Bomlöst + hög smal manke = ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 737
H

hopp_o_galopp

Ja, funkar det? På alla bilder jag sett hästar med bomlösa sadlar så har jag fått intrycket av att det är hästar som är ganska runda om ryggen och inte särskilt höga mankar utan kanske till och med tvärtom nästan ingen manke alls och den brukar också vara ganska bred.

Men hur är det då med typiska fullblodsmankar (dvs smal och hög)? Kan man ha en bomlös sadel på en sån häst? Jag vill inte veta spekulationer utan ren fakta - är det någon som har en häst med hög smal manke och inte superbred rygg som har testat bomlöst och kan svara på ifall den trycker eller inte?

TACK!!! :bow:

Sv: Bomlöst + hög smal manke = ?

Jag har inte testat, men min bomlösa har plats för en hel del manke. Min har bara lite manke men det finns plats för en hel del till. Dessutom kan man ju välja olika tjocklekar på pad eller paneler beroende på vilken sadel man väljer.

Vet du om det finns bomlösa sadlar (av engelsk typ helst) som har cutback? :confused:

Jag har en ST dressage på min häst, som har mkt manke! Hög och han är smal över manke och rygg. (Smäckert hbl). Det ser exakt ut som en engelsk dressyrsadel och har cutback, om jag minns rätt.
Den är helt fri från manken och ryggraden. Får in 3 fingrar mellan manke och framvalv när jag sitter i.
Men har endast ridit i den 3 ggr så jag vet inte hur det blir i längden.

OK, det låter ju bra. Kan du använda sadeln "som den är", eller får du modifiera med extra tjocka paneler, pad under etc?

En fråga till (till alla): Går panelerna att stoppa om? Vad är det för material i dem?

Angående manken kan jag använda sadeln som den är, men man får ju flytta runt panelerna lite efter hur hästen är.
Men jag måste justera en del med den, min häst har förutom hög manke en del svankig rygg + överbyggd. så antagligen måste jag justera om en hel del och specialbeställa ett par andra paneler. Panelerna trycker för mkt längs yttersidan och längst bak plus längst fram. Så han blev öm i ryggen de 2 sista ggr jag provred.:crazy:
Så en tjej som är sadelutprovare och har mkt erfarenhet av bomlöst ska hjälpa mig..

Angående panelerna går de inte att stoppa om, de innehåller nåt skumaterial och man köper helt enkelt nya paneler en gång om året typ. Panelerna är avtagbara och flyttbara.
Kolla på www.kaupre.se under spanskt/akademsikt/dressyr > sadlar

Sen sitter det ett järn i framvalvet som håller upp det och "ortspetsarna" på det är kortare än på en tex Wintec, men så pass långa att de ligger an på hästen och hjälper liksom till att hålla upp sadeln från manken. Så sadeln kan inte bara kasa ner, om inte järnet är aldeles för brett.

OK. Tack för dina svar!!! :)

Tror att Dundret har svarat på dina frågor redan. Jag har extra tjocka paneler på min sadel, 4 cm är dem. Dock inte för att jag har en smal häst, men det är mkt skönt för man slipper sitta så brett. De ger dock gott om utrymme för manke trots att jag har flyttat ut mina så att jag har mer än en handflata bred kanal hela vägen, ännu bredare framtill.

Jag har även läst och sett bilder på extrema fullblodsryggar som passats in med bomlös sadel (i detta fallet var det däremot "Fhoenix" och inte ST som användes.) Så visst finns det en del bomlösa sadlar som passar även hästar med hög manke.

Min egna häst har en hel del manke, även om den inte är extrem så är den istället både hög och långdragen istället och har ställt till det för mig med många bomlösa. Prövade en "Passion" här om dagen som faktiskt, helt emot vad jag trodde, INTE gick emot manken trots att jag inte ens hade specialpadd under (panelerna på den sadeln är aningens tunna så jag hade definitivt förväntat mig att behöva använda en annan typ av paneler eller padda upp sadeln.) Den andra bomlösa jag rider i just nu har jag en kilpadd under för att lyfta den just framme vid manken. Inväntar ytterligare en sadel till veckan som kommer (om den inte blir försenad), som jag hoppas kan passa utan specialpadd.

Passion:
passion2.JPG

Här kan man se att den inte ligger emot manken eftersom till och med schabraket ligger ovanför manken.

Den andra sadeln jag har hemma (finns däremot inte på marknaden i nuläget):
dressyr1.JPG

Som synes en hel del mankfrihet om jag använder min superbilliga "specialpadd" (kilpadd bak och framvänd och tillklippt eftersom det är framtill jag behöver lyfta upp sadeln från manken.)

dressyr2.JPG

Vågar mig på en bild med ryttare (ignorera händerna, jag rör dem alltid på tok för mycket och just där sitter jag nog och kortar tyglarna eller något.)

Inväntar tjockare och lite mjukare paneler till den ljusa sadeln med samma stuk som den bruna ovan - så får vi se om jag slipper specialpadd. Och nästa sadel som kommer har fastsydda, men omstoppningsbara bossor; får vi se om det gör att sadeln blir snyggare. De borttagbara bossorna är irriterande att hitta rätt position till (oroar mig om jag sätter dem snett eller inte) plus att det ser lite fult ut baktill där bossorna inte följer sadeln hela vägen.

Fördelen med koppjärn i sadeln, som i ST's sadlar, är att framvalvet blir stabilare och håller sig bättre ovanför hästens manke. Själv föredrar jag dock en sadel som är 100% flexibel plus att jag saknar en del andra detaljer i ST'n (säkerhetsfästen för stiglädren, fasta bossor, annan infästning av sadelgjordsstropparna.)

Senast ändrad av en moderator:

Glömde ju hur ryggen ser ut UTAN sadel:
rygg.JPG

Nu är bilden tagen lite snett framifrån och den ser lite brantare ut än den egentligen är. Tyvärr är han lite urfallen här; men det blir sakta men säkert bättre (förlorade väldigt snabbt där i början av sommaren i samband med ett bete som såg bättre ut än det var och nu verkar det ta en evighet att få tillbaka hullet.)

Tack för bilderna och ditt svar!! :)
Kul att se att det skulle kunna gå!! Då är det bara till att börja spara pengar då ;) :p

PS. Tjohooo! Detta var mitt 500:e inlägg! *haha* DS.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: warg
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 295
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka