider på ett helt annat sätt. Jag tycker att vanliga sadlar är väldigt svåra att sitta kvar i, så det beror ju på vem man frågar.

Jag rekommenderar dock inte hööks eller börjes paddar. Båda är tunna och fördelar inte trycket tillräckligt. De bästa paddarna som jag hört om är Skito equalizers, och de fördelar trycket och bildar en bra kanal över ryggraden.

Att rida i en bomfri sadel av "soffkuddemodell" (dvs utan tryckfördelande paneler på undersidan) är om att rida i en sadel utan bossor - allt tryck ligger rätt över ryggraden och trycket från stiglädrena fördelas inte jämnt över hästens rygg. Då kommer hela din vikt att hamna som ett 7 cm smalt band över ryggraden (beror lite på modell av sadel också då vissa sadlar har bättre tryckfördelning än andra).

Dvs - du kan köpa en billig sadel, både Börjes och Pfiff är relativt bra, men snåla aldrig på padden!!

Jag har inte provat Börjes eller Hööks sadlar men precis köpt en Pfiff bomlös som man sitter som klistrad i (beroende på hur stor man är såklart, jag är ca stl 40) fasten att min häst är väldigt bred just nu har sadeln ett hyvsat uppbyggt säte som ger en del stöd. Ett stort plus är oxå att hela sadeln är mjuk och skön om du nu har en sprallig och bockande häst.

Köpte först en från Hööks, men fick byta då den var snesydd. Red i den tills jag upptäckte att den hade spruckit i sömmen som fäster frampommeln... Fick ett tillgodo kvitto eftersom de inte hade någon mer hemma. (Och de pengarna kommer användas på andra saker än en ny sån sadel)

Gillade annars modelen på sadeln. Tyckte det var en skön sadel att skritta runt i, men hade väldigt svårt att hitta balansen i trav eftersom stigläderfästena var så långt bak.

Jag tror att jag ska köpa en Pfiff istället.
Låter som att Hööks kan vara snesydda och den från börjes hade min kompis och den gick sönder, sen fick hon byta då gick den också sönder...

Ni som har Pfiff finns det ngt negativt även med denna??

Jag hittade en pad som verkade bra. Freemax "pad" sen kunde man köpa till Gelpad i två delar som man lägger i Freemax padens fickor. Kostar 928kr för paden+geldelarna. Jag och mina hästar gillar gelpaddar. Någon som har provat denna??
Fick tips av er om padden Skito equalizers.
Har ni fler bra förslag på paddar som är bra att ha under pfiff bomlösa sadel?? Vilken pad tycker ni är BÄST???

Jag har en Pfiff och är väldigt nöjd med den. Rider nu med vanliga stigläder och stigbyglar, de westernfendrar som följer med kan man tycka är lite klumpiga om man rider engelskt. Dock är de väldigt sköna att ha på långturer!

Jag tycker man sitter bra och får en helt okej sits, tycker det är bra att stigläderfästena sitter lite längre bak, man blir mer centrerad.

Jag har en HAF-pad till min som jag är jättenöjd med. Enligt svettmärken är det inga torra partier, så den ligger an jämnt, och det är en tydlig kanal för ryggraden. Den ligger på plats också trots att den inte har stroppar, endast hållare för sadelgjorden. :)

Har plockat ur fram och bakvalv och lagt i handdukar istället för att den ska passa bättre på min runda häst ;) Men måste skaffa svanskappa för den åker gärna fram om hon gör ett tvärstopp eller i branta nedförsbackar. Men så har hon inget bra sadelläge heller...

Hmm, undrar om gelpaddar är någon bra idé till bomfritt. SKulle tro att en HAF är billigare, eller Grandeur. Och jag kan tänka mig att de är bättre. Fast jag rekommenderar fortfarande Skito.

Visst ska Skito vara den bästa padden men jag kan som sagt inte klaga på min från HAF. Panikköpte först en från Källquists men den var ju verkligen skit! :mad: Så fort materialet blir varmt (räcker med att hålla handen mot inlägget en liten stund) så blir det sladdrigt och ungefär lika tjockt som en vanlig vojlock om ens det.

Som sagt har HAF-padden lämnat bra svettmärken med tydlig kanal osv och den faller inte ihop vid tryck eller värme. Ligger runt 900 och Skito runt 1500, så det beror väl på om man vill ha Rolls Royce-varianten eller nöjer sig med övre medelklass :p

Skito equalizers hittade jag på nätet men inte Haf-padden. Vart har du köpt den??

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 154
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka