Bomlösa sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ÅsaA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 006
Å

ÅsaA

Hej!

Är det någon som har hört något eller har erfarenheter av Dartmore treefree saddles från England.Jag har sett en bra hemsida och tänkte kolla om någon har använt dem.
www.treefreesaddles.co.uk om ni vill kolla alltid bra att få någon annans erfarenheter innan man köper.

Sv: Bomlösa sadlar

Det är absolut inte samma som Hööks har. Dartmoor har jag i alla fall hört ska hålla riktigt god kvalité, sadeln har inbyggd kanal och en specialpadd med en fästanordning som tydligen ska få sadeln att ligga super på hästryggen. Den har även säkerhetsfästen för stiglädrena, vilket många andra saknar.

MEN, kan vara värt att notera att Trekker har utvecklat sin torsionkopia så den har också säkerhetsfästen + kanal för ryggraden inbyggt i sadeln, och kostar betydligt mindre. Eftersom Trekker numera har en tysk tillverkare så håller den säkerligen ungefär lika bra kvalité som Dartmoor, om man ska tro alla bukefalister som säger att allt europeiskt läder är bra och allt från fjärran östern skit :d

Ja det verkar ju väldigt bra kvalitet. Firman heter visst Viking saddlery i Buckfastleigh Devon och är hovleverantörer för engelska hovet så det står ju för kvalitet och hellre en väldigt fin handgjord sadel från england än en från tyskland. Tack för svar. Hör gärna av dig om du hör något mer ris eller ros. Funderar på att beställa va dem. Jag ringde dem och de var väldigt trevliga och verkade kunna mycket om sin sak.

treefree betyder bomlös därav samma namn men så mycket vet jag om dem att det absolut inte är sammasom hööks har..........

Själv har jag svårt att förstå varför Trekkers skulle hålla sämre.

Enda skillnaden på sadlarna är väl antagligen uppbyggnad i sätet. Dartmoor går att få med ett uppbyggt säte, det går inte med trekker. Men som sagt skulle jag själv köpt en Trekker i dagsläget. Jag var inne på en dartmoor ett bra tag (tack vare den inbyggda kanalen +säkerhetsfästen), men eftersom jag inte haft råd har det inte blivit av; och nu har ju trekker gjort om sin sadel så att den är minst lika fiffig, och med tyskt läder och hantverk misstänker jag att den ger lika mycket för pengarna. Jag vet inte riktigt vad som skulle vara dåligt på den? De har valt ny leverantör så man kan inte dömma Trekkers nya sadlar mot de gamla. Däremot måste jag väl erkänna att helt i läder är snyggare än delvis i läder och delvis i mocka. Dartmooren kostar i dagsläget ca. 8.600:- mot trekkers ca. 5.600:- , som man ser får man nästan samma sadel för 3.000:- mindre. Själv är jag inte gjord av pengar så för mig är det befängt att lägga ut hela 3.000:- extra för att slippa mocka.

Sedan så misstänker jag att trekker har satsat på en flexibel frambom eftersom den inte länge är utbytbar = mera anpassningsbar. Fast det skulle jag såklart kolla med tillverkaren eller en leverantör innan jag vågade beställa den.

Men köper du en dartmoor tror jag säkerligen du blir nöjd. Har läst på ett amerikanskt forum om bomlösa sadlar och alla där som prövat sadeln har låtit väldigt positiva. Och jag gillar definitivt uppbyggnaden av deras specialpadd - den ser ut att sitta där den sitter. Och en engelsk kvalitetssadel för 8.600:- är faktiskt inte illa. Hoppas du blir nöjd vad du än väljer.

En liten fundering bara, har du prövat bomlöst och vet att detta är den typ av bomlös du vill ha?

väl medveten om att treefree betyder bomlös, det utesluter dock inte att det är ett trademark.

bara bra om det inte är samma som hööks!!! ytligt sett ser de dock likadana ut :)

*knapplån*

JAg har haft hemma en dartmoore treefree. Den kändes ok i kvaliten men jag kunde dock inte prova den eftersom jag inte hade en gjord som passade. Stropparna var på tok för korta. :(
Den sadeln jag hade hemma var använd och det är absolut ingen kanal öht på den. Den var ganska platt och kanalen blev typ 1 cm djup. Baksidan om jag inte missminner mig var i något strävt material typ filt och jag kan tänka mig att päls på den blir inte kul om det kommer in.

väl medveten om att treefree betyder bomlös, det utesluter dock inte att det är ett trademark.

bara bra om det inte är samma som hööks!!! ytligt sett ser de dock likadana ut :)

Du får nog titta en gång till för de ser absolut inte likadana ut.
// Linda

Alltså... Finns den där Hööks bomlösa "på riktigt"? Den finns i katalogen men inte på hemsidan...

Hej
Alla ihopa Mycket interesant at höra att man diskuterar våra sadlar.
Mitt namn är Johan Ulvede och jag är sadelmakarn som tilverkar Treefree sadlar och har gjort de i ungefär 4 år.
Jag kommer i från Sverige och flyttade til England för at bli sadelmakare.
Jag har läst vad ni har skrivigt. Jag kan säja att jag har inte sålt några sadlar till Hööks de kan jag lova. Vi har inte sålt många till Sverige mesta dels har vi sålt dem här i England och Wales men vi har en ökad efter för frågan i USA som är väldigt upplyftande.
Men nu skall vi se
Ingen sadel kommer att passa alla rytare, hästar och rid stilar. Vad som är viktigt är att det käns riktig för dig själv att positionen är väl balanserad och at du har "Freeeedoooom"som Bravehart sa, Inte så mycket för dig själv som for hästen, skuldran skall ha utrymme att röra sig och det skall inte vara något tryck på endera ryggrad eller runt manken.
Våra sadlar har lyckats med detta igenom att ha de båda bossorna för ge lyft och ge minimerat tryck på ryggraden och oxå genom våra utbyt bara fram valv. Även om passningen inte är lika vital för våran typ av sadel så är de fortfarande viktig och den följer formen av manken. Man kan sitta i sadeln och lyfta fram valvet) om man vill varför man nu skulle villa det?????.
Angående bossorna den sadeln som kalinka hadde sett moste vara ganska gammal vi bytte boss material unge fär för 3 år sen mot ett som var lite hårdare for att delvis sprida vikten mera och holla sadel kanalen mer fri.
Vi kan nu oxå erbjuda bossor med prolit. Alla sadlarna år gjorda helt i läder ingen inga syntetiska matrial imot hästen. undersidan är av upp och ner vänt läder med andra ord så har den nappan på insidan vilket gör den mucket mer slit bar.
Lycka till med era sadel köp och jag hoppas at Treefreesaddles fins i tankarna om ni tänker köpa en Bomlös sadel.
Jag vet at kronan inte är så stark och att de blir lite dyrare men jag tror att vi kan arbete på det. Ni som inte har gjort det Besök oss gjärna på www.treefreesaddles.co.uk
Inan jag går så skulle jag be om urseckta för stavningen.
En kvalitets sadel gjord av en svensk

Johan:)

Mycket trevligt att du hittat hit Johan. Hjälp oss gärna med dina erfarenheter av bomlösa.
Varför har ni valt att göra sadeln just i den formen den har? Hur har ni löst tryckfördelningen av stigläder och sadelgjord?
// Linda

Hej
Angående bossorna den sadeln som kalinka hadde sett moste vara ganska gammal vi bytte boss material unge fär för 3 år sen mot ett som var lite hårdare for att delvis sprida vikten mera och holla sadel kanalen mer fri.

Preciiiis vad jag tror också. Den var dessutom välanvänd. Visst det dock inte att ni bytt bossmaterial....

Alltså... Finns den där Hööks bomlösa "på riktigt"? Den finns i katalogen men inte på hemsidan...

de är slutsålda i tre omgångar till :) hade en kompis som ringde och ville ha lite information om sadeln och de kunde sätta upp honom på fjärde beställningen från fabriken :) typ JÄTTElång väntetid.

Sv: Bomlösa sadlar Treefree

Formen på sadeln härstamade delvis av de sadlar som fans på marknaden när vi utveklade våran sadel. oCh delvis från vad vi satt ut att skapa. Vi tittade på marknaden och såg vad som fanns och hur vi kunnde förbättra på dessa sadlar. Vi kom då upp med Treefree med en sadel kanal saftey stig bygels krämpor och shcysterbara knäblock.

Vickten och trycket från ryttaren är Spritt i genom sadlen via Det förstärkta lädret och en y formad rem konstrucktion och så via De två bossorna. visserligen kommer man ju alldrig att nå samma vikt fördelninng som på en normal bom sadel. men man vinner mobilitet och känsla.

Hoppas att detta har svarat på dina frågor.
Johan
Trrfreee UK

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 420
Senast: Elise4321
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023