Bomlösa sadlar

_Maria_

Trådstartare
Vet att det har snackats en hel del om bomlösa sadlar på buke, men eftersom jag är helt grön här och inte hittar så bra så kan ni kanske hjälpa mig?

Ska göra ett arbete om sadlar i skolan och vill ha med en del som ska handla om bomlösa sadlar. Så:

Vad finns det för skillnader på dom olika bomlösa sadlarna? Har sett att en del måste man ha en speciell padd under och en del inte..
Vilket är bäst o varför?

Fördelar en bomlös sadel trycket mer än en sadel med bom? I så fall, hur?

Jättetacksam för svar! :p
Mvh/MAria

Sv: Bomlösa sadlar

Jag vill be dig att söka efter alla dessa svar. De finns redan i div trådar.
Klicka på "sök i detta forum" som finns uppe till höger när du är på forumet utrustning. Där kan du skriva in olika sökord och meningar.
En tråd som är lång att nöta sig igenom är bomlösthysterin men där finns mycket erfarenheter inbakat om du orkar läsa.
// Linda

Ja, har hittat en del nu :banana:

Men har faktiskt inte hittat något där det står vilket som är bäst. Panel eller padd alltså :crazy:

Mvh/Maria

Panel eller pad är en smaksak. Jag är helt nöjd med pad medan andra absolut inte vill ha pad.
Det är igentligen samma funktion med pad och panel.
// Linda

Paneler är inbyggda i sadeln, alltså ligger "kanalen" där den ska, den stabiliserar upp sadeln och du kan jämna till sadeln för att jämna till kanalen.

En bra fästanordning skulle kanske göra att det "är varken bu eller bä", men min erfarenhet än så länge är att paneler är bättre än padd. Dessutom kan man i en sadel med riktigt bra höjd på panelerna ha vilket sadelunderlägg som helst (alltså en vanlig vojlock t.ex.) - medans man med specialpad inte kan köpa sitt favoritschabrak och lägga under sadeln utan att det ser dumt ut (har sett att vissa lägger vanliga schabrak under specialpadden, men jag tycker personligen att det ser fult ut.)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 495
Senast: Oknytt
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈