Bomlös utan pad - som barbacka?

cristobal

Trådstartare
Om man rider bomlöst utan avlastande pad, borde det väl vara som att rida barbacka, om man rider nedsuttet?
För hästen alltså...

Sv: Bomlös utan pad - som barbacka?

Det beror väl på hur mycket vikt du lägger i stigbyglarna?

Jovistt, jag menar det, om jag rider nedsuttet har jag ju inte mer tyngd i stigbyglarna än benens egentyngd, och det är ju inte så mycket.

om du tänker rida i bomlös utan padd är det nog bättre att rida barbacka.

det finns väl en anledning till varför de där paddarna ska användas?

Jovisst, jag ska använda pad, men jag har sett folk rida utan, och då funderade jag på effekterna av detta.
Har tom sett folk tävla i sådana utan pad...

Det borde ju bli ett högre tryck på tornutskotten med sadel än barbacka.

Har man dessutom stigläder så är det nog samma som att rida med barbackagjord dvs. skitdåligt.

Glöm inte att trycket från sadelgjorden finns också.
Ryggradsfrihet är en av anledningarna till att använda pad.
// Linda

Jag rider mina hästar med en Karlslund flex utan pad. Enda gången jag använder pad är när jag har en häst med högre manke. Mina hästar är välmusklade (även i ryggen ). Och då har jag endast ridit i denna sadel ända sen de blev inridna. Vet inte hur det är med andra bomlösa, men min sadel är jag super nöjd med, och mina hästar oxå :-)

Jag frågade min sadelutprovare om detta, har haft upp en liknande tråd här på buke tidigare. Då fick jag svaret att det beror på sadeln och hästen. På min pålle ligger manken eller ryggraden inte ovanför resten av ryggen, så det skulle inte skada. Eftersom det inte blir något tryck direkt på ryggraden, utan det är jämt över hela ryggen. Så jag rider bara med vanlig vojlock och pålle har inte fått några men, har kollat detta, eftersom jag blev minst sagt oroad av svaren jag fick här i buke.

Men som sagt är det väldigt individuellt så det är dumt att ta för givet att man kan rida utan pad bara för att vissa andra gör det. Om jag skulle märka av något på pålle, trots att sadelmannen sa att det funkar, så kommer jag definitivt fixa pad eller byta sadel. Men pålle verkar nöjd.

Padden verkar ju också tryckfördelande. Den fördelar ju trycket på en större yta än vad en rumpa gör..

Jag tror att det ar battre att rida barbacka istallet for att rida med sadel avsett att anvandas med pad utan att anvanda padden.
Trycket blir ju mer konstant pga sadelgjorden an vad en ryttare gor.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153
Utrustning Erfarenheter av Piuma Feather Light upphöjande pad från Acavallo? Gör den någon skillnad? Bra stötdämpning och bra luftflödessystem...
Svar
0
· Visningar
178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka