Bomlös vs med bom!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svintana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 220
Sv: Bomlös vs med bom!

eftersom jag vill hoppa så är bomlöst inget alternativ för mig

Då jag har hästar som musklar sig så har jag en bomlös sadel till dem...sen när de musklat upp sig så kommer jag nog fortsätta med bomlöst fast av en dyrare variant!

Har inte så mycket erfarenhet av bomlöst, men jag säger som Popeye att bomlöst är inget för mej eftersom jag vill hoppa. Dessutom tycker jag att Bom-sadlar är snyggare, iaf jämfört med dom bomlösa jag har sett :angel:

Bomlöst varvat med bomsadel tycker jag är bäst.

Skulle inte vilja rida i enbart bomlöst.
Men det är ju jag det. :D

Bladsadel är ju den sadeltyp som är bäst.
Över 6000 års utveckling kan ju inte ha fel.

Bomlös sadel skulle jag inte vilja ha, förrän det är ordentligt utrett OM den ger skador i ryggen på hästen.

Annvänder själv sadel med bom, men jag tycker att det är ett bra alternativ med bomlös sadel till såna hästar med "knepiga" ryggar ex breda kallblodshästar..

bengall skrev:
Bladsadel är ju den sadeltyp som är bäst.
Över 6000 års utveckling kan ju inte ha fel.

Bomlös sadel skulle jag inte vilja ha, förrän det är ordentligt utrett OM den ger skador i ryggen på hästen.

Hur många år tror du inte man har använt någon form av bomlösa sadellösningar? Inkl. barbackaridning (se: indianer).

Det kan nog anses vara utrett att bomlösa sadlar inte generellt ger ryggskador, fel använda eller fel tillpassade ger all utrustning skador på sikt.

Hur länge trodde man förresten att jorden var platt?

Rider vi likadant som vi gjorde för 6000 år sedan? Ser våra hästar likadana ut som de gjorde då? Ska vi förkasta forskning kring nya sadelmodeller?

Ska vi förkasta forskning kring nya sadelmodeller?

Har jag påstått det?
Jag skriver bara att jag gärna väntar tills dom har funnits i bruk ett bra tag.

Jag VET att det finns hästar som har fått punkttrycksskador i ryggen just pga bomlösa sadlar.

Ja, indianerna hade väl tillgång till hästar från 14-1500-talet.

Titta hellre på folkslag som alltid haft tillgång till häst, t.ex. mongolerna.
Om nu bomlösa sadlar är så suveräna för både häst och ryttare, varför använder dom bladsadlar?
Varför har inte dom utvecklat den bomlösa sadeln?
Den måste ju vara enklare att göra.

Med bom! De bomlösa jag har testat har iaf varit knepiga..som ett sämre alternativ till barbacka då sadeln har snurrat och haft sig :smirk: . Fast jag kanske bara har varit ovan eller nåt? Who knows...

En väl anpassad bomsadel och en väl anpassad bomfri sadel är en bra lösning för mig och min häst. Dom kompletterar varandra på ett bra sätt. Bomsadeln använder jag när vi tränar och den bomfria använder jag på uteritter. Hade jag en vuxen häst och bara råd köpa en sadel skulle jag satsa på en bra, passande bomsadel.

Själv föredrar jag bomlöst, men är väl medveten om att det inte passar alla. Testa olika sadlar, ta hjälp av en duktig sadelutprovare, som du litar på och känn dig för. Var lyhörd för reaktionerna från din häst.
Jag har inget emot väl utprovade bomsadlar, men tycker att min häst rör sig bättre och smidigare med bomlöst. Han känns "gladare" liksom. Dessutom slipper jag kontrollera/stoppa om/byta sadel när pållen musklar sig ;)

Var inne på Torsions hemsida (www.torsion.se) för att kolla lite mer fakta och jag håller med bengal.

Anledningen till att man har en bom i sadlen är att avlasta hästens ryggrad och istället lägga vikten på ryggmusklerna, det är också därför det är viktigt att kanalen är bred. När man rider barbacka och (som jag tycker det ser ut, trots padd) i en bomlös sadel sitter man mer lr. mindre på hästens ryggrad. I bomlös sadel har man inte heller bommen där som lyfter upp ryttaren och jämnar ut trycket med hjälp av bossorna. Ryttarens vikt blir koncentrerad till en liten del av ryggen (trots padden).
Jag tycker man ska titta på vad de gamla hästfolken(tex. mongolerna) och "vår tids" gamla hästgenerationen har använt. de tillbringade 24 timmar om dygnet alla dagar om året tillsammans med hästarna. Jämför med våra få timmar om dan. Ett exempel är hästskon, den har sett i princip lika dan ut i alla år. Nu kommer vissa "nya" skor tex. New Balance och olika material. Men de allra flesta material och utformningar har redan provats och alltid har man bytt tillbaka. Bomsadlen har utvecklats i flera tusen år och den bomlösa, vad jag såg, i ca 10. Det är skillnad!

Dessa utdrag nedan kommer från Torsions hemsida. Men de bomsadlar de beskriver passar ju inte hästen och då är väl inte lösningen en bomlös sadel uten en passande bomsadel :confused:, tycker iaf. jag

"Hittills har de flesta försökt att åtgärda symptomen på en dåligt passande sadel genom olika underlägg och paddar men kan nu tack vare Torsion i stället ta itu med själva problemet och byta till en bomlös sadel."
"Bomsadlar formar sig inte efter hästen och ligger inte an längs hela ryggen. Därför blir det tryck vid manke och länd som är de punkter där sadeln har kontakt med hästens rygg".

Sen vet jag att många distansryttare rider med bomlöst, men jag undrar om det inte är enbart därför de är sköna att rida långt i ;)

Till Lovisaleonora_: Jag tror det finns många likheter med hur man rider nu jämfört med förr. Kanske inte för 6000 år sen men iaf ca 2000 och det är en del det med ;)

Att man skulle sitta på ryggraden för att man har en bomlös sadel är ren lögn. Det beror på vad man har för pad (alltså pad med ryggkanal). En omusklad häst behöver en tjockare pad än en musklad.

Här är en lista på distansryttar e som rider i bomlöst (torsion)
Tror säkert att dom valt bomlöst för att det är så bekvämt för ryttaren...

Sergio Tommasi, Italian National Champion, coach of the Junior National Team & Technical Advisor for the FISE {Federazione Italiana Sport Equestre}

Paolo Gervasoni, Italian National Champion

Paolo Rapini, Italian Junior Master 2000, member of the Italian Junior National Team

Daniela Blasi, 2 Workstation 2000, Italian National Championship & member of the Junior National Team

Jacopo de Matteo, Member of the Italian National Team 2001

and Piruet {xPieczec pro-asked} World Champion 1989, French National Champion and Italian Vice-Champion 2001

(http://www.gotreeless.com/info.htm)

Valerie Kanavy, Double Endurance World Champion
(http://www.torsionsaddles.co.uk/BackgroundTorsion.htm)

Det ska vara en jäkligt bra bom i en bomsadel för att den ska följa ryggens rörelse i alla gångarter. Och passar den ena månaden så är det lång ifrån säkert att den gör det nästa.

Ska man sen prata om tryckfördelning så förstår jag inte hur trycket kan fördelas jämt i en bomsadel när stiglädren sitter så pass långt fram. Rider man lätt kommer största trycket att bli bakom hästens bogblad. (och alla har vi väl sett dessa vackra hålor...)

Sen att jämföra med järnskor känns lite långsökt.
Att järnskor "funkar" är en sanning med modifikation. Om de hade funkat så bra som du vill påskina så hade det inte funnits något behov för dessa nya material/modeller som kommit ut på marknaden.
Järnskor funkar för att dom är hårda/går att rikta/kan användas till korrigering etc. Men så himla bra för hovmekanismen är dom inte.

Senast ändrad:

Jag rider i bomlöst helt klart.... :love:

Sen vet jag att många distansryttare rider med bomlöst, men jag undrar om det inte är enbart därför de är sköna att rida långt i ;)
Av Nyrelski

Om du tänker på att i en distanstävling har du från kortaste klassen en Clear Round minst 3 veterinärkontroller som undersöker hela hästen även ryggen....gissa då varför distansryttare har bomlöst?!

Hur många hopp el. dressyr Clear round tävlingar t.ex. Lokal har veterinär undersökning som kollar hästens rygg?
Då skulle ni nog oxå använda bomlöst..... ;)

Tror ej att hästarnas ryggar är annorlunda för vilken sport väljer men som du säger att man använder bomlöst för att de är sköna...så kan man ju säga att de som har dressyrsadlar med bom har dom för att komma i korrekt sits och inte för hästens skull för att den vill ha en bomsadel och hoppryttarna har hoppsadlar för att få bättre stöd inte för hästen skull....eller?! :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
449
Senast: warg
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 105
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 883
Senast: Görel
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
521
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka