Sv: Bomlösa sadlar
Hej
Alla ihopa Mycket interesant at höra att man diskuterar våra sadlar.
Mitt namn är Johan Ulvede och jag är sadelmakarn som tilverkar Treefree sadlar och har gjort de i ungefär 4 år.
Jag kommer i från Sverige och flyttade til England för at bli sadelmakare.
Jag har läst vad ni har skrivigt. Jag kan säja att jag har inte sålt några sadlar till Hööks de kan jag lova. Vi har inte sålt många till Sverige mesta dels har vi sålt dem här i England och Wales men vi har en ökad efter för frågan i USA som är väldigt upplyftande.
Men nu skall vi se
Ingen sadel kommer att passa alla rytare, hästar och rid stilar. Vad som är viktigt är att det käns riktig för dig själv att positionen är väl balanserad och at du har "Freeeedoooom"som Bravehart sa, Inte så mycket för dig själv som for hästen, skuldran skall ha utrymme att röra sig och det skall inte vara något tryck på endera ryggrad eller runt manken.
Våra sadlar har lyckats med detta igenom att ha de båda bossorna för ge lyft och ge minimerat tryck på ryggraden och oxå genom våra utbyt bara fram valv. Även om passningen inte är lika vital för våran typ av sadel så är de fortfarande viktig och den följer formen av manken. Man kan sitta i sadeln och lyfta fram valvet) om man vill varför man nu skulle villa det?????.
Angående bossorna den sadeln som kalinka hadde sett moste vara ganska gammal vi bytte boss material unge fär för 3 år sen mot ett som var lite hårdare for att delvis sprida vikten mera och holla sadel kanalen mer fri.
Vi kan nu oxå erbjuda bossor med prolit. Alla sadlarna år gjorda helt i läder ingen inga syntetiska matrial imot hästen. undersidan är av upp och ner vänt läder med andra ord så har den nappan på insidan vilket gör den mucket mer slit bar.
Lycka till med era sadel köp och jag hoppas at Treefreesaddles fins i tankarna om ni tänker köpa en Bomlös sadel.
Jag vet at kronan inte är så stark och att de blir lite dyrare men jag tror att vi kan arbete på det. Ni som inte har gjort det Besök oss gjärna på
www.treefreesaddles.co.uk
Inan jag går så skulle jag be om urseckta för stavningen.
En kvalitets sadel gjord av en svensk
Johan