Bomlöst igen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fluff3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 843
F

Fluff3

Hej!

Vet att det finns många trådar angående bomlösa sadlar men jag skulle vilja ha personligt råd nu.

Ni som har lite koll hoppas jag nu kunna ge mig lite råd, verkar ju som om det finns en hel del människor som rider med bomlöst.

Jag har en arab, omusklad vid manken, dvs manken är väldigt markant och har får lätt tryckskador. Han är ca 146 cm hög med en rygg längd på ca 120 cm. Hans anläggningsyta för sadel vet jag inte, vet bara att hans rygg är kort och att han lätt får skavsår av för långa schabrak. En sadelutprovare gjorde klart för mig att en 17 tums sadel var för lång för honom.

Vill ju ha en sadel som absolut inte trycker på ryggraden, tornutskotten eller manken, vilken skall jag välja?

Vill även ha en stabil bomlös sadel?

Man kan väl inte "stoppa" upp en padd hur mycket som helst?

Mina förhoppningar är att han skall muskla sig lite vid manken fast hans höga ålder, dvs. 18 år.

Finns så många olika modeller?

Finns det fler hemsidor än: ??
www.stallvra.com
www.kaupreridsport.se
www.torsion.se

Tacksam för alla svar.

MVH Therese

Sv: Bomlöst igen!

Om du vill ha en stabil bomlös så skulle jag rekommendera Freeform- sadeln!
Provade min systers härom dagen och den var helt suverän att rida i :) !
Man sitter väldigt stabilt i den och så blir man ganska rak iden oxå.

/I

Hej. Det finns en sadel som heter "Karl" från Karlslund. Den är enligt uppgift 17-18 tum i sätet och sadeln är 49 cm lång. Vet inte om det är den kortaste som finns. Tyvärr vet jag ingen adress till försäljare men det kanske någon annan här vet?

Jag har en Torsion Endurance, den är bra mycket stabilare än t.ex en Barefoot i alla fall. Mera sadel att sitta på, inte bara en "lapp" på hästryggen.

Jag tycker du ska titta på Star Trekk Comfort Shorty. Där kan du byta frambom om hästen musklar sig. En stor manke får plats (kan vara problem med Torsion o dess kopior).
Sadeln är formstabil och har paneler under så du slipper pad.
// Linda

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 285
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 574
Senast: Thera
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: lillamy73
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 707
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka