Bomlös som tar vikten bakåt ..?

Hollister

Trådstartare
Funderar lite på att inhandla en bomlös sadel då det krånglar så mycket med alla dessa bomsadlar när hästen musklar sig.
Jag är såklart ett Hempfling fan, så vill ha en som lägger vikten längre bak än vanliga sadlar, någon som vet vilka som gör det? Eller om alla bomlösa gör det?
Har inte så bra koll :angel:
Sen lite undran om man får tävla dressyr i bomlöst? Kanske inte de stora ludna sakerna, men tänkte de som ser lite mer ut som vanliga sadlar?
Och sen bara en fråga till, varför är det så ovanligt med bomlöst? Tycker det är både skönt och praktiskt :D

Sv: Bomlös som tar vikten bakåt ..?

Vikten längre bak...? Hur menar du?

Du kan tävla i bomlösa sadlar också men det beror nog som sagt var på modellen. Har du den där fårskinns-varianten kan man nog ifrågasätta det men de som ser ut som "vanliga" sadlar är det ingen fara med.

Jag är ett STORT fan av bomlöst men alla är inte bra och alla passar inte alla.

Tyngden hamnar där du sitter, vill du ha den längre bak får du sadla längre bak o placera dig längre bak.

Det finns inte en fixt punkt som stämmer för alla hästar, du får titta på din häst och se var denne har sin balanspunkt, det är där du ska sitta för att störa så lite som möjligt.

Tyngden hamnar där du sitter, vill du ha den längre bak får du sadla längre bak o placera dig längre bak.

Är det inte lätt att sadeln glider fram då?
Om någon läst 'dansa med hästar' så står det en del om hur vanliga hopp, dressyr och allroundsadlar ligger väldigt långt fram och även då placerar all vikt långt fram. De bomlösa sadlar han visar är mest från sydeuropa och även en del amerikanska som ser lite speciella ut, t. ex camargue sadeln. Men de ska iallafall, enligt hempfling, lägga ryttarens tygnd längre bak.
Men då jag gärna vill kunna vara med i eventuella tävlingar med den bomlösa så är en sådan speciell sadel inget bra val.
Finns det då några lite mer, till utseendet, engelska bomlösa sadlar?
Luddigt, jag vet och förlåt, men hoppas jag gör mig förstådd! :)

Jag antar att det är dressyrtävlingar du är intresserad av?

Startrekk och Trekker Master är två sadlar som ser ut som vanliga bomsadlar, men är bomlösa. Hoppasadlar hade jag nog bara litat på Ansür, av de bomlösa alternativen.

Mina egna tankar om detta;
Engelska bomsadlar har oftast stigläderkrampan långt fram. Det gör att du får vikt långt fram och även en strävan av ryttaren att ta sig längre fram.
De flesta bomlösa har stigläderfästet mer mitt under benet (många kan man justera själv). Därför behöver man ofta ha knäppet på stiglädret nere vid foten för annars trycker det på låret.
Då kommer ryttaren "längre bak".

Sensation Ride är en annan bomlös som är godkänd att tävla dressyr i.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 509
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 150
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka