Bomlös till grov nordsvensk

Mezcal

Trådstartare
Hej hej
Jag har idag en griffin haflinger/cob xxwid med fishinlägg till pållen men nu har han breddat sig plus gått upp i vikt.
Såg en Masterback dressyr på annons, skulle den kunna passa honom?
Hur är det med att hoppa upp i bomlös, går det från marken?
Något spec man ska tänka på när man provar en bomlös? Eller samma som en bomsadel?

Sv: Bomlös till grov nordsvensk

MasterBacksadlarna har inget hårt någonstans så de kan anpassa sig efter vilken rygg som helst. Dock måste du se att den ligger tillräckligt högt över manken så att du får en ordentlig kanal hela vägen. Visa av deras sadlar har påsydda paneler och de kan man ju inte ändra. Andra har paneler som sitter med kardborre. Om det är såna på sadeln kan du lätt byta till tjockare om du behöver.
Det går att sitta upp från marken men det är mycket bättre att sitta upp från pall. Har du mer info om sadeln du hittat?

Jag har aldrig förstått det där med att hoppa upp i från pall.. man trampar ju i stigbygeln i vilket fall när man hoppar upp? Om man inte har en liten häst eller en väldigt hög pall.

Du förkortar tiden (med mer än hälften) med snedbelastning, du slipper vridmomentet som ytterligare belastar bommen. Dessutom sparar du ditt eget knä.

Du förkortar tiden (med mer än hälften) med snedbelastning, du slipper vridmomentet som ytterligare belastar bommen. Dessutom sparar du ditt eget knä.

Och din höft:-). Och hästens rygg:-) Fast den går ju egentligen in i snedbelastningen:-)

/Lavinia, som inte kan sitta upp från marken utan att höften bryter ihop och jag sen inte kan ligga raklång i sängen utan extrema smärtor.

Ska maila säljaren och fråga om panelerna, vet bara att den är ca 3 år gammal.
Ska man ha spec padd under som man behöver till vissa bomlösa?

Men bomlösa som har en tendens att snurra vid uppsittning hinner väl göra det även från en pall? Tur jag har liten häst så jag kan slänga benet direkt över.:D

Nej deras sadlar behover du ingen specialpad till. De har bossor/paneler. Du kan ha vanliga schabrak under.

Men bomlösa som har en tendens att snurra vid uppsittning hinner väl göra det även från en pall? Tur jag har liten häst så jag kan slänga benet direkt över.:D

Det går ju mycket fortare från pall så snurren är marginell. Och står du på pall så kan du hålla emot på andra sidan.

Sitter du upp från en pall så hinner du få upp din tyngdpunkt ovanför hästen snabbare än om du sitter upp från marken och hänger i stigbygeln, vilket gör att sadeln inte alls snurrar lika mycket.

Antar att Korven menar att man kan luta sig lite över hästens rygg och hålla emot sadeln på motsatt sida som man sitter upp ifrån? Så gör i alla fall jag med min bomlösa sadel och det brukar funka. :) (Om jag sitter upp från vänster sida så håller jag i höger stigläder och tvärtom)

Antar att Korven menar att man kan luta sig lite över hästens rygg och hålla emot sadeln på motsatt sida som man sitter upp ifrån? Så gör i alla fall jag med min bomlösa sadel och det brukar funka. :) (Om jag sitter upp från vänster sida så håller jag i höger stigläder och tvärtom)

Måste testa detta.:D är klumpig som en finlandsfärja ungefär så troligtvis kommer det sluta med att jag glider över på andra sidan men:p

Måste testa detta.:D är klumpig som en finlandsfärja ungefär så troligtvis kommer det sluta med att jag glider över på andra sidan men:p

Haha..

Precis min tanke också.. Smidig som ett kassaskåp. Skulle väl sätta mej på min egen hand, inse att det gör ont, skrika högt så häststackaren (som redan undrat vad jag håller på med) exploderar i luften och så är det bara att börja om igen:-).

/Lavinia, som funderar på hur bekvämt det är att gå med en sadel som glidit runt litegrann och sen blivit tillbakaskuffad igen.. Borde inte det vara rätt obekvämt i pälsen??

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 680
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 771
Senast: sandrafors
·
Utrustning Hej på er! Håller på att leta sadel till min arabkille och vi har provat en hel del sadlar, ingen har passat så bra att jag ridit i...
Svar
12
· Visningar
1 825
Senast: Limaha
·
Utrustning Hej! :) Hittar inga bra svar i de andra trådarna och vill ha lite "akuta" tips inför mitt nya sadelköp då jag måste fixa en så snart... 2
Svar
39
· Visningar
5 505
Senast: Medrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka